Szükség van óraátállításra?
2015. október 24. írta: Despota

Szükség van óraátállításra?

orak-d0001971f0bff69318a42.jpg

Kettőt pislogunk és kezdődik a téli időszámítás, szombatról vasárnapra virradó hajnalban állítjuk vissza az órákat 3-ról 2 órára. Az óraátállítás haszna kettős: villamos energiát takarítunk meg, egyúttal kíméljük a környezetünket. Vagy mégsemElsőként az USA-ban, 1916-ban, energiatakarékossági okokból vezették be az alternatív időszámítást. Ezt Magyarország is átvette, de 1958 és 1979 között nem alkalmaztuk a nyári időszámítást, 1980-ban azonban ismét bevezették. 2011-ben Oroszország, Fehéroroszország és Ukrajna megszüntette az óraátállításokat. Európában minden időzónában ugyanabban az időpontban állítják át az órákat, Amerikában időzónánként más időpontban.

20110325testedlel6.jpg

Az óra átállítással egy mesterségesen meghosszabbított 25 órás napot kapunk, ez az emberek többségére nézve kedvező. Az egy órával hosszabb természetes világítás hasznos például az iskolai, munkahelyi tevékenység befejezése után, a szabadidős programok kitolhatók, a háztulajdonosok még este 7 óra után is dolgozhatnak kertjükben. Az ellenzők szerint ezek az előnyök nem valósak, hiszen a fogyasztói társadalomban már szinte általánosan használt légkondicionáló berendezések rengeteg  energiát használnak el, felemésztve  a világításon megspórolható energiánál. Tehát gazdasági szempontból is egyre többen vitatják az óraátállítás létjogosultságát, de emellett jelentős egészségügyi érvek is szólnak az óraátállítás ellen. Egyre több tanulmány lát napvilágot arról, hogy a tavaszi és az őszi átállítás nemcsak átmeneti élettani kellemetlenségeket, hanem jelentős egészségi problémákat okozhat.

De vajon mi a véleménye a Nagy döntés blog olvasóinak? Szükség van az óraátállításra, vagy kényelmetlen és felesleges hajcihő az egész procedúra? A döntés ezúttal is a Ti kezetekben van!

A DÖNTÉS

 

Van egy ötleted, vagy írnál egy cikket nekünk? A nagydontes@gmail.com címen elérsz minket!

A bejegyzés trackback címe:

https://nagydontes.blog.hu/api/trackback/id/tr908016291

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnight coder 2015.10.24. 16:18:20

A LED-es égők korában ez nem oszt vagy szoroz. Különösen annak fényében nem, hogy Pl. Budapest egész éjszaka ki van világítva.

fda 2015.10.24. 16:49:41

@midnight coder: Fentiek mellett pedig a világítást én akkor kapcsolom be, amikor sötét van. A városi világítás is beállított fényerőnél kapcsol függetlenül attól, hogy mennyit mutat az óra.

Girhes Joe 2015.10.24. 16:51:24

@midnight coder:

Főleg, ha ráadásul úgy szűntetnénk meg az óraátállítást, hogy maradnánk egész évben az UTC+2 zónéban, azaz a nyári változatban. Igaz, akkor télen csak 8-ra lenne világos, de nem sötétedne be délután 5 előtt -> vagyis télen nullszaldó, nyáron megmaradna a sokáig világos, és megszabadulnánk az állítgatástól. Az a baj, hogy egész Európának célszerű lenne így döntenie, mert ha csak mi csináljuk, akkor meg bejön a gubanc az időzóna eltérésével Nyugat-Európához képest.

sly_p 2015.10.24. 16:54:00

Az oraatallitast ellenzők belegondoltak abba, hogy akkor A) nyáron is 7-kor sötétedne, 3-kor pedig már sütne a nap? Ha pedig a nyári lenne az alap, akkor az azt jelentené, hogy atallunk a kelet-európai időzonába? Ez utóbbinak pszichológiai, és ebből eredő gazdasági következményei lehetnek.

EGYIKRESEM 2015.10.24. 16:57:28

@midnight coder:
És a vidéki parasztokkal mi legyen? Jó esetben 5 után hazaérsz a melóból, kellene leveleket sepregetni, egyebek...

Kurva jó, hogy a panelpatkányok szerint csak LED égő kell hozzá.

midnight coder 2015.10.24. 16:58:43

@sly_p: "Ha pedig a nyári lenne az alap, akkor az azt jelentené, hogy atallunk a kelet-európai időzonába? Ez utóbbinak pszichológiai, és ebből eredő gazdasági következményei lehetnek"

Elég szomorú, ha már ebben is ilyen szempontok vezérelnek.

Girhes Joe 2015.10.24. 16:59:29

@sly_p:

Valójában az lenne az optimális, ha csak Hollandia-Belgium-Franciaország-Spanyolország (meg esetleg hozzájuk csapva a britek meg a portugálok) lennének az UTC+1 zónában, attól keletre meg UTC+2 lenne egész évben. Csakhát az EU ennél triviálisabb kérdésekben is képtelen megállapodni, ahogy ezt az elmúlt hetekben is világosan látjuk.

Rudi Kató 2015.10.24. 17:04:35

@Girhes Joe:
Az emberi szervezet számára káros az előre állítás! Nem véletlenül a van a sokkal több ingerült, szétszórt, hullámzó teljesítmény Az anyagiakról meg nem is érdemes beszélni mert sokkal több energiát fogyaszt a sok klíma berendezés mint amennyit megtakarítunk a világítással ha egyáltalán takarítunk vele!!

Girhes Joe 2015.10.24. 17:10:55

@Rudi Kató:

Ha végigolvasod, én annak szószólója vagyok, hogy el kell felejteni az egész állítgatást, legyen Európa nagy részén (a nyugati végeket leszámítva) UTC+2, azaz a nálunk nyáriként ismert időszámítás egész évben.

Amúgy meg az egész vita ott gyökerezik, hogy az emberek (köztük én is) rühellnek korán kelni, de szeretnek éjszakába nyúlóan fennmaradni. Pár évszázaddal ezelőtt, amikor még nem volt mindenkinek tucatnyi órája, és világítani is nehézkesen lehetett, ez az egész nem volt probléma, mert az emberek igazodtak a naphoz, és nem a napot próbálták igazítani az emberekhez. Ettől a képességétől szépen megszabadult az emberiség az elmúlt százegynéhány évben.

020205 2015.10.24. 17:13:25

Arról nem is beszélve, hogy most vissza kell állítani; tehát 1 órával hamarabb fog sötétedni!!!
Így - ha 5 után érsz haza -, már csak akkor tudsz dolgozni kint, ha "viharlámpát akasztasz a ....-re".

igazi hős 2015.10.24. 17:20:44

@EGYIKRESEM: Ha az utcasöprés már "vidéki paraszt" munka, akkor én is az vagyok, szerintem nem számít az a kétszer 2 (!) hét, amikor a téli időszámítás szerint még világos van délután, de a nyári szerint már sötét. Egyébként én egy nagyon régi paraszti leleménnyel oldom meg a dolgot: vagy hétvégén söprök, vagy szólok a fiamnak, hogy ha korán jön haza, akkor csinálja meg.

@poszt: Nem kell az óraállítás, legyen mindig a nyári, hiszen a "modern" ember időbeosztása már régen nem a déli harangszóra szimmetrikus, hanem jóval későbbre tolódott, ma már inkább délután 2 a nap közepe (6-kor kelünk és este 10-kor fekszünk le).

sly_p 2015.10.24. 17:44:26

@midnight coder: nem vezérel semmi, de ez az igazság. Sajnos ha megnézed, gazdaságilag is vízválasztó az időzona (Görögország, Románia, Bulgária) minket is egy kalap alá vennének velük. Nyugat-Európa pedig kétlem, hogy átállna.

sly_p 2015.10.24. 17:54:11

@Girhes Joe: igazad van, de ez kétlem, hogy valaha bekövetkezne.

maxxxis 2015.10.24. 18:26:16

Az ilyen felméréseket nem olvassa egy illetékes?

fejetlen bárd 2015.10.24. 18:45:58

Örülök, hogy a melóból egyenesen a TV elé bezuhanók szerint hülyeség, hogy tovább legyen világos, de nagyon sokak közérzetét javítja, hogy késő tavasztól kora őszig lehet szabadtéri programokat bevállalni munka után.

Az energiatakarékossági szempontok elavultak, de más tanulmányok szerint növeli a munkavállalók produktivitását, ha több napfényes óra jut a munkaidőn kívüli tevékenységekre. Persze a TV előtt terpeszkedők ezt nehezen értik meg.

Pierr Kardán 2015.10.24. 18:55:13

Azért kiváncsi vagyok, hogy aki a nyári óraátállítás mellett érvel, az hogyan érvel az mellett, hogy nálunk pont ugyanannyi az idő, mint Portugáliában???

suncalc.net/#/47.5,19.083,12/2015.10.24

Meg lehet nézni, nálunk ma 12:30-kor volt delelőn a nap, Portugáliában pedig kb. 2 órával később, 14:25-kor (rákattintasz a térképre és megmutatja, hogy ahová kattintottál, ott mikor van a nap delelőn).

Ha átállítod a dátumot olyan időszakra, amikor nincs óraátállítás (pl. 2015. jan 1.), akkor azt fogod tapasztalni, Budapesten a normál időben (tehát amikor nincs óraátállítás), akkor pontosan 11:50-kor van delelőn a nap, tehát nálunk az óraátállítás nélküli idő az, ami megfelel az ember biológiai szükségleteinek.

Vagyis, ha fenn akarjuk tartani a nyári óraátállítást, akkor 1 időzónával keletebbre kell tenni a helyi időnket, ha nem állítgatjuk az órát, akkor jó helyen vagyunk, ahol vagyunk.

Kopi3.14 2015.10.24. 18:58:56

@Girhes Joe: Remek lenne itt Kölnben, nyáron majd éjfélig lenne világos, cserébe télen kilenckor kezdene pirkadni. Támogatom. Nem.

2015.10.24. 19:22:34

a napon kéne állítani, vagy mi a fasz forog

jewel79bp 2015.10.24. 19:39:17

Én jobban szeretek világosban munkába indulni, mint tök sötétben. Nagyon lehangoló, amikor reggel koromsötétben kell készülődni. Szóval én téli időszámítás-párti vagyok.

patkányarcúáginéni 2015.10.24. 19:48:41

Szerintem irkálhatunk mi itt akármit, teljesen felesleges, egy-két "szakember" és politikus fogja eldönteni ezt a mindnyájunkat érintő kérdést. A szavazás (ami nem reprezentatív) mutatja, hogy a többség mit akarna.
Én az első perctől ellenzem ezt a mesterséges beavatkozást az emberek természetes életritmusába.

efi 2015.10.24. 19:54:14

Akit ez megzavar, pláne hetekig, az tápos.
És semmiképp ne utazzon nyaralni,telelni más időzónába, ne válasszon soha más melót, ahol korábban vagy későbben kell kelni (nem egyszer, hanem ugyebár folyamatosan), meg úgy egyáltalán egyszer se kelljen korábban vagy feküdjön későbben, mert 2 hétig azt hallgathatjuk itt, hogy hogy megzavarta a biológia óráját, meg a mit tudom én milyét.

Pista Bácsi 2015.10.24. 19:55:59

@Pierr Kardán: Nálad a pont, Magyarország közepén a normál (téli) idő szerint van szinte pontosan 12:00 órakor delelőn a nap. Ez azt jelenti, hogy az az idő a helyes, a nyári idő el van rontva. Az óraátállítás teljesen felesleges!!!

PanelProli 2015.10.24. 20:07:38

@EGYIKRESEM: Reggel miért nem lehet levelet söpörni? Nem kell aludni, amikor már a hasadra süt a nap, kakasszóra tessék kelni és uzsgyi levelet söpörni!

Csaba Prog 2015.10.24. 20:11:37

Szinkronba maradnak nappali es ejjeli tevekenysegekkel a termeszettel (igazodunk hozza). Csak bele kell gondolni ... , ha ennyire zavar valakit, akkor a repulo utakkal jaro idozana valtasokkal kene aggodniuk. ...

efi 2015.10.24. 21:00:40

@Pista Bácsi:
A problem csak, az hogy aki nem akar óraátállítást, az a nyárit hagyná meg.
Nem tetszik nekik, hogy délben delel a nap.

Muad\\\'Dib 2015.10.24. 21:19:23

Húúú, de qrva nagy szakértő itt mindenki. Ebben legalább jók vagyunk, itt állítólag minden hülye ért mindenhez. Csak aztán ez a gyakorlatban valahogy mindig elsikkad.

Ejkekjetter 2015.10.24. 22:21:11

Ezt az óraátállítás dolgot nem még az elektromos izzók elterjedése előtt a gyertyák védelmében hozták anno? Mert akkor elég fölösleges, ma már nem nagy kunszt világítani

udvaros · https://udvar.wordpress.com 2015.10.24. 22:41:35

Holnaptól egy órával korábban megyek aludni.

káeurópaibankoló 2015.10.24. 22:51:58

Megváltásként várom a téli időszámítást, hogy végre ne hajnalok hajnalán kelljen kelnem, és ne fél tízre essek be a melóba 9 helyett.

jjoey 2015.10.24. 23:01:18

Olvass utana, Ukrajna nem allt be a szovjet blokkba, orat allit ma is. A szovjetek meg megmaradtak a nyarinal telen is, majd reggel 10kor lett vilagos Moszkvaban, erre visszatertek a telire es ott is maradtak, ezert lesz csak 1 ora elteres telen, A nemzet focistaja konnyebben ertekezhet a fonokevel.
Amugy meg az egesz oratologatasnak a lenyege, hogy amikor az ember aktiv, akkor legyen vilagos, azaz reggel 7-8 es du 6tol amig lehet, hajnali 4 es ejfeli napfeny haszna kicsi, es nem is a kozvilagitason megy a sporolas, hanem ha 4mila haztartas nem egeti villanyt mar este 7tol.
Legjobb 2 elore es 2 hatra lenne, mar es majus elejen 1 ora elore, ezzel nyaron 5kor kellne a nap de este 19ig nem kellene napfeny, telen meg visszafolva azert 7kor mar vilagosban lehetne munkaba indulni.
Ny, roviden ennyi.

jjoey 2015.10.24. 23:04:37

@patkányarcúáginéni: es akkor vegre meglenne sokak alma, budapest vagy bukarst tokmindegy, ugyan annyi az ido itt is, ott is, vegre, igazodtok erdelyi tesoitokhoz, romanokhoz.

dukeekud 2015.10.24. 23:15:53

Felesleges, utalom, hogy meg az idoben sem lehet megbizni. Mert mire minden orat atallitok a kornyezetemben, addigra 20-szor megszivatnak ezzel az egy oraval. Napokig mindenhonan elkesek, vagy tul koran megyek, vagy csak azt hiszem, hogy valahonan elkesem. Szoval ez egy faszsag, az idonek allandonak kene lennie.

Rodolfo63 2015.10.25. 00:26:31

szerintem rendben van a dolog - eleve a téli időszámítás az eredeti és a nyári lett hozzátéve - máskülönben már reggel 3 körül világosodna

odamondó 2015.10.25. 01:30:13

Ja maradjunk állandóan a télin? Ja nyáron a reggel 4es világosság aztán kurva hasznos... Ahelyett, hogy este lenne +1 óra világosság.

Télen is sokkal fontosabb, hogy délután munka után legyen még kis fény ami rádvilágít egy séta során akkor talán nem kéne D vitamint zabálni... Menjen az ember munkába világosban. Nem mindegy? Munka lehangoló így is úgy is ha sötét van ha nem. (iskola dettó a diákoknak)

ComLo 2015.10.25. 03:04:10

Amikor hazautazom, +5/6 órát kell átálni. 1-2 nap alatt simán megy. Az egész sírás az 1 óra miatt, eltúlzott dolognak tünik a szememben.
Arról a gazdasági előnyről nem is beszélve, hogy így az összes európai partnerrel egy időzónában vagyunk, a külkereskedelmünk brutálisan nagy százalékát adja. Nagyon megéreznénk, ha hirtelen máshova kerülnénk.

maxval bircaman főszerkesztőhelyettes · http://bircahang.org 2015.10.25. 07:07:07

A óraátállítás a modern liberalizmus egyik emberellenes fegyvere. Minél előbb abba kell hagyni.

Matteo79 2015.10.25. 07:15:28

Papír ceruza elôvesz, letajzol, gondolkodik, ír ès elemez. Legalàbb idàig jussatok el, ez a hàzi feladat aztàn lehet hozzàböfögni. A mostani a normàl idô ès a nyàri lesz egyel eloretolva. Aki hajnali harom oras napfelkeltèt szerene nyàron es 7-8 oras sotetedest az huulyeee :)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2015.10.25. 07:20:09

nincs olyan hogy teli idoszamitas
normal idoszamitas van, amit nyaron , tok foloslegesen, mestersegesen megvaltoztatnak

Exploiter 2015.10.25. 07:35:36

@efi:

Persze, hogy nem tetszik nekik. Ahhoz, hogy a del legyen a nap kozepe, mondjuk 4kor kene kelni es 8kor lefekudni.
Ha kelsz hatkor, fekszel 10-kor, maris ket ora a kozep. 7/11 esetben 3 ora. Vajon melyik az altalanosabb?

Bafana 2015.10.25. 07:37:15

Ott rohadt volna meg, aki kitalálta!

Rudi Kató 2015.10.25. 07:38:53

@Girhes Joe:
Jól értettem a hülyeségesedet mert nem a nyári időszámítás kell hanem a "téli"! Sokkal több kárt okoz az emberi szervezetnek a korai kelés mint a valós időbeli! Csak figyeld meg az embereket mennyivel összeszedettebbek lesznek az óra vissza állítás után, ezáltal sokkal jobb lesz a teljesítményük is a hangulatukról már nem is beszélve!

Rudi Kató 2015.10.25. 07:41:13

@sly_p:
Nyáron azaz júliusban 8 fél kilenckor sötétedik rendes (hagyományos) időszámításkor, augusztus végén áll be a 7 fél nyolcas sötétedés!

netrunner71 2015.10.25. 08:02:43

@dukeekud:

Hisztizel itt az életképtelenséged miatt.
Mit kell átállítanod? A legtöbb eszköz amit manapság használunk, elvégzi automatikusan. Ha van egy karórád, plusz egy két kínai ketyegőd a falon, azt azért könnyen átállítod te is.
Mondom, életképtelen hisztis vagy, könnyebb a helyzetet hibáztatni, az ember azért ennél könnyebben alkalmazkodik helyzetekhez.
Az még nem fordult elő veled, hogy este megnézted a Derrick-et, és ezért egy órával később lőtték fel a pizsamát? Akkor a műsorszerkesztő volt a hibás, mert nem korábban kezdődött a film?
Itt nem arról van szó, hogy átrepültél egy másik kontinensre, ahol 5-6 óra eltolódás van, ennyit simán kibírhatsz nyafogás nélkül.
( Egyébként én sem látom sok értelmét a tologatásnak, de nem akarok belehalni.)

Luighi 2015.10.25. 08:05:36

@maxxxis: Dehogyis nem! És nagy ívben leszarja ezt is, mint minden mást amit szeretnénk! A gazdáik érdekét képviselik nem az őket (látszólag!) megválasztókét!

protézisesh 2015.10.25. 08:54:14

@ComLo: mert romania aztan kurvara megszenvedi, hogy masik idozonaban van...

Amugy meg a cikk szerzoje pont a nyarira atallas erveit hozta. Ugyanis MOST, amikor a telire allink at, bukunk egy orat. Kurvara nem erdekel, hogy reggel még hamarabb lehet menni az ablaktalan gyarba, az iskolakban ugyis eg a villany. Viszont delutan nem 6-kor, hanem mar 5-kor tok sotet lesz, igy suli/munka utan eselyed sem marad egy kicsit is a termeszetes fenyben lenni, Dvitamint begyujteni.

Arrol nem is beszelve, hogy az europai idozona nagyjabol 2000kmes, amit a nap kb 1,5 ora alatt jar be. Igy a nap allasahoz nezni barmit is hulyeseg. Viszont a franciak, spanyolok, portugalok orulhetnek, mert naluk este 9ig vilagos van. Nem csak juniusban, de szinte egesz evben. Nem is olyan nyomorult depressziosak, mint a magyarok...

Babette anyó húsdarálója 2015.10.25. 08:55:30

Ezt a sok szerencsétlent. Bele ne halljatok az óraátállításba. Legjobban az a barom tetszett, amelyik élettani okokra hivatkozva fröcsög az állítás ellen.

vackor1 2015.10.25. 08:57:24

Mennyivel egyszerűbb lenne ha nem reggel 6-7-8-kor kezdődne a munka/iskola, hanem mondjuk 9-kor . Rendben, tovább is tartana , de tovább is maradhatnánk ébren cserébe a későbbi ébredésért , ami a szervezetünknek jobban tetszene , plusz ezzel nagyjából mindegy is lenne az óra állítgatása.

steery 2015.10.25. 08:57:41

Nem az órát kellene állítgatni, hanem az életritmusunkat. Azt, hogy mit mikor csinálunk. Vagyis legyen nyári meg téli munkarend, nyitvatartás, stb. Nem az időt kéne magunkhoz igazítani, hanem nekünk kéne igazodnunk a természet rendjéhez.

Babette anyó húsdarálója 2015.10.25. 08:58:25

@ComLo:

Ez igaz. Mekkora probléma lenne, ha az olaszokkal, spanyolokkal 1 órával később vagy előbb tudnánk beszélni a 3 órás sziesztájuk után. Vagy előtt.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2015.10.25. 09:14:22

@protézisesh: nem allunk at a telire, visszalitjuk a nyarit a normalisra

ponindex 2015.10.25. 10:16:05

Én ehhez csak annyit tennék hozzá, mintegy parafrazeálva a régi mondást, hogy a fontos embernek órája van, a bölcs embernek meg ideje...
Meg aztán valahogy öregapámékat rohadtul nem zavarta ez az egész, mer' a tyúkok úgyis a sötéttel ültek el, a kakas meg hajnalhasadtával kukorékolt...

taffer 2015.10.25. 10:32:46

@sly_p: Akkor mondd, hogy Finnországgal, és máris nem hangzik olyan rosszul. Vagy velük is ciki lenne egy kalap alatt lenni?

Röhej, hogy Spanyolországgal vagyunk egy időzónában Télen délután 4-kor már sötét van, pedig szerintem akkor még mindenki tevékeny. Az, hogy minden cikk ilyenkor előjön azzal, mennyit takarítunk meg, konkrétan marhaság. Ugyanis ezek arról szólnak, hogy a _télihez képest_ mennyivel járunk jobban, nem pedig azt, mi lenne, ha egész évben maradna a nyári időszámítás.

Úgyhogy jobbat mondok: álljunk be állítgatás nélkül a nyári időszámításra, függetlenül Európától (az unortodoxia amúgy is divat manapság). Így nyáron nyugattal, télen kelettel járna együtt az óránk. Mivel pont időzóna határon vagyunk, sosem lennénk sziget. Ilyen egyszerű.

taffer 2015.10.25. 10:41:03

@efi: Ezt gondold át újra. Franciaországra esetleg még igaz is, de Magyarországon baromira nem délben delel a téli nap.

efi 2015.10.25. 10:49:11

@protézisesh:
Milyen D-vitamint akarnál te gyűjteni délután fél 5, 5 órás hazaérkezéssel a szikrázó fél hatos novemberi-decemberi napsütésben?
@ponindex:
Öregapáink felét zavarta, mert 100 éve is volt óraátállítás. Az I és a II vh idején is volt - kifejezetten spórolási célból, nem véletlenül - bizonyára hülyék voltak, hiszen nem lehet semmit spórolni, ahogy itt a megmondó emberek felhomályosítottak minket.

2015.10.25. 11:28:23

Azon is ellehetne gondolkodni, hogy a munkaidő miért kezdődik egyre később? Régen 5-re, majd 6-ra jártam dolgozni. Ma 8-ra, de van ahol 9-kor kezdenek. Mi a bré folyik itt? Ha délután 5-6 óra felé ér haza az ember, már csak ücsörög a sötétben, nem lehet csinálni semmit!
Szóval kell az óra állítás, vagy menjünk megint 6 órára melózni!

John Doe3 2015.10.25. 11:46:47

@maxval bircaman főszerkesztőhelyettes: A hitleri Németországban is volt óraátállítás. Ezek szerint Hitler liberális volt. Más okosságot is tudsz?

ComLo 2015.10.25. 12:18:07

@protézisesh: Régen még otthon dolgoztam külföldre, és pont románia volt az, ahova az időeltolódás miatt, nehezebb volt eladni a terméket (banki software), mert min 1 órával kevesebb supportot tudtunk biztosítani. És ugyanez tudom, igaz egy raklap külföldre dolgozó magyar cégre is: jobban fizető, nyugat Európai ügyfelek szemében, igenis szempont az azonos időzóban. Nem is beszélve pl. az azonos időpontban nyitó tözsdékről, bankokról stb stb.

És ez csak egy járulékos haszon, amit a gazdaság érdekében érdemes szem előtt tartani. A másik érv, az az összeg amit ezzel az ország megsporol. Ez nem neked szól, de a kommenteket olvasva valahogy ez is olyannak tünt, mint a foci, a makrogazdaságtan, és lecsó receptje: iskolázotságtól függetlenül, mindenki tudja az igazat. Ott van X. db cikkben feketén fehéren, hogy X összeget sporol az ország. Erre a válasz: az nem úgy van, én józan paraszti ésszel kiszámoltam!! A számok hazudnak, az én logikám csalhatatlan!!

A harmadik, inkább földrajzi érv, amit valahogy mindenki kikerül: a szinte egész európát jellemző időzóna, valójában, nálunk lenne optimális, a földrajzi vonal, pont az országon megy keresztül.

Józsi bácsi, a frappáns visszavágások nagymestere 2015.10.25. 12:19:11

@abcd1234: igen, mert köztudott, hogy sötétedéskor kijárási tilalom van. nem mehetsz se moziba, se színházba, se kocsmába, se könyvtárba, se a barátaidhoz, se a családodhoz, de még csak sétálni, vagy vásárolni se. azt meg ne mondd nekem, hogy a -5 fokos novemberi ködben ki akarsz ülni a kertbe, csak azért, mert még világos van este fél 6-kor.

ComLo 2015.10.25. 12:26:35

@Babette anyó húsdarálója: Magyarország jellemzően nem a sziestázó spanyolokkal, és olaszokkal, hanem túlnyomórészt némteroszággal, és "azzal a régióval" áll gazdasági kapcsolatban.
valamint ahogy már írtam, én konkrétan láttam már, mennyivel nehezebb akár csak 1 időzónával arréb üzletelni.

Pöff 2015.10.25. 12:29:12

@John Doe3: nem volt légkondi nyáron..meg hűtő meg úgy semmi

ellenben volt villany meg rádió amit éppen a sötétben használtak.

Pöff 2015.10.25. 12:36:28

Nem akarom védeni se ellenezni az óraátállítást
de már semmi értelme. A szokások és életvezetés miatt vezették be anno
Ez megszűnt teljesen átalakult olyan fogyasztó eszközök vannak manapság ami mellett lényegtelenné vált az óra átállítás. Minimális a megtakarítás a fogyasztáshoz képest.

Lásd Dél Korea...Japán nincs nyári időszámítás...köszönik szépen elvannak nélküle is.

Pöff 2015.10.25. 12:42:35

hu.wikipedia.org/wiki/Ny%C3%A1ri_id%C5%91sz%C3%A1m%C3%ADt%C3%A1s

Van hogy egy országon belül is különbözik
hu.wikipedia.org/wiki/F%C3%A1jl:DaylightSaving-World-Subdivisions.png

Előnyök
A legtöbb dolgozó ember, akik túlnyomó többsége nappali műszakban dolgozik, előnynek tartja, hogy délután tovább van világos, és a szabadidő eltöltésének lehetősége a szabadban egy órával meghosszabbodik a hosszabb ideig tartó világosság miatt.
Csökken a délutáni szürkület miatt bekövetkező közúti balesetek száma.
A családtagok hosszabb időt tudnak együtt eltölteni a szabadban, ez javítja a családon belüli kapcsolatokat, a szülő-gyermek viszonyt.
Ha a család több időt tölt a szabadban, otthon kevesebb áramot fogyaszt (feltéve, hogy olyankor a tévé, számítógép, hifi, légkondicionáló ki van kapcsolva).
A kevesebb mesterséges világítás miatt energiamegtakarítás jelentkezik országos szinten.
A turizmusból származó bevétel növekszik, mivel a turistáknak több idejük van a pénzüket nappali tevékenység közben elkölteni.[9]
Hátrányok[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]
Az ellenzők egy része szerint az energiamegtakarítás nem jelentős.
Az emberi egészségre, közérzetre rövid távon hátrányos hatású az óra átállítása.
Az átállítás időszakában a közúti balesetek száma megugrik.
Kényelmetlen, és zavart okoz a különféle elektronikus berendezések óráinak átállítása évente kétszer.
A Magyar Államvasutak jelenlegi gyakorlata szerint az őszi óraátállításkor a vonatok 1 órát vesztegelnek.
A szezonális depresszióban szenvedőknek kedvezőtlen, hogy a reggelek újra sötétek (ezt nem ellensúlyozza, hogy esténként tovább van világos).
Ha az állatok fejési idején változtatnak, az hátrányosan érinti a lefejt tej mennyiségét.

Sokak számára az óraátállítás akár 1-2 hétig tartó kellemetlen közérzettel, fejfájással, figyelmetlenséggel, csökkent koncentrálóképességgel jár, mivel az ember belső, biológiai óráját nem lehet egy pillanat alatt átállítani. Az alvási ciklus is felborul, az ember este nem tud elaludni, reggel pedig kialvatlanul ébred. A tavaszi óraátállítás utáni három napban jelentősen megnövekszik az infarktusos esetek száma. (az őszi visszaállításkor hasonló mértékben csökken). A tavasszal néhány napig (egyénenként változó) reggelente az a jellemző, hogy a melatonintermelés még nem állt át, a glükokortikoidszint is alacsony. A vércukorszint még az alvási időnek megfelelő, ami nem elég a nappali aktivitáshoz. A csecsemők, a gyerekek és az idősek szervezete nehezebben alkalmazkodik az óraátállításhoz. Különösen megterhelő az évi kétszeri óraátállítás az alvászavarokkal küzdő és a szervi betegségekben szenvedő embereknek. Amíg a belső és külső óra nem kerül összhangba, a következő tünetek léphetnek fel:

Alvászavarok
Fáradtság
Depresszív hangulat
A szívfrekvencia ingadozása
A koncentrálóképesség csökkenése
Ingerültség
Étvágytalanság
Emésztési problémák[10]
Tanácsok az átálláshoz[szerkesztés | forrásszöveg szerkesztése]
A szabadban végzett reggeli könnyű futás vagy gyors séta növeli a szerotonin előállítását az agyban, ami elősegíti a megváltozott külső ciklushoz való igazodást.
A reggeli sötétségben az erős mesterséges fény alkalmazása meggyorsítja a belső óra fényhez való szinkronizálását.
Az óraátállítást követő 10 napban legyünk különösen óvatosak és körültekintőek a közlekedésben, és a balesetveszélyes otthoni elfoglaltságokat is kerüljük (például ablakmosás)

Orltran 2015.10.25. 12:44:05

Én erről a témáról csak annyit tudok, hogy évente kétszer sok-sok ember blogot ír róla.

efi 2015.10.25. 14:27:14

@abcd1234:
Menjen 5-re 6-ra dolgozni, akinek 2 anyja van. Már reggel mint a mosott rongy, délután meg pláne, kómásan semmit nem ér az, hogy már délután 4-kor küzdhetsz a fáradtsággal. Nem, nem fogok este 8-kor a tikokkal lefeküdni.

maxval bircaman főszerkesztőhelyettes · http://bircahang.org 2015.10.25. 14:29:29

@John Doe3:

Nem volt liberális. Nem-liberálisnak lenni önmagában nem elegendő.

Vili Doli 2015.10.25. 14:43:51

Azért is káros az óraátállítás, mert így évente NÉGGYEL TÖBB esélyem van arra, hogy leessek a létráról.
Két falióránk van ugyanis elég magasan, közel a plafonhoz.

taffer 2015.10.25. 14:53:35

@ComLo: "Ott van X. db cikkben feketén fehéren, hogy X összeget sporol az ország. Erre a válasz: az nem úgy van, én józan paraszti ésszel kiszámoltam!! A számok hazudnak, az én logikám csalhatatlan!!"

Bár nem nekem írtad, magamra veszem, hogy beleköthessek. :)

Ezek a cikkek arról szólnak, hogy mennyit spórol az ország azzal, hogy fél évig téli helyett nyári időszámítás van. Ezzel szerintem senki sem vitatkozik. A csúsztatás ott van, hogy ez már érv az állítgatásra, és nem teszik hozzá, mennyit lehetne még ezen felül is spórolni, ha télen nem állnánk vissza egy olyan időszámításra, ami Franciaország esetén még indokolt, ennyire keleten viszont teljesen értelmetlen.

Exploiter 2015.10.25. 16:02:52

@ComLo:

Kritikus rendszereknel a +1 óra pont mindegy, ha 7x24 support van.
Ellenben dolgoznak emberek 10 órás eltolodassal is, megoldható, különben nem működne ez a globalizáció dolog.

seahawks 2015.10.26. 07:07:08

aki mellette kampányol ne felejtse el, hogy ha eltörlik, akkor a téli marad!

energetikailag nem számoltam utána, hogy mennyit spórolunk(valamennyit biztos)

egyébként nem értem miért jó, ha este 10-ig világos van, miközben reggel mindenki sötétben megy munkába.

a másik, amit nem értek, hogy panaszkodnak az emberek, hogymennyire rosszat tesz a bioritmusuknak, meg az egészségüknek az állítás. nehogy már az évi 2 x 1 óra földhöz basszon!! hazajövök 6 órás időeltolódásról és egy nap alatt átállok probléma nélkül.

Exploiter 2015.10.26. 07:32:53

@seahawks:

Ezért kampányolnak az emberek a nyáriért is egyben.

Nyilván ha valaki venné a fáradtságot és kiszámolná, mennyit lehetne spórolni egy időzónával arrébb, akkor lehetne mérlegelni azt is.

Igy kb aki korán kel, annak jó így, aki későn, annak nem, eszerint érti vagy nem érti a problémát.

seahawks 2015.10.26. 07:38:51

@Exploiter: ok. konkrétan téged miért zavar?

protézisesh 2015.10.26. 09:06:36

@seahawks: "egyébként nem értem miért jó, ha este 10-ig világos van, miközben reggel mindenki sötétben megy munkába."

Mert a munkahelyi villanyszámládat a cég fizeti, az otthonit meg te magad.
És mert a munkahelyed úgyis egy zárt, mesterséges fénnyel megvilágított helyiség, ahol a nap 24 órájában a külső, természetes fénytől függetlenül senyvedsz a neon alatt. Kivéve ha földműves vagy, mert a traktor ablakán mindig besüt a nap. De ha már egy íróasztalnál ülsz, (vagy pláne a gép mellett a gyárban), akkor tuti lámpafénynél húzod az egész műszakodat.
A szabad idődben viszont kimehetnél a levegőre, a természetes fényre (igen, akkor is, ha köd szűri, meg akkor is, ha mínusz 3 fok van). És éppen ebből jön a NYÁRI időszámítás általi megtakarítás (a télihez képest): a 8-15 óra közötti időszakot mindenki, mindenképp mesterséges megvilágításban tölti (= plusz energiaigény), viszont a délutánt lehet a szabadban is tölteni, ha kint elég világos van (ekkor nem kapcsolsz otthon lámpát, mert nem vagy otthon).

"aki mellette kampányol ne felejtse el, hogy ha eltörlik, akkor a téli marad!"
Ezt SENKI nem állítja. Ha az állítgatást eltörlik, akkor simán mondhatják, hogy a NYÁRI lesz az örök.

Én azokat nem értem, akik a télit védik. Kurvára nincs értelme: reggel 8 körül kezd homályosodni, tehát akár téli, akár nyári szerint nézem, sötétben indulok dolgozni. Délután viszont már 4kor hótt sötét van, vagyis H-P esélyem sincs természetes fényt látni. Mi ebben az értelem? Hogy pont délben delel a nap?

Tudod hol delel délben? HA ELFOGADJUK, hogy Greenwichben igen, akkor GMT+1 esetén a K15 hosszúsági körön (Amstetten, Linz, Ceske Budejovice...) De mivel az angolok is tekergetik az órát, ez se feltétlenül igaz.

efi 2015.10.28. 22:02:32

@protézisesh:
""aki mellette kampányol ne felejtse el, hogy ha eltörlik, akkor a téli marad!"
Ezt SENKI nem állítja. Ha az állítgatást eltörlik, akkor simán mondhatják, hogy a NYÁRI lesz az örök. "
De állítja. Az, aki szerint a Napnak délben illik a legmagasabban lennie.
süti beállítások módosítása