A robbanásszerűen terjedő közösségi szolgáltatások használata során egyre inkább a háttérbe szorul a borravaló intézménye. Mivel itt eladó és vevő között nincsen közvetlen pénztranszfer, a vevők nem igazán szorgalmazzák a plusz juttatást, az eladók pedig gyakran el sem fogadhatják – írja az üzletrész.hu. A borravalóra fordított kiadások 8,4 milliárd forintot tettek ki 2014-ben, a kiadások legfőbb területei: a szépségipar, a vendéglátás és kereskedelem, a személyszállítás és fuvarozás, illetve a javítással kapcsolatos szolgáltatások és tevékenységek voltak. A korábbi, 1998-as vizsgálat szerint 5,3 milliárd forintot adott ki a lakosság borravalóra, reálértéken kétharmadára csökkent az érték. A legtöbb borravalót a szépségiparban tevékenykedő fodrászoknak, illetve kozmetikusoknak adták a megkérdezettek: éves szinten több mint 2,6 milliárd forintot, az összes borravaló közel harmadát. Ez egy-egy alkalommal átlagosan 300 forint körüli összegnek felelt meg. A második legnagyobb borravalós tétel a pincéreknek, felszolgálóknak, illetve ételfutároknak adott összeg. Az étel házhoz rendelése (akár otthonra, akár a munkahelyre) igen népszerű, hatalmas a kínálat, sok a házhoz szállításra specializálódott cég. 2014-ben e szolgáltatásnál egy-egy alkalommal 200 forint körüli borravalót adtak az ételfutároknak, ételkiszállítóknak, de a hagyományos éttermi étkezés során ennek átlagosan a dupláját is otthagyták, alkalmanként 400 forintot. A következő az összes borravalóra kiadott értékekből a benzinkutasnak (9,3 százalék) és a postásnak (7,5 százalék) adott borravaló. A háztartások alkalmanként 200 forint körüli összeget hagytak a benzinkúton, és a postások is e körüli összeget kaptak egy-egy alkalommal.
De vajon van értelme egyáltalán borravalót adni? A döntés ezúttal is az Önök kezében van!
A DÖNTÉS