Ön szokott borravalót adni?
2016. április 08. írta: Despota

Ön szokott borravalót adni?

borravalo.jpg

A robbanásszerűen terjedő közösségi szolgáltatások használata során egyre inkább a háttérbe szorul a borravaló intézménye. Mivel itt eladó és vevő között nincsen közvetlen pénztranszfer, a vevők nem igazán szorgalmazzák a plusz juttatást, az eladók pedig gyakran el sem fogadhatják – írja az üzletrész.hu. A borravalóra fordított kiadások 8,4 milliárd forintot tettek ki 2014-ben, a kiadások legfőbb területei: a szépségipar, a vendéglátás és kereskedelem, a személyszállítás és fuvarozás, illetve a javítással kapcsolatos szolgáltatások és tevékenységek voltak. A korábbi, 1998-as vizsgálat szerint 5,3 milliárd forintot adott ki a lakosság borravalóra, reálértéken kétharmadára csökkent az érték. A legtöbb borravalót a szépségiparban tevékenykedő fodrászoknak, illetve kozmetikusoknak adták a megkérdezettek: éves szinten több mint 2,6 milliárd forintot, az összes borravaló közel harmadát. Ez egy-egy alkalommal átlagosan 300 forint körüli összegnek felelt meg. A második legnagyobb borravalós tétel a pincéreknek, felszolgálóknak, illetve ételfutároknak adott összeg. Az étel házhoz rendelése (akár otthonra, akár a munkahelyre) igen népszerű, hatalmas a kínálat, sok a házhoz szállításra specializálódott cég. 2014-ben e szolgáltatásnál egy-egy alkalommal 200 forint körüli borravalót adtak az ételfutároknak, ételkiszállítóknak, de a hagyományos éttermi étkezés során ennek átlagosan a dupláját is otthagyták, alkalmanként 400 forintot. A következő az összes borravalóra kiadott értékekből a benzinkutasnak (9,3 százalék) és a postásnak (7,5 százalék) adott borravaló. A háztartások alkalmanként 200 forint körüli összeget hagytak a benzinkúton, és a postások is e körüli összeget kaptak egy-egy alkalommal.

istock_000005823758large-620-385.jpg

De vajon van értelme egyáltalán borravalót adni? A döntés ezúttal is az Önök kezében van!

A DÖNTÉS

A bejegyzés trackback címe:

https://nagydontes.blog.hu/api/trackback/id/tr588578370

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kalocsai Tamás 2016.04.08. 11:22:37

Néhány - talán a korábbi világból ránk ragadt - téveszmét kellene elfelejteni. A borravaló ugyanis alapból nem jár. A baj az, hogy ezt a vendéglátásban (sőt, úgy mondom a "kiszolgálásban") dolgozók hajlamosak félreértelmezni. Onnantól kezdve, hogy néhány étteremben, nem kicsit a vendég figyelmetlenségére pályázva az étlap utolsó oldalán 7,5-es betűmérettel feltüntetett "Az árak a felszolgálási díjat magukban foglalják" klauzula mellett is mélyen hallgatnak erről a szokásról és éppenséggel az étteremben eltöltött idő utolsó másodperceit is súlyosan megkeserítő pincérek megvető tekintetével kell szembesülni, ha olvasni tudóként ennek megfelelően nem is adok a számla végösszegén felül egy kanyit sem - egyébként meg pl. ilyenkor mi van, ha rohadtul flegma pincér van, aki 20 percet várat, mielőtt felveszi a rendelést, összecseréli a kajákat, nem tud bort ajánlani stb.?! Ilyenkor mire fel fizetek előre beépítetten felszolgálási díjat?! (Tudom, hogy szűken vett értelemben a "felszolgálásért", de ez azért elég gerinctelen... Próbálnám azt mondani, hogy köszi, de akkor majd én bemegyek a kajáért a konyhára, csak szóljanak, mikor kész...). Más: Amúgy is problémás, hogy a mai világban a kp mellett létező számtalan fizetési lehetőség esetén mi lesz a jószándékkal ráhagyott 5-10% sorsa (erzsébet utalványból majd a főnök lead egy 500-as címletet a pincérnek a nap végén)? És az erre szokásos helyi gyakorlatról a vendég vajon hogyan értesül?! Megint más téma: fagylaltos/lángosos/büfés stb. akinél mondjuk még leülni sem lehet, nem használhatok mosdót sem. Kéne borravalót adni? Szerintem nem. Mit látok ehhez képest? Sokan adnak... Miért? (Tegyük félre azt az esetet, ha a kiszolgáló épp a világ legjobb viccét meséli el kiszolgálás közben, esetleg megnevetteti a gyereket, megdicséri a frizurámat stb. - ez nem munkaköri kötelessége, de az, hogy kiszolgáljon, az igen.) Sajnos olyan szokások rabjai vagyunk ebben a témában, ami minden logikus, etikus stb. alapot mellőz. (Mind vendégként, mind munkaadóként - gondolok arra, ha esetleg valahol úgy állapodnak meg egy munkavállalóval, hogy számítson rá, hogy a fizetés x%-a csak a jattból jön... ha jön!). Nem hozok külföldi példákat, mert azok nem mi vagyunk... meg amúgy is, mire indok az, hogy pl. Japánban sértő borravalót adni, ergo nem is szokás? (Még a legjobb étteremben a legjobb kiszolgálás esetén sem.)

Kalocsai Tamás 2016.04.08. 11:23:09

Néhány - talán a korábbi világból ránk ragadt - téveszmét kellene elfelejteni. A borravaló ugyanis alapból nem jár. A baj az, hogy ezt a vendéglátásban (sőt, úgy mondom a "kiszolgálásban") dolgozók hajlamosak félreértelmezni. Onnantól kezdve, hogy néhány étteremben, nem kicsit a vendég figyelmetlenségére pályázva az étlap utolsó oldalán 7,5-es betűmérettel feltüntetett "Az árak a felszolgálási díjat magukban foglalják" klauzula mellett is mélyen hallgatnak erről a szokásról és éppenséggel az étteremben eltöltött idő utolsó másodperceit is súlyosan megkeserítő pincérek megvető tekintetével kell szembesülni, ha olvasni tudóként ennek megfelelően nem is adok a számla végösszegén felül egy kanyit sem - egyébként meg pl. ilyenkor mi van, ha rohadtul flegma pincér van, aki 20 percet várat, mielőtt felveszi a rendelést, összecseréli a kajákat, nem tud bort ajánlani stb.?! Ilyenkor mire fel fizetek előre beépítetten felszolgálási díjat?! (Tudom, hogy szűken vett értelemben a "felszolgálásért", de ez azért elég gerinctelen... Próbálnám azt mondani, hogy köszi, de akkor majd én bemegyek a kajáért a konyhára, csak szóljanak, mikor kész...). Más: Amúgy is problémás, hogy a mai világban a kp mellett létező számtalan fizetési lehetőség esetén mi lesz a jószándékkal ráhagyott 5-10% sorsa (erzsébet utalványból majd a főnök lead egy 500-as címletet a pincérnek a nap végén)? És az erre szokásos helyi gyakorlatról a vendég vajon hogyan értesül?! Megint más téma: fagylaltos/lángosos/büfés stb. akinél mondjuk még leülni sem lehet, nem használhatok mosdót sem. Kéne borravalót adni? Szerintem nem. Mit látok ehhez képest? Sokan adnak... Miért? (Tegyük félre azt az esetet, ha a kiszolgáló épp a világ legjobb viccét meséli el kiszolgálás közben, esetleg megnevetteti a gyereket, megdicséri a frizurámat stb. - ez nem munkaköri kötelessége, de az, hogy kiszolgáljon, az igen.) Sajnos olyan szokások rabjai vagyunk ebben a témában, ami minden logikus, etikus stb. alapot mellőz. (Mind vendégként, mind munkaadóként - gondolok arra, ha esetleg valahol úgy állapodnak meg egy munkavállalóval, hogy számítson rá, hogy a fizetés x%-a csak a jattból jön... ha jön!). Nem hozok külföldi példákat, mert azok nem mi vagyunk... meg amúgy is, mire indok az, hogy pl. Japánban sértő borravalót adni, ergo nem is szokás? (Még a legjobb étteremben a legjobb kiszolgálás esetén sem.)

2016.04.08. 11:25:08

Mondjuk a kedvencem, amikor 3000-es számlaértékre adott 400Ft-ot sértődötten visszaadta a pincér. Mégis mi a faszt várt? Amúgy se ő, hanem a szakács érdemelte ki.

erol 2016.04.08. 11:32:41

Midig utáltam ezt az ostoba szokást. Kerülöm is azokat a helyeket ahol "illene".

3nt3rth3m4tr1x 2016.04.08. 11:40:35

Ezért szerettem a japán felfogást. Náluk a borravaló fogalma ismeretlen. Van egy szolgáltatás aminek van egy díja és pont. Bemész valahova, örülnek neked, korrektül kiszolgálnak, rendezed a cehet és nem néznek furán rád ha pont annyit adsz. Sőt. Több helyen is úgy van, hogy a bejáratnál automatából kiválasztod mit enni odabent, bedobod a pénzt, kapsz egy cédulát, azt odabent odaadod a személyzetnek és az alapján kiszolgálnak. Odabent elő sem veszed a pénztárcádat.

padlogaz 2016.04.08. 11:41:14

A kotelezo szervizdij nagyon idegesito, de a legszebb az egyik budai varban levo etterem gyakorlata: kisbetuvel az etlapon, hogy 10+% szervizdijat szamitanak fel, majd nagybetukkel az a szoveg, hogy "a szervizdij nem tartalmazza a borravalot"...

2016.04.08. 11:51:30

A fodrászcsajomnak adok, mert isteni segge van, a pizzafutárnak adok, mert én is pizzafutárkodtam anno, étteremben adok, különben randán néznek, de inkább csak olyan éttermekbe járok, amikről tudom, hogy jók, így nem fáj a jattolás. Azt viszont nem szeretem, ha elvárják, alapból nem kötelező, és az sem érdekel, ha a pincér/akárki bérébe a gonosz főnöke beszámolja a borravalót, nem tartozik rám, és egyébként se szociális segélyezés céljából járok kocsmába, étterembe.

Kivlov 2016.04.08. 12:08:39

Alapvetően nincs értelme adómentes bevételhez juttatni senkit.
Az se indok, hogy "a bére úgy van megállapítva, hogyha nics borravaló, akkor éhenhal." Aki keveset keres, a főnökétől kérjen. Ennyi.

Kicknick 2016.04.08. 12:32:03

@Kivlov: ha nem szeretsz visszajárni étterembe akkor ne is adj. És igazad van dögöljön éhen a sok proli aki a borravalóból akar megélni!! Még jó hogy ma magyarországon bármelyik pincér, pizzafutár, stb simán talál másik olyan állást ahol bejelentik 300-400ezer bruttóra és nincs szüklsége a borravalóra.
Hálapénz is dettó ilyen...de arról holnap irok

2016.04.08. 12:34:38

@Kicknick: tudod az a baj, hogy az nem indok, hogy a futárnak/pultosnak/stb szüksége van a borravalóra, mert abból él. Én ugyanis a vendég vagyok ott, nem az illető főnöke, utóbbira tartozik a javadalmazás, nem rám. Ettől független én a legtöbb helyzetben jattolok, bár nem mindig szívesen, de az már ne legyen az egyszeri fogyasztó nyakába varrva, hogy miatta keres keveset a pultos/futár/stb.

Kivlov 2016.04.08. 12:38:39

@Kicknick:
shitgun alatta írja a lényeget.
kórházban se kéne. csak akkor senkinek nem kellene adnia. majd gondolkodnának.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2016.04.08. 12:51:25

TYÜNG CSÍ

Tyüng Csínek, bár csupán fél jen
Összegyűjtött vagyona,
Nincsen oka rá, hogy féljen
Se kicsit, se nagyon a

Világválsághatás miatt,
Mivel pincér Tokió
Zöldjében, s az éttermi jatt
Kisegíti. Tökijó!

illusztrálva:
fradyendre.blogspot.hu/2012/06/tyung-csi.html

Kicknick 2016.04.08. 13:00:12

@shitgun: pedig igy van, aki dolgozott valaha vendéglátásban az tudja.
Sőt, mondok cifrábbat, tudok helyet ahol a pincér miminálbáren van és lead 5%-ot a forgalom utáni borravalóból.
@Kivlov: olvass után a praxisblogon mi van azokkal akik nem adnak hálapénzt, aztán gondolkodj el mikor apukádat/anyukádat/téged stb visz a mentő...igen, jól gondolod hogy senkinek nem kéne adni, de pont ettól alakult ki. Nagyon-nagyon régen még senki nem adott, aztán aki adott arra jobban odafigyeltek. Most aki nem ad arra egyáltalán nem figyelnek, bevállalod? Mert ha senki nem ad, akkor jön a huncutabb, aki mégis, aztán kezdődik előről...ettől szép ez az ország. Moroghatsz miatta, de amig nem áll egy adóellenőr minden orvos meg pincér mellett addig ez igy lesz

Kivlov 2016.04.08. 13:11:17

@Kicknick:
nem morgok.
kajáldában nem adok, dokihoz meg nem járok, max magánba. "oszt jónapot"

2016.04.08. 13:24:09

@Kicknick: tudom jól, vendéglátóztam ifjúkoromban, meg vannak közeli ismerőseim a szakmából, tudom mi a helyzet. De még egyszer mondom, ez nem a vendég/ügyfél problémája. A bolti pénztárosnak se hagysz ott egy plusz kétszázast, pedig ő is csak minimálbért keres, a postásnak se dobsz pénzt, mert kihozta a levelet, a hivatalokban az ügyintézőnek sem jattolsz, pedig ők se keresik halálra magukat. Sőt, a gyereked tanárának se nyomsz oda havonta egy ötezrest, pedig ő se talicskával viszi haza a pénzt. Van pár ágazat, ahol rögzült a borravaló intézménye, na de eredetileg ez egy jutalmazási forma volt, elégedettség esetén, önkéntes jelleggel. Az, hogy manapság a kapzsi, uzsorás tulajok, főnökök a jattot a fizetés részének tekintik, az szemétség, de nem az én problémám, ha én étterembe megyek, akkor nem azért megyek, hogy együtt érezzek a pincérrel, és kipótoljam a kevéske fizuját, hanem hogy egy jót egyek, jó kiszolgálás mellett, és ha ezt megkapom, akkor megjutalmazhatom a pincért. Érted a különbséget, ugye?

Warlimont 2016.04.08. 13:55:30

Nyugodjon meg mindenki, a kartyas fizetes mellett is jol megelhet az ettermi borravalo intezmenye, raadasul nemcsak otthoni jelenseg ez. SVED ettermekben eleg gyakori, hogy fizetsz, a pincer kedvesen megmondja az összeget, majd hirtelen mintha nem tudna irni, uresen eledteszi a vezeteknelkuli kartyaterminalt, hogy ird be te a fizetendö összeget. Mindenhol maguk beirjak boltban, ujsagosnal, benzinkutnal, stb, szoval itt semmi felreertes nincs, nyilvan az a trukk celja, hogy többet irj bel. A dolog egyetlen elönye a kp jatthoz kepest, hogy Svedorszagban nem csak nehany, hanem az összes kassza be van kötve az adohatosaghoz, igy az etterem a befolyo plusz penzt leadozza, de neked csak az a vege, hogy itt is jattos lehuzas megy. A visszaterö arcokat ugyesen megjegyzik, ha adtal jattot, legközelebb jobb asztalt kapsz, ha meg nem adtal, akkor udvariasan akar azt is közlik nagyobb forgalom eseten, hogy sajnos nincs ures asztaluk.

Jóléti Dán Kekszesdoboz 2016.04.08. 13:55:54

Finnországban sincs borravaló, mert minden annyira drága. Lehet nagyon ritkán adni ha tényleg úgyérzi az ember hogy most aztán huhh de jó volt, de az esetek 99.9999999%-ban nem. Sőt, nem is várják el. Értetlenkedeknek, megalázónak tartják.

Kicknick 2016.04.08. 13:59:09

@shitgun: érzem, nem gond ez. Te igy gondolod. Én beleszámolom a kajába a borravalót is...én meg igy gondolom. És ez nem együttérzésből van, hanem mert ez egy ilyen világ. Lehet morogni miatta, lehet lázadni ellene, kb annyit ér mint négyévente szavazni...de egy dolgot megjegyeznék : én sem ész nélkül adok borravalót. Ahol rossz a kaja, bunkó a pincér, indokolatlanul megvárakoztatnak ott nincs jatt.

élhetetlen 2016.04.08. 14:33:04

@Kivlov: Abban igaza van Kicknick-nek, hogy ha kajáldában nem adsz, ne járj vissza. Ha már ismernek, beleköpnek a levesedbe. Mondom ezt úgy, hogy ledolgoztam egy életet, soha egy fillér borravalót nem kaptam, és mindenki elvárja, és utálom, de ez van.

erol 2016.04.08. 14:35:47

@shitgun: "étteremben adok, különben randán néznek"
ha én is randán nézlek, nekem is adsz?

Black_Knight · http://baltukor.blog.hu 2016.04.08. 15:06:25

Ha elégedett vagyok, akkor adok borravalót, ha valami nem tetszett, akkor nem.
Egyébként, azt vettem észre, hogy ahová én járok általában, azokon a helyeken egyre jobban értékelik a borravalót, és nem pedig elvárják, hogy mindenképp adj. Szerintem az egyik legvitatottabb kérdéskör, hogy mikor "illik" jattot adni, a kocsmákban van. Én pl ha csak 1-2 sört iszom meg, akkor általában nem adok, mert annyira nem nagy kunszt azt normálisan kicsapolni. de ha mondjuk pár barátommal ott töltünk 2-3 órát, és lecsúszik némi rövid is, meg több sör, akkor ha kulturáltan szolgáltak ki, akkor adok.
Ami viszont tetszett mentalitásban, nemrég történt Madridban. Beültünk egy ligetben lévő étterembe, ahol kicsit lassú volt a kiszolgálás, mert hirtelen sok vendég szakadt a nyakukba. 15 perc várakozás után ingyen előételt kaptunk, kagylós, rákos rizset, majd még 20 percet kellett várnunk arra, hogy kihozzák amit rendeltünk. De, a végén, a pincér vissza adta a borravalót, azzal az indokkal, hogy lassú volt. Pedig annyi volt csak a hibája, hogy egyedül kellett 10-15 asztalt kiszolgálnia, ami lássuk be, nem könnyű egyszerre.

Kalocsai Tamás 2016.04.08. 15:49:16

@Warlimont: Nekem ezzel pont az a bajom, hogy ha már borravalót akarok adni, azt adómentesen akarom, mert azt már f*szságnak tartom, hogy az államnak is jattoljak (ha adózottan fizetek többet, akkor ezt csinálom). Valljuk be, ennek nem sok értelme van. Ennél már szimpatikusabb az a megoldás, hogy nincs ár kiírva és fizess amennyit akarsz - persze ez kishazánkban nem működne, de állítólag a világ kulturáltabb felén több pénz jön így össze, mintha szabott áron dolgoznának... érdekes! :)

sáros_tehén 2016.04.08. 15:52:34

@Kicknick: Én is vendéglátóztam.
De soha nem értettem, hogy egy pizzafutárnak, miért kéne jattot adni? Elvégezte a feladatát. Arról én pont nem tehetek, hogy Ő olyan feltételekkel állt munkába amilyennel.
Hidd el ha nem lenne ember aki elvállalná ilyen feltételekkel a pizzafutárkodást, akkor kapnának rendes fizetést. De amíg van hülye aki belemegy, addig ez van.

makkospacal 2016.04.08. 15:56:26

Kivlov és a többi kibic és new age elitista:
Feleségem dolgozott a vendéglátásban és nem kapott fizut. Nem minimálra volt, hanem semmit nem kapott. A jattból élt. És ez rohadtul nem egyedi eset. Tudom hogy ez nem normális és fantasztikusan okosak vagytok hogy ti is rájöttetek, de ez van.
Ezért a vendéglátásban, ha elégedettek vagyunk, mindig adok. Ti meg ne adjatok.

Zsuzsi25 2016.04.08. 16:17:37

Nem. Miert adjak??en sem kapok borralavalot azert , mert egyel tobb valamit csinalok meg a munkahelyemen

lutria 2016.04.08. 16:49:35

@Zsuzsi25: És ha a munkád hirtelen borravalóssá változna akkor visszautasítanád?Vagy inkább amikor a nap végén összeszámolnád a jattot akkor arra gondolnál hogy milyen jó,még pár ilyen nap és megveheted azt az alap ruhát,felszerelési cikket,élelmet amit eddig a minimálbéres fizetésedből nem tudtál?Vagy félretehetsz belőle nyugdíjas éveidre mert minimálbér után minimál nyugdíjat is fogsz kapni...

Beer Monster 2016.04.08. 18:51:10

Elsőre sehol nem adok. A reakciót lehet figyelni, hogy udvarias elköszönés, vagy valami más, ami alapján néha az is eldől, hogy nem érdemes oda járni.

Beer Monster 2016.04.08. 18:59:32

"dolgozott a vendéglátásban és nem kapott fizut. Nem minimálra volt, hanem semmit nem kapott"

Az ilyen hülye már irritáló. Elveszi másoktól a munkalehetőséget, a képzett emberek meg kidobták a képzésük árát az ablakon, mert nem tudnak fizetésért elhelyezkedni.

Kalocsai Tamás 2016.04.08. 21:42:11

@makkospacal: Mire szívod magad és elitistázol meg kibicelsz le másokat, amikor szinte fillérre ugyanazt mondod, amit ők (mi)? Hogy lehetne már bárki kibic, amikor mindannyian vendégek vagyunk?! Ezt írod: "Ha elégedettek vagyunk..."... Tehát szerinted sem jár!!! Még valamit pontosítanék: A "vendéglátás" az szerintem ültetős hely és mondjuk azt, hogy itthon hagyomány az, hogy az ilyen helyen a jatt jár. Ezt a hagyományt az emberek betartják (még azt is mondhatom, hogy szeretik betartani), de meg kell lennie a lehetőségnek, hogy kirívó hozzá nem értés, elégedetlenség, probléma/hiba esetén megtagadhassam ezt az "extra" pénzt. Szerintem egy lángososnál, fagyisnál akkor se JÁR jatt, ha elégedett vagyok. Adni mindenki ott ad, ahol akar, de a baj akkor van, ha ez a másik oldalon ELVÁRÁS... (lásd eleve bekalkulált jatt, szép nevén: felszolgálási díj, szervízdíj stb.). Nem hiszem azt, hogy a rendszerváltás után jelentek meg a dilettáns vendéglátóipari alkalmazottak, de az tény, hogy azóta szaporodtak meg jelentősen. Lehet mondani, hogy ez a kontraproduktív rendszer és ki kellene esnie belőle annak a pincérnek, vendéglátósnak stb. aki nem alkalmas rá... Biztosan észrevetted te is, hogy ez az ország nem erről szól - még most sem. A nejed példája jó is (persze sajnálatos), meg rossz is... megmondom miért: Ha gerincesen kiáll és azt mondja, hogy kösz, de ha nincs fizetés nem dolgozom, valójában akkor is az én "jattomból" fog megélni, csak azt amikor tőlem elveszik adónak hívják, amikor neki adják, akkor meg segélynek/álláskeresési támogatásnak vagy mittudomén mi a korszerű neve...

makkospacal 2016.04.09. 09:07:56

@Kalocsai Tamás:
Azon kibicelek ember hogy mindig az olyanok nyomják az öntudatos okostojást, akiknek fingjuk sincs a másik oldalról. Kívülről diagnosztizálnak, meg "régi rendszer maradványoznak", és sejtésük sincs a régi rendszerről.
Nem mindig van lehetőség a gerincességre, ez magyarország, de később lett és ki is szállt a szakmából. A végén már az is hátrány volt hogy végzett vendéglátós volt.
Természetesen ha alkalmatlan vagy paraszt a felszolgáló én sem adok, de az az alap, hogy ne legyen az.

SAndrás 2016.04.20. 20:53:19

Előrebocsátom, hogy mindig vendéglátósnak sőt, pincérnek (!) tartom magam, hiába csinálok mostanra másból pénzt.
A fogalmakat kell(ene) helyretenni.
A felszolgáló (a szakmán belül) egy képzetlen ember vagy tanuló, aki kiviszi a szakács által elkészített ételt az asztalhoz. Ismérve, hogy nagy mellekkel rendelkezik, és mosolyogni tud, de még köretet sem tud ajánlani, a két keze maximum két tányért képes egyszerre vinni. Ezáltal viszonylag izmos a vádlija, és lépcsők esetén a feneke is.
A pincér képzett ember, aki kiviszi a szakács által elkészített ételt az asztalhoz. Ismérve, hogy akár négy tányért is ki tud vinni az asztalhoz, az ételről tud néhány szót tud mondani (- kérdésre), köretet javasol, ismeri a hozzá ajánlható bort, aperitívet (- amennyiben a vendég igényli), elbeszélget a napi hírekről (- amennyiben a vendég igényli), megkérdezi mennyire ízlett az étel, szeretne-e desszertet, vagy egy jó kávét.
(Mivel már nem a vendéglátásból élek így elmondhatom:
- ismerem a whiskey és whisky közti különbséget,
- tudok "aperót" és "didzsesztívet" ajánlani,
- tudom, hogy milyen jellegű ételhez milyen köretet kínáljak,
- tudom, hogy milyen cognachoz milyen szivar "illik",
- tudom, mi a különbség a brandy és a cognac közti különbség,
- tudom, hogyan tereljem a vendéget a legjobb választás felé, a saját érdekében(!). )
Mit vár a vendég?
- kaját 10 perc alatt,
- nagy ciciket,
- sok és jó kaját,
- olcsót,
- mosolygó, kedves kiszolgálót.
Mi az ellentmondás?
- jó étel nem 10 perc alatt készül,
- jó étel nem olcsó alapanyagokból készül,
- a kiszolgáló bérébe a tulaj beleszámolja a jattot.
Mi a megoldás jelenleg?
- hozzá nem értő személyzet, ezáltal
- alacsony bér, ezáltal
- olcsó árak, ezáltal
- igényes, de fillérb@szó vendégek, ezáltal
- olcsó alapanyagok.

És a kör bezárult!

Mucikáim! Ha jó alapanyagból készült ételt kedves, készséges szakácsoktól, pincérektől kívántok, akkor fizessétek meg! Tessék menni oda, ahol körbeugrálnak négyszer annyiért!

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2016.05.28. 08:31:41

@shitgun: "A bolti pénztárosnak se hagysz ott egy plusz kétszázast, pedig ő is csak minimálbért keres, a postásnak se dobsz pénzt, mert kihozta a levelet"

A postásnak nagyon sokan jattolnak, mert különben nem viszi a csomagot és a leveleket az emeletre, csak bedobja az értesítőt, hogy nem volt otthon a címzett... Az idősebbek pedig a boltban is rendszeresen adnak borravalót.
süti beállítások módosítása