Ön visszaállítaná a halálbüntetést?
2015. március 24. írta: Despota

Ön visszaállítaná a halálbüntetést?

death-penalty-qpr.jpg

A megszokottakhoz képest nagyságrendekkel komolyabb témát fogunk ma kivesézni. Az egyre szaporodó kegyetlen bűncselekmények kapcsán újra és újra felmerül a halálbüntetés visszaállításának lehetősége, elég, ha csak Szita Bence tragikus halálára, Bándy Kata életének kioltására, vagy épp a Cozma-gyilkosságra gondolunk. Politikusok, celebek és dühös emberek ezrei követelik időről időre a legsúlyosabb retorzió újbóli bevezetését, de legalább ugyanennyien vannak, akik konzekvensen elutasítják. Az Európai Unió egységesen ellenzi, a katolikus egyházfő szintén többször felszólalt ellene, ugyanakkor több diktatórikus berendezkedésű országban ma is rendszeresen hajtanak végre halálos ítéleteket és a demokratikus Japánban, valamint az USA egyes államaiban is abszolválnak kivégzéseket. Magyarországon a halálbüntetést 1990-ben törölték el, az utolsó kivégzésre 1988 júliusában került sor. De vajon jogunk van elvenni valakinek az életét? A Nagy döntés blog mai bejegyzésében erre keressük a választ. A döntés ezúttal is az Önök kezében van!

TÁMOGATOM A HALÁLBÜNTETÉST VISSZAÁLLÍTÁSÁT

hand-gestures-1.jpg

Sokszor beszélgettünk már a barátaimmal a halálbüntetés szükségességéről és ugyan közös nevezőre nem jutottunk, de én mindig ugyanúgy kiállok mellette. A legfontosabb és egyben a legsúlyosabb érvem, az maga a prevenciós hatás. Ameddig a kegyetlen és bestiális gyilkosságokért is csupán (jó esetben) 15-20 év büntetést szabnak ki a magyar bíróságok, addig a potenciális bűnelkövetőket nem tartja vissza semmi kíméletlen tetteiktől. Jó magaviselet és büntetlen előélet mellett akár évekkel hamarabb is szabadulhatnak és semmi garancia nincs rá, hogy nem követnek el újabb rémségeket. A tényleges életfogytig tartó szabadságvesztés ugyan ezt lenne hivatott megelőzni, de egyrészt indokolatlanul keveset alkalmazzák, másrészt azt sem ártana figyelembe venni, milyen összegeket emészt fel az életfogytosak fogvatartása, ellátása. Bekerülnek a kóterba, tanulhatnak, dolgozhatnak, szórakozhatnak is akár, bár még nem jártam efféle helyen, de mindezt nem tartom kellő megtorlásnak. Egyszerűen nincs összhangban az általuk művelt brutális tettekkel. Csak gondoljunk bele annak a családnak a helyzetébe, amelynek leszakították az egyik ágát. Vajon ők mit érezhetnek akkor, amikor épp a szerettüket temetik és közben a gyilkosa ott mosolyog a tévéképernyőn, a megbánás fikarcnyi jelét sem mutatja? Isaac Erlich az 1933 és 1969 közötti egyesült államokbeli emberölési és kivégzési statisztikákat megvizsgálva a kivégzések számának folyamatos csökkenéséből és a gyilkosságok számának folyamatos emelkedéséből azt a következtetést vonta le, hogy minden egyes elmaradt kivégzés nyolccal növeli évenként az emberölések számát, és fordítva: minden egyes végrehajtott halálbüntetés nyolc potenciális gyilkost rettent el évente szörnyű bűncselekménye elkövetésétől. Nem azt mondom, hogy minden egyes gyilkosságért járjon automatikusan halálbüntetés, hiszen létezik hirtelen felindulásból, vagy gondatlanságból elkövetett emberölés is, de a minősített esetekben, előre megfontoltan, különös kegyetlenséggel, idős, gyermek és magatehetetlen személy sérelmére elkövetett cselekményeknél igenis alkalmazni kellene! Ez a közös érdekünk, egyéni és társadalmi szinten egyaránt. Nehogy már az elkövetőnek több joga legyen, mint magának az áldozatnak.

ELLENZEM A HALÁLBÜNTETÉS VISSZAÁLLÍTÁSÁT

photoxpress-dislike1.jpg

Végighallgatva itt ezt a kis eszmefuttatást arra gondoltam, mi történne akkor, ha a barátom, aki a halálbüntetés visszaállítása mellett foglalt állást, mondjuk koholt, vagy meghamisított vádak alapján börtönbe vetnék és kimondanák rá az ítéletet. Ő ugyan ártatlan, nem követett el semmit, de valaki szándékosan, vagy csak hanyagságból "tévedett" és neki kell szembenéznie a következményekkel. Akkor is úgy gondolná, hogy remek intézmény a halálbüntetés és akkor is ugyanilyen vehemensen kiállna mellette? Nem hinném. Eljárási hibák, mulasztások mindenhol előfordulhatnak. Már az is megmásíthatatlan és jóvátehetetlen, ha valaki éveket ül ártatlanul, de abban az esetben legalább egy minimális rehabilitációra van mód, nem veszik el tőle a teljes reményt. Ezzel szemben a halálbüntetés végrehajtása megmásíthatatlan, nem mondhatják utólag, hogy bocs édes öregem, sajnáljuk, de hibát követtünk el. Az emlegetett megelőzést én ugyanúgy fontosnak tartom és azt sem tolerálom, hogy az áldozatok jogai olykor lényegesen szűkre szabottabbak, mint az elkövetőké, példának okárt a személyiségi jogokra való hivatkozás miatt, de valakinek az életét elvenni, az egész más lapra tartozik. Akkor ugyanevvel az erővel nyugodtan levághatjuk az idős néni kezét, aki elemelt egy dobozos tejfölt a boltban, vagy megkövezhetjük a házasságtörőket. De nézzük meg azokat az országokat, amelyekben még ma is alkalmaznak efféle büntetést. Nincs igazolható hatása az utóbbi időszakban, hogy kevesebb lenne az ilyesfajta cselekmény. És azt sem szabad elfelejteni, hogy a halálbüntetés végrehajtása az azt elszenvedőnek nem csak súlyos lelki teherrel jár, ameddig a siralomházban van, akár évtizedekig, de maga a kivégzés is minden esetben konkrét fizikai fájdalommal jár.. Gondolok itt például a méreginjekciók problémájára, amikor a nem megfelelő anyag használata miatt a halálraítéltek hosszú percekig komoly szenvedéssel járó haláltusát vívnak. Mindig voltak és sajnos lesznek is bomlott elméjű emberek, de úgy gondolom, inkább magukat a bűneseteket kellene a lehető leghatékonyabban megelőzni (például nem helyezzük vissza a társadalomba a lehetséges gyilkosokat), mintsem elvenni az életüket.

Van egy ötleted, miről írjunk, vagy Te magad küldenél egy cikket nekünk? A nagydontes@gmail.com címen elérsz minket!

A DÖNTÉS

A bejegyzés trackback címe:

https://nagydontes.blog.hu/api/trackback/id/tr47299459

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

John Doe3 2015.03.24. 15:14:24

A szerző csúnyán manipulál, amennyiben csak saját álláspontjának igazolására hoz fel hivatkozást. A cáfolat pl. itt www.deathpenaltyinfo.org/FaganTestimony.pdf
olvasható. És még egy szempont: a halálbüntetés nem alkalmas reparációra (magyarul: senkit nem támaszt fel).

Teker 2015.03.24. 15:51:56

egy olyan világban, ahol maradéktalanul meg lehet bízni a törvény végrehajtóiban, támogatnám a halálbüntetést.
egy olyan világban, amelyet az aljától a tetejéig átszöv a korrupció, önjáróak az egyes hatalmasra nőtt bürokratikus igazságszolgáltatási szervek, -éppen ezek miatt bele van kódolva a tévedés lehetősége-, semmiképpen. Nem adhatunk semmilyen gazember kezébe eszközt, amivel legálisan megölhet valakit.

Törökátok 2015.03.24. 16:05:24

Gratulálok, egy féloldalas poszt egy témában, aminek kb. félmillió oldalnyi szakirodalma van ÉS még ezzel együtt sem fekete-fehér a kép.

De: a halálbüntetés jó. Nem, semmi visszatartó ereje nincs, generálprevenciós értéke annak van, ha elkerülhetetlen a lebukás és a felelősségrevonás, olyan pedig nincs. Tehát a halálbüntetésnek akkor van értelme, ha nem az egyén megbüntetését szolgálja, hanem annak végleges kivonását a társadalomból, a társadalom védelme érdekében anélkül, hogy a társadalomnak kellene eltartani évtizedekig.

A tévedés lehetősége fennáll és nem korrigálható.

tralalala 2015.03.24. 16:26:11

@Törökátok: ", a társadalom védelme érdekében anélkül, hogy a társadalomnak kellene eltartani évtizedekig. "

Ez egy jó érv lenne, de (sajna forrást nem tudok) valahol olvastam, hogy a halálb körüli hercehurca miatt (mindent tízszer ellenőriznek, stb) igazából drágább a halálb, mint eltartani élete végéig (kenyéren és vízen).

Én a tényleges életfogytot támogatom, a halálb-t nem, mert előfordulhat tévedés, és nem is olcsóbb.

Nazareus 2015.03.24. 16:41:14

@Törökátok: Nincs igazad, hogy a büntetésnek (bármilyen büntetésnek) ne lenne visszatartó ereje. Van. A lebukás valószinüségének is van. A kettönek a szorzata (büntetés nagysága és a lebukás elkerülhetetlensége együtt) határozza meg a visszatartó eröt. Ezt könnyen bizonyitani is lehet a két szélsöséggel:
1. minimális lebukási esély, nagy büntetés: hiába itélnek 20 év börtönre kenyérlopásért, ha igen kicsi az esélye nem lesz visszatartó ereje a súlyos büntetésnek.
2. nagyon magas lebukási esély, kicsi büntetés: hiába fog lebukni nagy valószinüséggel a rablógyilkos, ha megússza fél év felfüggesztettel, nem lesz vissszatartó ereje a nagy valószinüségü lebukásnak.

Tehát mindkettö kell. Az egyik _valamennyire_ tudja kompenzálni a másik hiányosságát, de nem végletesen. Ezért például ha nincs kapacitásunk a elfogás arányát növelni, akkor hasznos lehet a büntetések súlyosbitása (csökkenni fog valamennyire a bünözés) és persze forditva is igaz: nem kell nagy büntetést kiszabni, ha nagy erökkel tud az adott ország nyomozni minden büncselekmény után (csökkenni fog a bünözés).

Kyria 2015.03.24. 17:34:36

Olyan esetekben támogatom a halálbüntetés visszaállítását, amelyeknél az elkövetés módja kirívóan brutális (mint pl. a Szita Bence ügy), nem indokolható (pl. ha egy olyan "apa" beleszalad a késbe, aki évekig irtózatos módon terrorizált, az elkövető nyilvánvalóan más megítélés alá esne) és minden kétséget kizáróan bizonyítható a gyilkos kiléte. A statisztikákban pedig megnézném, hogy hány tévedés történt és hány szabadult gyilkos ölt újra. A tényleges életfogytiglanra őszintén szólva sajnálom a pénzt, értelmesebb dolgokra is lehetne fordítani.

¿Qué tapas hay? 2015.03.24. 19:01:57

Polgári halál, tényleges életfogytiglani elzárással.

csedársajt 2015.03.24. 19:12:37

Önmagában a halálbüntetéssel semmi baj nem lenne.

A szemlélettel van a baj, ami tiltja, a bünelkövető mindenféle jogai, a kényelmes, kellemes, lehetőleg nem jogait sértő elbánással.

A másik a büntetőszelmélet, ami teljesen elszakadt a reális erkölcsi érzékről, az állami büöntetőhatalom egy b@szatlan menzezszes ovónőhöz hasonló, ahol nem a károk reparálása és a "rosszcselekedet" megelőzése, hanem saját korlátlan hatalma és annak szüntelen demonstrálása a cél.

Valaha ez direkt volt ilyen, az totalitárius állam kitermelte ezt a szemléletet, ami azonban minálunk sosem változott meg.

Egy olyan országban, ahol titkosszolgálatot vezető tábornokot fokoztat le matrózzá (!!!!!!!!LOL) az ellenpolitikai ellenmaffia, bírói, bírósági hatósági úton, mint valami rossz brazil szappanoperában, ahol magas rangú titkosszolgák és rendőrök voltak havi appanázsban egy maffiózónál, aki nem is biztos, hogy egy másik kezével meg nem a titkosszolgálatnak (kitudja hánynak, melyiknek és stb) dolgozik, ahol ennyire gennyes maffiokrata banánország van, egyszerűen nem szabad az állami s@ggfejek kezébe deklaráltan halálos hatalmat adni.

Akit nagyon el akarnak teteni lába alól, így is véletlenül halálos baleset tudja érni, váratlan öngyilok vagy egyebek.

GERI87 2015.03.24. 19:40:42

"De vajon jogunk van elvenni valakinek az életét? "

Nincs ezen mit agyalni!
Ha minden kétséget kizáróan szándékosan pl embert öl (nem önvédelemből) és beszámítható..akkor megérdemli.
Minek életben tartani? Hogy a börtönben rohadjon az állam pénzén és esetleg más börtönlakók életét veszélyeztesse keserítse meg? (hisz neki már úgy is mindegy és többnyire az életfogytiglanosok nem széplelkek, na meg ha úgy sem engedhető vissza a társadalomba akkor se cél se akarat hogy megváltozzon...tehát még bent is csak a baj van vele..).

Michel Djerzinski 2015.03.24. 20:18:04

Sok idióta faszkalap, aki visszaállítaná a halálbüntetést! Nem vagytok Istenek basszátok meg!

quisum 2015.03.24. 20:26:37

A halálbüntetés tökéletes megoldás arra, hogy az elkövetőt véglegesen kivonja a forgalomból. Esély nincs a bűnismétlésre.
Visszatartó ereje semmi, ha én ölni akarok, nem azon gondolkodom, hogy hinnye ezért kinyírhatnak. ill. az elkövetők, már ha előre kitervelik, biztosak abban, hogy őket aztán nem kapják el.
Ha véletlenül vki ártatlan volt... Kutuzov mondta, hogy ahol gyalulnak ott száll a forgács, ill. az inkvizíció egy jeles képviselőjétől ered, hogy inkább száz ártatlan pusztuljon, mint egy bűnös megmaradjon.

quisum 2015.03.24. 20:29:50

@Michel Djerzinski: Isten halott, a sátán ül a helyén. Mellesleg a bibliában is van vmi utalás a szemet szemért dologra.
Amúgy meg kíváncsi volnék, hogy ha egy ilyen magadfajta "/ál/humanistának" néhány családtagját vmi köcsög kiirtaná, akkor is ilyen megbocsátó lennél?

Nazareus 2015.03.24. 20:34:38

@quisum: "Visszatartó ereje semmi, ha én ölni akarok"

Hogyne lenne visszatartó ereje! Pl. egy túszejtös bankrablásnál nagyon is meggondolja a bankrabló, hogy megöljön-e egy túszt, ha tudja, hogy kivégezhetik érte.

Nazareus 2015.03.24. 20:36:04

@Michel Djerzinski: Mondd annak, hogy ne játsszon istent, aki kiirt egy családot.

Nazareus 2015.03.24. 20:36:57

@quisum: Ha az én családomat szándékosan kiirtaná valami köcsög, akkor azért imádkoznék, hogy minél hamarabb kiengedjék.

Michel Djerzinski 2015.03.24. 20:39:35

@quisum:

1. Istenről nem tudjuk, hogy van-e vagy nincs (hogy én mit gondolok, mellékes itt), de az BIZTOS, hogy egyetlen ember sem Isten. Te sem. Nincs jogunk tehát senki életét elvenni, mert így mi sem volnánk különbek, mint közönséges gyilkosok.

2. Nincs Sátán. Gonoszság volt, van lesz. De Sátán, az nincs.

3. Biblia, nagy B. A szemet szemért elve primitív elv. Mi, modern, felvilágosult, emancipált emberek azzal mutathatjuk emberhez méltó, a szó nemes értelmében vett "istenszerűségüket", hogy nem ölünk. Isten, ha van, irgalmas. Az embernek sincs megtiltva, hogy törekedjen erre. Büntetni KELL, de ölni TILOS.

4. Nem vagyok álhumanista, és a humanizmussal kapcsolatban is komoly fenntartásaim vannak, de bizonyos megkötésekkel büszkén vállalom, hogy humánközpontú vagyok.

5. "ha egy ilyen magadfajta "/ál/humanistának" néhány családtagját vmi köcsög kiirtaná, akkor is ilyen megbocsátó lennél?"

A válasz benne van a posztban. Soha nem bocsátanék meg az igazi elkövetőknek, de annak az ódiumát sem vállalnám fel - a halálbüntetés elvi ellenzésén túlmenően -, hogy egy banális jogi vagy más hibából egy ártatlan ember halálához legyen bármilyen közöm.

Michel Djerzinski 2015.03.24. 20:41:01

@Nazareus: vagyunk mi, vannak a gyilkosok és van egy jogrendszer. A társadalmi szerződés értelmében lemondtunk az önbíráskodás jogáról, a szemet-szemért elvéről. Nincs más út, csak a jog útja, még akkor is, ha ezer sebből vérzik, és okkal-alappal támadják sokan.

Nazareus 2015.03.24. 20:48:11

@Michel Djerzinski: Bocsi, én nem mondtam le semmiröl, nem irtam alá semmiféle társadalmi szerzödést :) És örülök, ha az, aki a családomat bántaná potenciális gyilkosnak tekint.

Nazareus 2015.03.24. 20:49:07

@Michel Djerzinski: "Biblia, nagy B. A szemet szemért elve primitív elv. "

Ebben nagyon tévedsz. A leghatékonyabb elv és még bizonyitva is van tudományosan.

Michel Djerzinski 2015.03.24. 20:55:08

@Nazareus: de, hallgatólagosan aláírtál, ahogyan én is. Ha nem így gondolod, szíved joga, ahogyan az utazás joga is a tied: el lehet utazni diktatúrákba is. De ez itt demokrácia és jogállam, még ha inkább papíron is tűnik annak.

Michel Djerzinski 2015.03.24. 20:55:49

@Nazareus: bocs, ostoba és tájékozatlan vagy. Részemről itt ennyi.

quisum 2015.03.24. 20:56:11

@Michel Djerzinski: Ateista vagyok a szó mindenféle értelmében, számomra nincs isten, sátán, csak az emberi gonoszság.
Az én véleményem már jó ideje ugyan az, mint egy híres csillagászé, miszerint az emberiség egy kozmikus tévedés és nem kár érte, ugyanakkor maximálisan hiszek a szemet szemért elvben- /ezt értem a brutális gyilkosokra ugyanúgy, mint a mocsok politikusokra, akik hazug törvényekkel teszik tönkre családok életét/, -ismerve a magyar igazságszolgáltatás működését.

Nazareus 2015.03.24. 21:06:19

@Michel Djerzinski: Szerintem te vagy tájékozatlan. Mondom, tudományosan bizonyitott, hogy a szemet-szemért elv a leghatékonyabb elv. Nézz utána, játékelmélet-fogolydilemma. Ismerös?

Nazareus 2015.03.24. 21:08:57

@Michel Djerzinski: Nem irtam alá hallgatólagosan sem. Te valamit nagyon félreértesz. Az állami eröszak miatt az emberek többsége betartja a jogrendszert, de nem azért, mert hallgatólagosan aláirta, hanem mert tart a retorzióktól. Abban a pillanatban, ahogy megszünik az állami eröszakszervezet léte (összeomlik a rendörség) a legtöbb ember gyorsan elfelejtei azt az általad állitólag "hallgatólagosan" aláirt társadalmi szerzödést. Nézz csak utána mi volt Argentinában, amikor nem volt pénz fizetni a rendörséget.

vadaszandris 2015.03.24. 21:14:16

Ki melyiket választaná? 1. tényleges életfogytiglani fegyházbüntetés 2. halálbüntetés méreginjekció által?

Macropus Rufus 2015.03.24. 21:33:47

A halalbunetetesnek nincs visszatarto ereje. Ha lenne, akkor lassan megszunne a gyilkossag. De az ember ugy mukodik, hogy a masik volt a hulye, en tuti nem fogok lebukni.
Ha hiba van akkor meg nem megforditato a dolog, artatlan ember megy a levesbe.

Csak egy pelda:
rtl.hu/rtlklub/hirek/30_evig_voltak_halalsoron_artatlanul

Mar halott is lehetne az illeto. Artatlanul vegeztek volna ki.

Michel Djerzinski 2015.03.24. 21:42:22

@Macropus Rufus: erről beszélek, de a sok előember sajnos képtelen megérteni ezt, jönnek itt holmi életidegen játékelmélettel és más elmeháborral... komolyan, az "emberfaj sárkányfog-vetemény"...
A felvilágosodást elfelejtik, kiöntenék a csecsemőt a fürfővízzel... Eh..

Macropus Rufus 2015.03.24. 21:46:19

@Nazareus: nezd meg azt a tablazatot amiben sargaval vannak jelolve azok az allamok ahol nincs halalbunti. Erdekes lesz.

Pl. Alabamaban van kivegzes, meg is 100.000 lakosra 7.2 gyilkossag jutott 2013-ban. De Minesotaban nincs kivegzes ott csak 2.1. Es van forditva is. Pl. Marylandben nincs kivegzes ott 6.4 ua. Utahban van es ott 1.7. Semmifele osszefugges nincs. Nem szamit hol van v. hol nincs kivegzes.
www.deathpenaltyinfo.org/murder-rates-nationally-and-state

Macropus Rufus 2015.03.24. 21:49:03

@vadaszandris: 1.

Ha tevedes van akkor meg korrigalhato.

BelAmi 2015.03.24. 22:00:19

@quisum: "A statisztikákban pedig megnézném, hogy hány tévedés történt és hány szabadult gyilkos ölt újra."
Akkor is így gondolnád, ha az egyik tévedés áldozata a családtagod lenne?

BelAmi 2015.03.24. 22:03:16

@quisum: "Ha véletlenül vki ártatlan volt... Kutuzov mondta, hogy ahol gyalulnak ott száll a forgács, ill. az inkvizíció egy jeles képviselőjétől ered, hogy inkább száz ártatlan pusztuljon, mint egy bűnös megmaradjon."
Még rá is erősítesz. A kérdésem ugyanaz.

Nazareus 2015.03.24. 22:05:46

@Macropus Rufus: "A halalbunetetesnek nincs visszatarto ereje. Ha lenne, akkor lassan megszunne a gyilkossag."

Ez persze nem igaz. Van visszatartó ereje, de kombinálni kell az elfogás valószinüségével. A kettönek együtt van visszatartó ereje.

Nazareus 2015.03.24. 22:06:54

@Macropus Rufus: Persze, mert nem önmagában kell nézni a halálbüntetés-gyilkosság arányokat. Rengeteg minden mástól is függnek. Ezért nem túl érdekes az a táblázat.

Bambano 2015.03.24. 22:44:13

ja, amcsiban is mire végigmegy az összes fellebbezésen, eltelik 20-23 év. az mit büntet már???

a halálbüntetésről egyébként egyszerű a véleményem: mivel aki ilyennel sújtanak, az már eljátszotta minden jogát, ezért a halálbüntetés már nem róla szól, hanem azokról, akik megítélik. ezért ne legyen, én nem vagyok gyilkos. a tész teljesen jó az ilyeneknek.

Szelid sunmalac 2015.03.24. 22:50:23

A tevedes lehetosege es a rendszer korrumpalhatosaga miatt egyetlen esetben allitanam vissza. Ez pedig az, ha valaki kozpenzt sikkaszt. Akkor viszont azonnal vegrehajtanam.

Alick 2015.03.24. 23:08:09

A halálbüntetés az urán- és más bányákban életfogytig kényszerdolgoztatható munkaerő elpazarlása.

Tudományos libsizmus 2015.03.24. 23:13:35

Az alkalmatlan rendőrség (béna fasz nyomozás) és a bíróságok közröhejt kiváltó ítéletei mellett nem szabad visszahozni a halálbüntetést. Lásd móri ügy, lásd Balla Irma ügy.

Tudományos libsizmus 2015.03.24. 23:19:14

@Macropus Rufus:
"A halalbunetetesnek nincs visszatarto ereje."

Úgy vélem, nem a büntetés súlyának, hanem a felderítés hatékonyságának van inkább visszatartó ereje.

Scagnetti 2015.03.24. 23:38:45

Amíg a tévedés lehetősége megvan, addig a válaszom nem. Még ha sok egyéb érv szólna is mellette, ez az egy akkor is mindet üti.

monddazigazatmar 2015.03.24. 23:39:12

@tralalala: "Ez egy jó érv lenne, de (sajna forrást nem tudok) valahol olvastam, hogy a halálb körüli hercehurca miatt (mindent tízszer ellenőriznek, stb) igazából drágább a halálb, mint eltartani élete végéig (kenyéren és vízen)."
Ez lehet, hogy így van, de akkor valahogy nagyon nagyon el van baszva a rendszer: Ha nincs halálbüntetés, akkor nem ellenőriznek le mindent alaposan? Tehát ha ártatlanul bevágnak életfogytra akkor az jól van, ha esetleg 15 év múlva rájönnek az igazságra akkor majd megbánják?

Én simán visszaállítanám. Aki meg ellenzi, olvassa el annak a szegény Szita Bence tárgyalását. Azok nem emberek, egyszerűen nem érdemlik meg, hogy éljenek. Sőt, még azt sem, hogy fájdalommentes legyen nekik.

Nazareus 2015.03.24. 23:43:03

@monddazigazatmar: Na ja. A halálbüntetés ellenzöi azzal érvelnek, hogy nem lehet visszacsinálni. Miért, ha valaki 30 évet ül ártatlanul azt vissza lehet csinálni? Lehet-e kárpótolni bármivel is azért, hogy 20 és 50 éves kora közt börtönben ült?

monddazigazatmar 2015.03.24. 23:45:26

@Scagnetti: "Amíg a tévedés lehetősége megvan"
Na, most ezt vajon úgy kell érteni, hogy ha nem 100% a bűnösség akkor nem ítélik halálra, de a halálbüntetés mint olyan benne van a btk-ban, vagy pedig benne sem legyen?
Mert ha nincs bent, akkor hiába 100% a bűnössége, nem végzik ki. De akkor miért nem?

monddazigazatmar 2015.03.24. 23:48:26

@Nazareus: Meg még egy statisztikát nem látok soha. Mindig vannak kiragadott példák (MÓR) hogy ártatlan volt, aztán kiderült. Ez vajon hány esetben fordul elő? Az esetek hány százalékában ülik szépen végig a kiszabott büntetést, és nem derül ki, hogy ártatlanok? 99%??

Scagnetti 2015.03.25. 09:33:04

@monddazigazatmar: Szerintem egyértelműen fogalmaztam. Amíg nincs megoldva, hogy a bűnügyek felderítése hibátlan legyen, addig semmi értelme egyáltalán beszélni is róla.

Scagnetti 2015.03.25. 09:34:04

@monddazigazatmar: Ha majd ha te leszel az 1%, akit ártatlanul akarnak fellógatni, akkor is ezt mondod?

tralalala 2015.03.25. 09:51:28

Még a "szemet szemért" emberek kedvéért mondanám, hogy ez az irányelv a büntetési tételek maximumát jeletette abban az időben. Tehát ez az irányelv azt mondja, hogy ha valaki kiveri a fogadat, akkor nem ölheted meg, max. te is kiverheted a fogát. Nem pedig azt, hogy ha valaki kiveri a fogadat, neked is feltétlen ki kell verned az ő fogát. Persze ebből a szempontból most mindegy, csak aki ennek a szabálynak a brutálisságára hivatkozik, az most már tudja, hogy ez a maga idejében valójában egy enyhítés volt :)

tralalala 2015.03.25. 09:52:39

@monddazigazatmar: "Tehát ha ártatlanul bevágnak életfogytra akkor az jól van, ha esetleg 15 év múlva rájönnek az igazságra akkor majd megbánják?"

Igen, valahogy úgy. Mint ahogy azt a vállalkozót is 6 év múlva engedték ki, aki a Fekete Seregből önvédelemből megölt kettőt.

KarbatettKezűZoltán 2015.03.25. 10:59:03

A kivégzés egy kegy. A gyors halál ajándék.
Van e szörnyűbb büntetés annál, mint valakitől elvenni a reményt?
A reményt, hogy valaha szabadon élhet.
Nem véletlenül tiltakoznak az emberijogi szervezetek a tényleges életfogytig tartó büntetés intézménye ellen.

Nem akarok álszent lenni, első felindulásból én is kiontanám a belét az összes szarházinak, de 2015 van.
Adjunk esélyt a civilizációnk fejlődésének.
Vigasztaljon mindenkit az a tény, hogy a műanyag lakat is rárohad majd az elkövetőre. Soha nem fog a szabad ég alatt sétálni, soha nem fogja senki átölelni, soha nem fog egy jót enni...

spinat 2015.03.25. 15:23:08

na itt sincs sok humanista, aki becsülné az emberi életet.

GöTi 2015.03.25. 16:07:57

Az alapkérdésben nem foglalnék állást.

A méreginjekció alkalmazásával kapcsolatban kérném elsősorban állatorvosok véleményét.

A magyar gyakorlat szerint, ha egy parasztbácsi szétcsapja baltával a kutyája fejét, kitör a hiszti a bölcsészlányok között, és eljárást indíttatnak ellene.

A beteg kutyát, macskát állatorvos injekcióval "elaltathatja". Ezt megfelelő, humánus eljárásnak tekinti a jogrendünk.

Amit nem értek:
Az ember biológiailag annyira különbözik pl. a kutyától, hogy a nagy atomhatalom Ámerikában ugyanazt nem tudják megoldani a kivégzések során, amit egy magyar körzeti állatorvos rutinból elvégez?

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2015.03.25. 23:20:18

@spinat:

Miért, mire számítottál?:-/ Ugyanilyen "humánus" megítélés alá esnek a szimpla elítéltek, tök mindegy, hogy mit követtek el, elég sokan még embernek sem tartják őket. Alapvetően félelmetes, hogy a magukat erkölcsösnek tartó emberek harmada gondolkodás nélkül kínozna vagy ölne meg másokat, ha megtehetné. (Érdekes módon egy felmérés szerint a korrupció terén is hasonló a helyzet: mindenki becsületes és mindig a másik a korrupt.)

monddazigazatmar 2015.03.25. 23:32:25

@Scagnetti: Nos, szerintem nem 1%-ról van szó, hanem lényegesen kevesebbről.
A másik része a dolognak, hogy a nagy többség azért nem kerül életfogyt meg akasztás közelébe. Azért nem ugyanaz kitörni a lábad véletlenül, mint különös kegyetlenséggel nyereségvágyból elkövetett emberölést végrehajtani.
Szóval azt mondom, hogy soha nem fogok olyan bűncselekménybe keveredni, ami alapján tényleges életfogyt vagy akasztás járna.

monddazigazatmar 2015.03.25. 23:37:08

@tralalala: Azért ne keverjük a dolgokat. Jelenleg is vannak büntetési tételek. Ha én önvédelemből, vagy gondatlanságból ölök meg valakit, esetleg egy sima baleset történik akkor jelenleg sem kapnék tényleges életfogytot.
Nyilván a halálbüntetés sem olyan tétel lenne, amit tyúklopásért kiosztanának.

monddazigazatmar 2015.03.25. 23:43:32

@Mj: Te szentlélek. Olvasd el a Szita Bence tárgyalást.
"Csend volt az erdőben, de értse meg ügyész úr, nem tudom elmondani, szavakkal ezt nem lehet elmondani. Aztán B. kétszer belerúgott a gyerekbe, és azt mondta: nem fogsz könnyen megdögleni, kutya! Eközben P. Erika világított, s fogta a gyerek bokáját" - mondta a férfi.

www.origo.hu/itthon/20130513-szita-bence-ugy-sirt-mint-egy-ozike.html
Tessék. Humánus vagy még? Mondanám, hogy kívánom neked, hogy veled is történjen meg, hogy egy kicsit reálisabban láss a nagy humanizmusodban, de inkább nem. Ezt senkinek nem kívánom.
És igen, erkölcsös embernek tartom magam, és isten az atyám, hogy mosolyogva tudnám megfojtani azt a három állatot.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2015.03.25. 23:52:47

@monddazigazatmar:

Olvastam, sőt, láttam is a tárgyalásnak ezt a részét. A véleményem ettől még ugyanaz. (Pedig a dédapám egy ávós miatt halt meg kínok között, mégsem ölném meg az illetőt, aki talán még most is él.) Egyszerűen más az erkölcsi mércénk, ez van.
Arról inkább nem mondanék véleményt, hogy bárkit képes lennél mosolyogva megölni. Persze szavak szintjén sok mindenre képes az ember. Én viszont szavak szintjén sem ölnék szándékosan, bosszúból meg pláne nem.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2015.03.25. 23:55:13

@monddazigazatmar:

Egyébként ez az egész elméleti vita, hiszen olyan nemzetközi egyezményt írtunk alá, amelynek a keretében nem is lehetne visszahozni a halálbüntetést.

monddazigazatmar 2015.03.26. 00:19:12

@KarbatettKezűZoltán: "Vigasztaljon mindenkit az a tény, hogy a műanyag lakat is rárohad majd az elkövetőre. Soha nem fog a szabad ég alatt sétálni, soha nem fogja senki átölelni, soha nem fog egy jót enni..."
Vagy mégis. Jöhet katasztrófa, lehet szövés, rendszerváltás, forradalom, amnesztia, zombiapokalipszis. Nagyon sok olyan eshetőség van, hogy mégis kiszabaduljon és sétálgasson. Ami az áldozatáról nem mondható el. Úgyhogy pont a reményt nem vetted el tőlük.

monddazigazatmar 2015.03.26. 01:37:33

@Mj: És akkor is vajon így gondolkodnál e, ha a te saját gyerekedet veri agyon 2 állat?
Általában addig ilyen nagy humanisták a népek, amíg semmi rossz nem éri őket. Könnyű a kis elefántcsonttoronyból liberáliskodni.
Dédnagyfatert talán hagyjuk, családi legenda szinten ismerhetted maximum, nem más mint egy fénykép.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2015.03.26. 14:30:44

@monddazigazatmar:

Fiktív, vele nem megtörtént példára az ember azt válaszolhat, amit akar, mi értelme az egésznek?:P De egyébként igen a válaszom, úgyhogy rossz emberbe kötöttél bele.
Volt egy osztálytársam, akinek az enyhítő ítéletéért egy általa megölt áldozat családtagja folyamodott. Tehát van élet a te szemet szemért világodon túl is.
Mellesleg, az objektív tény, hogy bármi is történik azzal, aki a fiktív példában felelős a gyerekem haláláért, a gyerekem soha többé nem jön vissza. Az engem csak állattá tevő bosszúnál számomra sokkal fontosabb, hogy pl. a Tízparancsolat alapján éljek, és Istenre bízzam a büntetést, ami a hitem szerint mindenkit utolér a halála után. Attól tehát nem lesz jobb, ha én is olyan kegyetlenné válok, mint akinek messzemenően elítélem a tettét. Semmi köze ennek a liberalizmushoz, már csak azért is, mert konzervatív vagyok.:P
Dédnagyapám lánya, a nagyanyám sem kívánta az ávós halálát, ha már itt tartunk, de hány olyan ember van, aki pusztán családi legendák alapján irtana ki egész népcsoportokat! A választóvonal ugyanis nem ott húzódik, hogy ér-e valakit személyes tragédia vagy sem, hanem ott, hogy mennyire szilárdak az erkölcsei, például hajlandó-e ölni vagy sem. (Az emberek harmada minden további nélkül hajlandó lenne erre tragédia nélkül is, na, ez az, ami szintén borzasztó.)

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2015.03.26. 14:32:31

@monddazigazatmar:

Az lehet, hogy szerinted jöhet bármi, de a tényleges életfogytosok valóban tudják, hogy nem fognak onnan kikerülni élve.

monddazigazatmar 2015.03.26. 16:13:01

@Mj: Te belekötésnek érzed azt, hogy felteszek egy kérdést?
Előjössz azzal, hogy a dédapáddal mi történt. Ennek az az oka, hogy megmagyarázd, hogy te nem egy kívülálló vagy, nem valamí budai széplélek, hanem téged is érint a kérdés.
Hát, ez nem így van, dédfatert nem ismerted, se a kort se semmit ami akkor volt.

Egy fiktív példára nem tudsz válaszolni? Empátia, mint szó ismerős? Annyira primitívnek próbálod beállítani magad, hogy nem vagy képes elképzelni egy szituációt? Ne már.
De egyébként mondjuk az elsősegélytankönyv vagy a kreszvizsga tele van olyan kérdésekkel, hogy mit tesz ön akkor, ha...
Ekkor nálad leáll a tudomány, és az a helyes válasz, hogy majd ha ott leszek, akkor meglátom, vagy ebbe sajnos nem tudom beleképzelni magam?

A volt osztálytársad aljas indokból előre megfontolt szándékkal különös kegyetlenséggel gyilkolt?
Mert ha nem, akkor ismét nyomtál egy szar példát, szintén azért, hogy lássam, hogy te aztán testközelből képben vagy.
És ne terelj, a fiktív példa nem arról szól, hogy valaki felelős a gyereked haláláért.
Arról szól a fiktív példa, hogy valakik kiviszik a 11 éves gyerekedet az erdőbe, ott agyonverik és félig élve elássák. Ebbe próbálj belegondolni.

A bosszú nem tesz állattá, szerintem eléggé emberi dolog, elég kevés történetet hallottam arról, hogy egy állat bosszút állt volna.
Azt azért meséld el, hogy ha átvernek egy szerződéssel, vagy csak ellopják a biciklidet, akkor ugye nem Istentől várod az igazságot? Abban az esetben hirtelen jó az emberi bíróság, ha valaki gyilkol, akkor meg rögtön Istennek kell ítélnie?

Hogy nagyanyád mít kívánt azt hagyjuk. Te a történetet 40-50 évvel később hallottad, volt ideje lenyugodni.
És ismét mondom, rohadt könnyű erkölcsösnek maradni, amikor személyesen nem vagy érintve.

"Az lehet, hogy szerinted jöhet bármi, de a tényleges életfogytosok valóban tudják, hogy nem fognak onnan kikerülni élve."
Mondod te. Én mást mondok.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2015.03.26. 17:04:15

@monddazigazatmar:

Kivettem a szövegedet, mert nem fért volna ki a kommentem, talán így is követhető, hogy mit mire válaszoltam.

Igen, mégpedig azért, mert tudod, hogy úgysem fogod megváltoztatni az erkölcsi alapállásomat, ráadásul fiktív kérdésre mindenki azt mond, amit jónak lát. Te is könnyen állíthatod, hogy mosolyogva ölnél ebben meg abban az esetben, aztán lehet, hogy képtelen lennél megtenni, ha tényleg sor kerülne rá. Szóval, ezért értelmetlen a kérdés, mert nem vagyunk jósok, csak előre elképzelni tudjuk, hogy mit tennénk, ami vagy úgy lesz, vagy nem.

Egyrészt fogalmad sincs, hogy a családom történetével mennyire azonosulok, másrészt nem azért tanultam törit, hogy ne ismerjem mondjuk '56-ot.
De mondom, ha nem elég, a nagyanyám sem akarta megölni az apja gyilkosát, vili? Egyébként a budai széplelkezés kb. akkora ökörség, mint az, hogy en bloc a VIII. kerület veszélyes.

Pont arról beszélek, hogy egy fiktív helyzetben olyan választ adsz, amilyet ideálisnak tartasz. De éppen azért, mert van bennem empátia, tudom, hogy az ember annak ellenére is el tudja veszíteni a fejét, hogy előre eltervezett bizonyos forgatókönyveket, vagy szilárdan hisz abban, hogy bizonyos, általa rossznak tartott dolgokat nem fog megtenni. Eddig, amikor vészhelyzetben voltam, mindig tudtam hideg fejjel, hogy mit kell tenni, de ez csak vészhelyzet volt, nem pedig személyes tragédia, amiről egy másik ember tehet. Tehát ez alapján sem tudom megjósolni, hogy valójában mit tennék, ha valaki szándékosan megölné a gyerekemet - hiszen ez megjósolhatatlan akkor is, ha nem szoktam elveszíteni a fejem -, csak azt tudom, hogy biztosan mit nem szeretnék tenni. Ezért értelmetlen ez az egész kérdés, kezded már érteni?

Senkinek fogalma sem lehet róla, hogy valójában mit fog tenni olyan traumatikus élethelyzetben, amihez még hasonló sem érte soha. Terveink vannak, amik vagy bejönnek, vagy nem. Én a terveim és az elveim szerint sem ölnék szándékosan soha, akármit is követett el az illető.

Tudta, hogy fáradt, mégis volánhoz ült, tehát felelős több ember haláláért és egy életre való megnyomorodásáért.

Ezt egyáltalán nem muszáj megbocsátani egyik áldozat hozzátartozójának sem. Tévedsz, nem azért írtam, hogy az érintettségemet hangsúlyozzam, hanem azért, hogy érzékeltessem, van, amikor meg akarja menteni a börtöntől a halálos áldozat családtagja azt, aki megölte az illetőt, ahelyett, hogy meg akarná ölni. Nahát.
Sőt, II. János Pál pápa történetét gondolom ismered, aki megbocsátott a merénylőjének. Ilyen is van.

Belegondoltam már elégszer. Ettől még senkit nem akarok megölni vagy megöletni, fentebb kifejtettem, hogy miért. Ezt miért nem lehet tiszteletben tartani? Miért nem fogadod el, hogy vannak, akik bizonyos kérdésekben nem úgy gondolkoznak, mint az átlagember, és semmilyen esetben nem akarnak lemenni a gyilkosok szintjére?

Pedig pont az állatiassághoz van köze: csakis érzelmek alapján, az agressziódat teljesen szabadjára engedve ölsz, pont arra a szintre süllyedve, mint egy gyilkos. Nem hiába hívják a humánust humánusnak, a bestiálist pedig bestiálisnak, ugye megvan, hogy mit jelentenek? (Természetesen tény, hogy az állatok nem feltétlenül kegyetlenek és leggyakrabban szükségből ölnek, ugyanakkor az ember leginkább állatvilágból fennmaradt tulajdonságai kellenek a gyilkossághoz.)

Kezdem azt hinni, hogy szándékosan érted félre azt, amit írok. Csakis az emberölésre vonatkozik a kitételem, nem hiszem el, hogy ennyire nincs szövegértésed. Az eredeti poszt is a halálbüntetésről szól, és nem arról, hogy ne legyen következménye annak, ha valaki bűncselekményt követ el.
Volt, aki átvert 51 ezer forinttal - meg még sok más embert is -, azóta a hűvösön csücsül, meg van olyan milliárdos is, akivel perben állok, és elég jók az esélyeim a nyerésre. Ha pedig betörnek a lakásomba, gondoskodom róla, hogy az illető ne ússza meg ép bőrrel, ugyanis gumilövedékes gázpisztoly meg egyéb dolgok is vannak az én vagy a férjem tulajdonában. Volt olyan is, hogy egy részeg, bedrogozott, hívatlan vendég srác elkezdte szétverni a fürdőszobámat, amikor vendégségbe jöttek a barátaink, én értem oda leghamarabb, és én ütöttem meg úgy, hogy beesett a fürdőkádba, miután minden szóbeli figyelmeztetést ignorált. Ezt hívják jogos védelemnek. Szóval, alapjáraton sem az az ember vagyok, akivel érdemes szórakozni, de ez kicsit más dolog, minthogy akarnék-e embert ölni.

Apám akkor már rég élt, együtt laktak egy nagy házban, szóval tanúja volt az egésznek, fölösleges beleképzelned a helyzetbe azt, amit te szeretnél. Fogadd el, hogy vannak olyan emberek, akik nem szeretnék más ember halálát kívánni, még akkor sem, ha az apjuk gyilkosa.

Akkor ennek a vitának sincs értelme. Majd nézz meg pár riportot velük, aztán mondd, hogy csupa remény az életük.:P

monddazigazatmar 2015.03.26. 18:17:24

@Mj: Ha jól értem.
Azért kötekedés ha kérdezek valamit, mert úgyse fog megváltozni az álláspontod.
Akkor ezzel az erővel miért mész fel egy blogra, miért próbálsz kommunkikálni bárkivel? Neked van egy álláspontod ami megváltoztathatatlan, indulj ki önmagadból, nyilván másoknak is van. Teljesen felesleges akkor bárkivel bármiről beszélgetned.
Vagy esetleg te vagy a szentisten, aki mindig tökéletesen gondol mindent, és annyira jófej vagy, hogy megpróbálod a sok parasztba beleplántálni a tudást.

A világ tele van olyan kérdésekkel, hogy ugyan mit tennél abban az esetben. Kizártnak tartom, hogy soha nem találkoztál ilyennel. Igen, könnyen állítok valamit, hogy én mit csinálnék bizonyos esetben. Igen, jelenlegi elme, érzelmi, meg egyéb állapotom szerint én ezt ki merem jelenteni, természetes, hogy ez változhat.
Akár azért, mert én megváltozok, akár azért mert gyáva vagyok, bármi. Ennek ellenére érdekes lehet úgy élni, hogy nem gondolsz bele semmibe, soha nem tervezel el semmit, csak vagy. Nem hiszem, hogy ezt így csinálnád, csak most olyan könnyű emögé bebújnod.
Ennek semmi köze a jósláshoz - de tükrözi a hozzáállásomat meg véleményemet valamiről.

Ja, ha tanultál törit akkor értesz 56-hoz. Bizonyára így lehet, ha elolvastad, hogy mi volt akkor, akkor már tudod is. Ugye bele pedig nem kell gondolni az ott élő emberek helyzetébe. És nem, nem akarom elhinni, hogy a sose látott, 60 éve halott dédnagyapád halála pont olyan érzelmi húrokat pendítene meg benned, mint ha a gyerekedet vernék agyon.
A széplelkezés szerintem jogos, a budait pedig értsd úgy, hogy akinek fingja nincs a valós életről és él egy burokban.
És nem az volt a kérdés, hogy majd ha ott leszel, és ott az agyonvert gyereked teste, akkor mit fogsz tenni. Nagy valószínűséggel nem lesz ott, nem leszel ebben a helyzetben. A kérdés arra vonatkozik, hogy jelen agyad szerint, ha belegondolsz, tényleg ülnél szépen, és hosszú boldog éveket kívánnál e az elkövetőknek.

Szakadj már le a fáradtan balesetet okozott témáról, ezt te hoztad fel, senki nem az ilyen esetekre gondol amikor a halálbüntetés szóba kerül.
Beszélj szépen az aljas indokból elkövetett különös kegyetlenséggel végrehajtott elpre kitervelt gyilkosságokról. Ugye a kettőnek most sem ugyanaz a büntetési tétele? AKkor miért akarod egybemosni a kettőt?
A pápa főleg azért bocsájtott meg mert életben maradt - azt pedig nem hívjuk gyilkosságnak.

Nah, azért csak kijött a budai úrilány, aki felsőbbnek érzi magát mint az átlagember. Esetleg onnan fakad, hogy nem történik veled olyan rossz mint az átlagemberrel?
Egyébként szerinted ha valakit elítélnek tárgyaláson, és érzéstelenítős méreginjekciót kap, az ugyanaz a szint mint amikor agyonvernek és élve eltemetnek egy gyereket? Tényleg nem érzel némi humanizmust?

Ha nagyon a szavakon akarunk lovagolni, akkor az állatok továbba sem érzelmek alapján gyilkolnak. (Nagyon komoly tudósok azt is vitatják, hogy az állatoknak egyáltalán vannak érzelmeik)
Szóval a szeretet meg a gyűlölet emberi tulajdonság.

Szóval az nálad rendben van, hogy sittre menjen valaki, de a gyilkosságért majd Isten ítél. Miért is? A Biblia hányszor is említi a börtönt? Egyszer sem, ugye? Ugyanis az elzárás mint büntetés kb. 300 éves találmány.

Na igen, ha egy riportban azt mondja valaki, hogy nincs remény, akkor az úgy is van. Pont ez a baj a budai urilányokkal, hogy kb. ennyit tudnak a világról, hogy megnéznek riportokat, aztán osztják az észt kegyetlenül.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2015.03.26. 18:58:43

@monddazigazatmar:

Elég részletesen kifejtettem az álláspontomat ahhoz, hogy úgy érezd, ez elvi kérdés, amiben nem kívánok változtatni. Nem általánosságban, ebben a dologban, így semmi köze a többi vitának ehhez.

Magyar átok a végletekben való gondolkodás: az, hogy nem kívánom megölni, nem azt jelenti, hogy csupa szépet gondolok róla, és azt sem jelenti, hogy ne kívánnám, hogy az egész életét börtönben töltse. Igen, a tényleges életfogytiglani börtönbüntetés számomra elegendő a legkegyetlenebb gyilkosok esetében is, továbbá csak a legvadabb protestáns szektatagok gondolják úgy, hogy szó szerint úgy kell élni, mint ami benne van a Bibliában, tehát se vérátömlesztés, se oltás, se elektronika, se császármetszés.

Természetes, hogy rengeteg forgatókönyvem van, és számtalanszor elgondolom, mit tennék minek az alapján, de ezt is végigragoztam már. Ennyi a történet. Tehetek még érted valamit, vagy szeretnéd, ha le tudnál rángatni az olcsó személyeskedés irányába? Elárulom, nem fog sikerülni.:)

Láthatóan semmit sem tudsz az életemről, viszont annál magabiztosabban próbálsz sértegetni. Elárulom, nem azért írtam, hogy bizonyos kérdésekben nem úgy gondolkodom, mint az átlagember, mert felsőbbrendűnek gondolom magam, hanem azért, hogy tudatosítsam benned, adott szinten egy ember sem illeszthető bele a nagy átlag sémájába, mert mindannyian különbözőek vagyunk valamilyen kérdésben. Én például ebben a kérdésben nem vagyok beilleszthető a sémába, és folyamatosan arra kérlek, hogy ezt tartsd tiszteletben. Én is elfogadom, ha más emberek az én, más témában átlagos nézeteimtől különböző gondolatokat fogalmaznak meg. Így kerek a világ.

A nagyanyámmal nem tudsz mit kezdeni, mint ahogy azzal sem, hogy cáfoltam azt az állításodat, hogy fogalmam sincs, mi volt adott korban. Nem azt írtam, hogy értek hozzá, nem is azt, hogy éltem akkor - az apám élt akkor, ahogy az anyám is, elég sokat meséltek a korról -, hanem azt, hogy töri szakon volt szerencsém ezzel is foglalkozni, ergo nem igaz, hogy gőzöm sincs róla, mi volt akkor. De egyébként ebből kiindulva soha, senkinek, semmilyen általa át nem élt történetről nem lehet véleménye, hiszen fogalma sincs, nem élt akkor, vagy nem volt ott. Szóval, le lehet rólam szállni, mert egy kicsit messzire mentél már el.

Nos, a pápa nem azért nem halt meg, mert a merénylője meggondolta magát, hanem mert az orvosok meg tudták menteni az életét. A lényeg az, hogy adott ember meg akarta ölni, csak a szerencsén múlt, hogy nem sikerült neki, a pápa mégis megbocsátott.

Van, aki úgy begőzöl, hogy azt gondolja, már önmagában az halált érdemel, ha az illető tudja, hogy halált okozhat, mégis tojik rá, aztán tényleg megöl több embert. Van, aki viszont megbocsát ugyanannak az illetőnek. Sőt, van, aki szándékosan, előre kitervelten, kegyetlenül megöl valakit, és mégsem kívánja az illető halálát a családtag. Ezzel sem tudsz mit kezdeni, hiába akarod abba az irányba terelni a beszélgetést, ami teljesen fals.

Gondolom, te már legalább egyszer látogattál már meg tészest, ugye? Amíg nem a válasz, addig csak annyi a különbség kettőnk között, hogy én teljesen logikus feltételezéssel élek - ugyanis a tészesek egyszerűen nem szoktak kijönni a börtönből, így ezt az általános dolgot el is fogadják -, míg te óriási arccal osztod az észt arról, hogy nem úgy van, mert én budai úrilány vagyok.:D Próbálkozz másnál, mert ennek a beszélgetésnek továbbra sincs értelme.

Én még mindig elfogadom, ha mások máshogy gondolkodnak, sőt, volt már rá példa, hogy megváltozott a véleményem, de ez még mindig nem az a dolog, sajnálom. Szép estét és több elfogadást kívánok mások irányába!

monddazigazatmar 2015.03.26. 20:38:18

@Mj: "Elég részletesen kifejtettem az álláspontomat ahhoz, hogy úgy érezd, ez elvi kérdés, amiben nem kívánok változtatni. "
Értem, akkor mi a bánatnak szólsz hozzá egy olyan dologhoz, aminek az a lényege, hogy legyen, vagy ne legyen?

Egyszer arra hivatkozol, hogy Biblia, meg Isten majd megítéli a halál után a tetteket, utána meg arra, hogy azért nem szó szerint kell úgy élni, mint a Bibliában.
Mi volt a személyeskedés? Nem én találtam ki dédnagyapád.
Láthatóan nem tudok semmit az életedről? Egy, honnan kéne tudnom?Abből dolgozok amit ideteszel. Ha valaki azt mondja, hogy ő nem úgy gondolkodik mint az átlagember, és nem akar lemenni a gyilkosok szintjére az nem azt jelenti, hogy felsőbbrendűnek érzi magát?
Nem átlag és nem akar lemenni a szintre az merre helyezkedik el?

Nagyanyáddal mit akarnék kezdeni? Eddig háromszor mondtam hogy hagyjuk már. Te példálózol vele, hogy nagyanyád sem kívánta az ávós halálát. Csak azt nem értem, hogy ez hogy jön ide.
Azt sem értem, hogy honnan veszed, hogy valaki mit és hogyan érzett, és kívánt 50 évvel ezelőtt.

És igen lehet véleményed az olvasmányok alapján, meg hallomás alapján is, csak azért tudd, hogy mások szubjektív elmesélései alapján van. Van nagyon sok olyan dolog, kor, állapot, szituáció amit nem értesz, ha nem vagy benne, hiába olvastál róla.

A pápa azért tudott megbocsájtani, mert élt. Érted? Halott pápa nem bocsájt meg. Gyilkosság akkor sem történt, még ha nem is Ali Agcán múlt.

Kezdjük ott, hogy beszéltem már életfogytossal. Na? Akkor borult a kis világod? Jujj, de sajnálom.
Számodra tényleg az a logikus feltételezés, hogy "tudják, hogy nem jönnek ki élve, és nem is reménykednek semmiben"? Gratulálok a logikádhoz.
Ja, lehet, hogy amikor már 80 éves, és ebből hatvanat bent töltött akkor annyira nem reménykedik, azt nem tudom. De hogy előtte igen, az biztos.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2015.03.26. 20:47:10

@monddazigazatmar:

Úgy tűnik, amellett, hogy folyamatosan félreérted az állításaimat - belefáradtam, hogy állandóan elmagyarázzam, az x x-et, az y pedig y-t jelent -, a felfogásoddal is akadtak problémák. Szerinted mit jelent az, hogy nincs értelme ennek a beszélgetésnek? Illetve, ha szerinted azt jelenti, amit leírtam, akkor mégis miért akarod folytatni? Mi a célod vele?

pitcairn (törölt) 2015.03.28. 19:23:52

@Teker:

és mi van akkor, ha deklaráljuk, hogy az illető - pl. jelen esetben a bíró, az ügyész és az ítélet-végrehajtó - nem áll az átlagember fölött ebben az esetben?

azaz

téves ítélet és kivégzés esetében __gyilkosságért__ felelnek...

úgy mint minden rendes __átlagember__

elvégre ha ennyire félrenyúlnak, akkor ténylegesen is __gyilkosok__

minimum __gondatlanságból elkövetett emberölésért__ felelnek...

pitcairn (törölt) 2015.03.28. 19:25:01

@Teker:

az életfogytiglan egyébként __sokkal kegyetlenebb büntetés__ mint egy szimpla kivégzés

szóval az általad felvázolt "megoldás" a gyakorlatban semmit sem old meg...
süti beállítások módosítása