Sorozatunk nyitórészében a Coca Colát és a Pepsit eresztettük egymásnak és némi huzavona után azt is kiderítettük, melyiket bírjátok jobban. Sokkal jobban! Most folytatjuk a megosztó kérdések prezentációját, ezúttal a gyorséttermek világába kalauzolunk el benneteket. Ha gyorskaja, akkor hamburger, ha pedig hamburger, akkor McDonald's, vagy Burger King. Nem szeretnénk a Burger blog szerkesztőit megbántani, de harmadik út egész egyszerűen nem létezik. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy ne volna ezer és ezer különb hely, ahol szebb, egészségesebb és finomabb burgereket lehet kóstolni, de a többség számára a hamburgerezés kizárólag a két óriáscégre korlátozódik. Hogy ez baj, vagy sem, rátok bízzuk, ahogy azt is, ki legyen a gyorséttermek királya. Big Mac kontra Whopper, McDonald's vs. Burger King. A döntés ezúttal is a Ti kezetekben van!
Van egy ötleted, vagy írnál egy cikket nekünk? A nagydontes@gmail.com címen elérsz minket!
McDonald’s
Ha kiejtjük a szánkon a McDonald's nevet, máris magunk előtt látjuk a sárga M-alakú emblémával ellátott éttermeket, a piros hajkoronájú Ronald bohócot, a fagyos üdítőket és a szezámmaggal borított, minden jóval ellátott hamburgereket, vagyis a helyet, ahol jó lenni és jó enni. Nem véletlen, hogy a McDonald's sárga íveit többen ismerik fel a világon, mint a keresztény jelképet, a keresztet. A McDonald’s Corporation (ki az a Corporation?) bolygónk egyik legnagyobb gyorséttermi üzlethálózata, a föld minden táján ismerik, azt azonban már kevesebben tudják, miből lett a cserebogár, azaz hogyan vált egyszerű családi kisvállalkozásból halhatatlan világvállalattá.
Minden a McDonald testvérek aprócska éttermének megnyitásával kezdődött a kaliforniai Pasadenától keletre 1937-ben. Richard és Maurice McDonald saját kezűleg készítették a hotdogokat (még nem hamburgert), keverték a shake-et, és várták, hogy a vászonernyővel fedett ülőhelyeket elfoglalják a betérő vendégek. Később forradalmi újításokkal álltak elő, megalkották az autósokat kiszolgáló pultokat, így aki nagyon sietett, az is rendelhetett magának néhány finom falatot, anélkül, hogy ki kellett volna kecmeregnie a kényelmes ülésből. Az ételeket előre elkészítették, hogy a vendégeknek ne kelljen várakozniuk és papírcsomagolásban, valamint papírpohárban nyújtották át a rendeléseket. Nem csupán fiatalokat kívántak éttermükbe becsábítani, hanem egész családokat, így külön az ő számukra családi-és gyermekmenüket hoztak létre. Hamar felfigyeltek arra a tényre, hogy bevételeik nagyobb része a hamburgerekből származik, így amellett döntöttek, hogy a továbbiakban ezt fogják árusítani. Ekkor még mindössze 15 centbe került egy hamburger.
1954-ben új fejezet kezdődött a cég és a testvérpár életében, ekkor ismerkedtek meg azzal kiváló üzletemberrel, aki elindította őket a világhír felé vezető úton. Az általa gyártott shake-készítő géppel „házaló” Raymond Albert Kroc azonnal felismerte a gyorsétteremben rejlő lehetőségeket és végül ő lett a McDonald testvérek első franchise partnere, egyben a vállalat alapítójának is őt tekintik. A testvéreket kivásárolta és megnyitotta az első McDonald's éttermet az Illinois állambeli Des Plaines-ben. Így kezdődött a mára az egész világot behálózó gyorséttermeinek sikertörténete.
Ahogy nőtt a franchise rendszer, úgy bővült az éttermek száma és kínálata is. Megszületett a McDonald’s mai napig legsikeresebb és legismertebb óriásszendvicse, a Big Mac, később a McRoyal, a Happy Meal menü és a többi jelenleg is kapható finomság. Kialakultak a jól ismert védjegyek, életre kelt Ronald McDonald,a kezdetben rémületes, mára egész kedvesnek tűnő vendégcsalogató bohóc, autós éttermek és kávézók nyíltak, 1988-ban végül nálunk is megnyitották első éttermüket. A McDonald's jelenleg közel 2 millió embert foglalkoztat, 68 millió etet napi szinten, másodpercenként 75 hamburgert adnak el és minden 14. órában nyílik egy éttermük valahol a világon.
A McDonald’s tengernyi pénzt áldoz marketingre és jótékony célokra, kiemelt szerepet töltenek be a legjelentősebb sportesemények támogatásában is. 1976 óta az olimpiai mozgalom és a játékok egyik fő szponzora, nem rég hosszabbítottak, annak ellenére, hogy a 84-es olimpiába majdnem beleroppantak. Habár az egészséges életmódot hirdetik, rengeteg támadás éri a céget, többek között a soha le nem bomló hamburger miatt, vagy amiért tönkre vágja a szervezetünket, vagy az adalékanyagok miatt és még hosszasan sorolhatnánk. Egy azonban biztos, a meki őrület nem egy múló szeszély, nem is átmeneti divat, hanem az életünk szerves része és minden bizonnyal még jó ideig az is marad.
Burger King
A Burger Kinget 1954-ben, vagyis nem sokkal a McDonald’s után Floridában alapította meg közös vállalatként James McLamore és David Edgerton. A két korábbi étterem tulajdonos úgy vélte, hogy igény van egy gyorskiszolgáló étteremre, amely elérhető árakon minőségi ételeket kínál vonzó és tiszta környezetben.
Nagyon hamar gyors növekedés következett be a cég életében, tíz évvel később már 8000 embert foglalkoztattak és 274 éttermük volt. 1975-ben vezették be Drive Thru szolgáltatásukat, vagyis az autóban ülők kiszolgálását. Mára a forgalom 60%-a a kiadóablakoknál bonyolódik, további 18%-ot kérnek a vendégek „elvitelre” . A vállalat kevés éttermet üzemeltet közvetlenül, a Burger King egységek többségének üzemeltetési jogát franchise rendszerben alvállalkozók gyakorolják. Mára a több mint 11 000 étteremben 300 000 alkalmazott szolgál ki 15 millió vendéget nap, mint nap. Ausztráliában a lánc Hungry Jack's néven üzemel.
Ha Burger King, akkor Whopper. A Burger King alapszendvicsét 1957-ben vezették be, és mára 1,6 millió darabot adnak el belőle naponta szerte a világon. Minden Whopper szendvics tartalmaz a zsemlén és a húspogácsán kívül uborkát, salátát, paradicsomot, hagymát, majonézt és ketchupot. A Whopper szendvics alapváltozatán kívül minden étteremben kaphatók a Whopper Cheese (sajtos), Double Whopper (dupla), Western Whopper (bacon-barbecue) és a Chicken Whopper (csirkehússal). Ha az évek során eladott Whopper szendvicseket egymás mellé tennénk, ötször körbeérnék a Földet.
A Whopper mellett számos állandó és időszakos terméket forgalmaznak, így a klasszikus hamburgert és sajtburgert. A gyorséttermekben megszokott menü (angolul: meal) tartalmazza a szendvicset, a sült krumplit (King Fries) és a szénsavas üdítőt. A Burger King a Coca Cola Companyval kötött szerződése alapján világszerte kizárólag Coca-Cola üdítőitalokat forgalmaz.
A Burger King szintén rengeteget fordít népszerűségének növelésére, de reklámkiadásai mindössze harmada a riválisénak. Emellett természetesen ők is szívesen áldoznak jótékony célokra, gyakran támogatnak sporteseményeket is. Sokan hajlamosak azzal érvelni a Burger King egészségesebb legnagyobb vetélytársánál, de erre semmiféle kézzelfogható bizonyítékot nem találtunk. De legalább az ő hambijuk képes megpenészedni, ez is valami.
Rivalizálás, de csak szolidan
A két vállalat nagy-nagy konkurense egymásnak, egész pontosan a legnagyobbak. Habár a puszta számok alapján mindenben a McDonald’s vezet (több étterem, több alkalmazott, több profit), rendszeresen igyekeznek különböző akciókkal és kampányokkal átcsábítani magukhoz a konkurencia fogyasztóit, valamint reklámvideókban odamondogatni, odapiszkálni a másik félnek. De jóval finomabb formában teszik ezt, mint legutóbbi párbajozóink.
Döntés
Ismét eljutottunk arra a pontra, hogy hitet kellene tennünk valamelyik cég mellett és ki kellene jelentenünk, melyik a jobb, melyik a szimpatikusabb. Persze mondhatnánk azt is cselesen, hogy egyetek inkább egészséges ételeket és kerüljétek őket, mert pórul jártok, de akkor önmagunkat és titeket is becsapnánk. Hiszen nincs is jobb, mint egy jó buli után betérni valamelyik gyorsétterembe és felmarkolni egy szaftos Whoppert Big Mac-et salátát. Mi is szavazunk, de hogy melyik cég a jobb és ki lesz a Nagy Döntés 2. nyertese, azt ezúttal is Ti dönthetitek el!
Források: Wikipédia, divany.hu,starity.hu, mcdonalds.hu, burgerking.hu
Van egy ötleted, vagy írnál egy cikket nekünk? A nagydontes@gmail.com címen elérsz minket!