Sorozatunk nyitórészében nem kisebb fába vágtuk a fejszénket, minthogy kiderítsük, melyik kóla az abszolút number one, azaz melyik a legnépszerűbb és a legkedveltebb a magyar fogyasztók körében. A mindenféle saját márkás és no name löttyöket ezúttal figyelmen kívül hagyjuk, csak a két gigásszal foglalkozunk. Következzen tehát az üdítők el Clásicója és ne feledjétek, a döntés a Ti kezetekben van!
Van egy ötleted, vagy írnál egy cikket nekünk? A nagydontes@gmail.com címen elérsz minket!
Coca-Cola
A világ két legnagyobb üdítőcége már a kóla felfedezése óta, azaz több mint száz éve harcban áll egymással. Minden azzal indult, hogy John Stith Pemberton gyógyszerész 1884-ben készített egy borból és kokainból álló italt, egy úgynevezett cocawine-t. Egy évvel később az atlantai alkoholtilalom miatt a bort szénsavas vízre cserélte, így született meg a kóla. A gyógyszertárban árult ős Coca nem volt kimondottan népszerű, a megjelenését követő első nyolc hónapban csupán napi kilenc adagot adtak el belőle. Azóta igen csak sokat változott a világ, ha minden csepp eddig gyártott Coca-Colát beletennének 2 decis üvegekbe, akkor több, mint 2000-szer oda-vissza elérné a holdat. A sors fura fintora, hogy a ma már 200 milliárd dollárt érő Coca-Cola világsikeréből Pembertonnak semmi sem jutott, koldusszegény drogfüggőként halt meg.
Az italnak azért adták a Coca-Cola nevet, mert az eredeti recept a kóladió mellett élénkítőszerként kokalevél kivonatot is tartalmazott, amelyből a kokain is származik. Az 1903-as receptváltásig egy pohár Coca-Colában nagyjából kilenc milligramm kokain volt. 1904 után friss kokalevelek helyett a Coca-Cola már kokainkivonás utáni leveleket használt, és a kokainszint mikroszkopikus méretűvé csökkent. A Coca-Cola a mai napig is ilyen narkotikummentes kokaleveleket használ a kólaszirup gyártásához.
A Coca-Cola pontos összetétele egyébként a híres titkok egyike. Az eredeti receptet az atlantai SunTrust Bank páncéltermében őrzik. Egy népszerű mítosz szerint csak két igazgató ismeri a receptet, ám mindketten csak a recept felét ismerik. A valóság ennél prózaibb: bár csakugyan két igazgató ismerheti a teljes receptet, mindketten az egészet ismerik, és még többen ismerik a recept alapján működő gyártási eljárást.
A Coca-Cola jelenleg a világ több mint 200 országában kapható, mindössze néhány olyan ország van (Kuba, Burma, Észak-Korea), ahol az üdítőital nem elérhető. Továbbá a Coca-Cola a második legjobban ismert kifejezés a világon az „oké” után, ráadásul a modern Mikulás alakjának megszületésében is szerepet játszott.
Pepsi
A Pepsi Cola története 1893-ban kezdődött, amikor Caleb D. Bradham new bern-i gyógyszerész szénsavas víz, cukor, vanília, kóla olajok és mogyorók különféle vegyítésével kísérletezett, ekkor fedezte fel a Pepsi-Cola elődjét, amelyet Brad’s Drinknek nevezett el. Csupán 1902-ban kapta meg a ma is használatos Pepsi nevet, amely a Pepsin szóból ered, és amellyel annak gyógyhatására utaltak. A mai napig a gyermekorvosok előszeretettel ajánlják a terméket a hasfájós gyerekeknek.
Őt évvel később a Pepsi-Cola név már hivatalosan is bejegyzett márkanév volt. Mivel a megnövekedett kereslettel Bradham nem bírt, ezért a palackozás jogát 1905-től elkezdte kiárusítani, 1911-re már 250 olyan palackozó üzem volt az Egyesül Államokban, ahol Pepsit palackoztak. A gazdasági világválság azonban a Pepsit is elérte, így Bradham arra kényszerült, hogy eladja a céget. 1922 és 1933 között három alkalommal kínálták fel eladásra a Pepsit a Coca Colának, de mindhiába, nem kellett nekik. 1933-ban aztán két édességkereskedő, Luft és Goth vette át a céget, a 30-as évek végére pedig a Pepsi kilépett a nemzetközi porondra és már Kanadába, Mexikóba, valamint Nagy-Britanniába is szállottak üdítőjükből.
A második világháború kitörésével a Pepsi a hazafiasság hangsúlyozását tartotta leginkább szem előtt, megváltoztatta a logóját és ekkor váltott a ma is használt színekre, vagyis a kékre, pirosra és fehérre, melyet az amerikai zászlóról kölcsönöztek. Ezen hazafias tett azonban kevésnek bizonyult, mivel az amerikai hadsereg „hivatalos italának" a Coca Cola-t választotta. Persze Pepsi azért közvetetten ebből is profitált, hiszen amerikai katonáknak köszönhetően a Coca-Cola a világ olyan részeire is eljutotta, ahol a kólát korábban nem ismerték így ezek után a Pepsinek is könnyebb volt meghódítania ezeket a piacokat. Az 50-es évek végére a világnak pedig már nem volt olyan pontja ahol ne ismerték volna a kólát.
Jelenleg a világ szinte összes országában többféle ízű Pepsi kapható. A leggyakoribb ízvariáns a csökkentett energiatartalmú (Diet Pepsi), de létezik cukormentes változat (Pepsi Light, Pepsi Max), és citromos ízesítésű (Pepsi Twist) változat is.
Kóla háború
A hetvenes években a Pepsi kemény marketingkampányba kezdett. Vaktesztek tömkelegével próbálta bizonyítani, hogy a nép az ő termékére bukik, mire forgalma meredeken emelkedésnek indult. Ezzel kezdődött el a „Cola Wars” néven elhíresült kampányharc. Az emberek egyébként édessége miatt szerették jobban a Pepsit, hisz abban, a Cocához képest kevesebb citrom- és több narancsolaj volt, vanília helyett pedig vanillint használtak. Válaszul a Pepsi kampányra a Coca megváltoztatta receptjét és megjelent a piacon a New Coke-kal, amely hatalmas bukta lett. Amellett, hogy a receptváltás szabályos közfelháborodást okozott, megalakult az Old Cola Drinkers of America is, ami beperelte a Coca-Colát, így vissza kellett térniük az eredeti recepthez.
Napjainkban egy fokkal szolidabbá vált a helyzet, de továbbra is rendkívül jelentős erőforrásokat mozgósítanak a riválisok, hogy felülkerekedjenek egymáson. A Coca-Cola a legrégebbi hivatalos szponzora az olimpiai játékoknak (1928, Amszterdam), a Nemzetközi Olimpiai Bizottsággal kötött jelenlegi szerződés pedig 2020-ig érvényes. Emellett kiemelt támogatója a labdarúgó-világbajnokságoknak az első Uruguayban rendezett torna óta (1930). A Pepsi pedig időről-időre a legsikeresebb és legismertebb világsztárokat igyekszik zászlója mögé felsorakoztatni és ezzel a fogyasztók szimpátiáját elnyerni.
A nagy döntés
Ahány ház, annyi szokás, ízlések és pofonok, kinek a pap, kinek a papné és így tovább... A lényeg, hogy felelősségünk teljes tudatában nem merünk voksot tenni egyik kólaisten mellett sem, hiszen még a szűk családunkon belül is eltérőek az álláspontok, olyan is akad, aki mindkettőtől sikítozó lábrázást kap. Így csupán a szavazó modulon nyilvánítunk véleményt és természetesen benneteket is erre buzdítunk. Mert a döntés a Ti kezetekben van!
Van egy ötleted, vagy írnál egy cikket nekünk? A nagydontes@gmail.com címen elérsz minket!
Források:wikipédia, divany.hu, urbanlegends.hu