Melyik a legfinomabb retro édesség? - 1. Rész
2015. február 10. írta: Despota

Melyik a legfinomabb retro édesség? - 1. Rész

39_0_6842_cad279c54af385f4cdb58391105ec82f_37da34_701.jpg

Ha eddig nehéz és embert próbáló feladatnak gondoltuk az aktuális szavazásunk résztvevőinek besorozását, akkor bátran mondhatom, most szinte vért izzadtunk. Ezúttal ugyanis annyi, de annyi nyálcsorgató finomság jutott eszünkbe, hogy képtelenség lett volna csupán ötöt kiemelni közülük, mindenképpen hiányérzetünk lett volna. Így abban maradtunk, hogy az okostelefonos döntéshez hasonlóan a későbbiekben rendezünk majd egy második fordulót, ahol a most kimaradó édességek mérettetik meg magukat.

Gyermekkorunk kedvenc nyalánkságai mára sajnos többnyire eltűntek a boltok polcairól, vagy teljesen megváltoztak, de emlékeinkben élénken élnek és ha nagy ritkán mégis találkozunk velük egy eldugott üzletben, repes a szívünk és ízlelőbimbónk a boldogságtól. Téli fagyi, Kojak-nyalóka, Dianás cukorka, Dunakavics, Limo... Némi vitát és néhány elcsattanó pofont keresetlen szót követően ebben az 5, azaz öt finomságban állapodtunk meg, vagyis közülük kerül majd ki a győztes, a retro édességek királya. A döntés most is a Ti kezetekben van!

Van egy ötleted, vagy írnál egy cikket nekünk? A nagydontes@gmail.com címen elérsz minket!

Téli fagyi

teli1.jpg

A ’70-es évek szocialista édességiparának egyik mesterműve a téli fagyi, amit általában a boltok pénztárai előtti polcokon, vagy az utasellátókban lehetett megtalálni fillérekért, egyszerű celofáncsomagolásban. Ha nyitott szemmel járunk, még ma is összefuthatunk vele, de mintha az íze már nem volna ugyanolyan… Vagy csak az idő kozmetikázta meg emlékeinket vele kapcsolatban? Már akkor is ennyire fojtós és émelyítően édes volt abba az ócska tölcsérbe belepasszírozott kakaókrém? Valamiért nem így emlékszünk, mert bár manapság mindenki szapulja ezt a lassan feledésbe merülő desszertet, mi mégis tonnaszámra faltuk gyermekkorunkban. Ha hideg volt és szóba sem kerülhetett a hagyományos fagylalt, vagy jégkrém (főként Eskimo, vagy Schöller), akkor gondos szüleink a téli fagyit tudták felajánlani lehetséges alternatívaként, mi pedig csak nyaltuk, haraptuk és nyakig összecsokiztuk magunkat.

Kojak-nyalóka

kojaknyaloka.jpg

A kopasz amerikai nyomozóról elnevezett Kojak-nyalóka története 1965-ig nyúlik vissza. A később szállóigék részévé vált, országszerte ismert és sokat emlegetett édességet akkor kezdték el gyártani a korszaknak megfelelően állami cégként működő Hungaro-Nektár békési üzemében. Innen exportálták a népszerű detektívet alakító színész, Telly Savalas jelképévé vált különlegességet például Ciprusra vagy Nagy-Britanniába is. A ’90-es években azután a gyár is magánkézbe került és így működött 1997-es megszűnéséig. Ekkor néhány vállalkozó kedvű békési szakember megvásárolta az édességeket előállító gyártósorokat, és Mezőberényben újraindította a termelést. A kojak-nyalóka szintén visszaköszön időről időre a boltok polcairól, a Sweet-Food Kft. által gyártott klasszikus változat mellett már megtalálható az üzletek polcain a fehér csokoládéba mártott "White", a rózsaszín "Pink" és a nyalóka diabetikus változata is.

Dianás cukorka

dianas-e1396217966123.jpg

Erényi Béla gyógyszerész Diana márkanéven hozott forgalomba mentolos sósborszeszt, amit 1907-ben védjegyeztetett és "Diana sósborszesz és kozmetikai cikkek" névre hallgató üzletében árult. Erényi amerikai stílusú reklámkampányt indított a Diana népszerűsítésére, amely végül ki is szorította a piacról a Brázay-féle készítményt. A Diana Ipari és Kereskedelmi Rt. 1910-ben - a gyártási jogokkal együtt - megvásárolta Erényi boltját, s ettől kezdve a zuglói Angol utcai üzemben készült a Diana sósborszesz, valamint egy sor vegyészeti, gyógyszerészeti, kozmetikai cikk és cukorka. Valószínűleg onnan került ki először a szemenként külön csomagolt "Dianás cukorka" is. Csomagolása az elmúlt évtizedek során mit sem változott: egyesével fehérítetlen selyempapírba tekerve, az egyik végén megsodorva. Két fajtában létezett: csokoládé bevonatú, és natúr. Habár legendák terjengenek róla, miként lehet alaposan berúgni tőle, ez nagyjából senkinek sem jött össze a mi köreinkben. Mégis meg volt a maga varázsa, amikor a tanítás végén rohantunk a közeli trafikba és fillérekért teletömtük a zsebünket, majd a gyomrunkat ezzel az alkoholos finomsággal. Mi kifejezetten rajongtunk érte, de persze olyanok is akadtak szép számmal, akik semmi pénzért nem tolták volna az arcukba, vagy nemes egyszerűséggel kiköpték az első kukába.

Dunakavics

bonbonetti_100554-copy.png

 

1964-ben, a Duna Csokoládégyárban kezdték meg a Dunakavics gyártását, mely azóta változatlan receptúrával készül. A kilencvenes évek elején a német Stollwerck AG felvásárolta a Budapesti Édesipari Vállalatot. A felvásárlás után a Budapesti Csokoládégyár Vágóhíd utcai üzemébe került a drazségyártás, így a jól ismert Dunakavics azóta is itt készül a jellegzetes kék tasakos kivitelben. A színes cukormázzal bevont pörkölt földimogyorót pontosan ugyanannyira szerettem, mint legnagyobb vetélytársát, a Franciadrazsét, ezért rendszeresen komoly fejtörést okozott, melyiket is válasszam, amikor Dunaharaszti külsőn a hévre vártunk drága nagymamámmal. Persze pillanatok alatt átvágta a gordiuszi csomót és mindkét édességgel meglepett és megpróbálta valahogy azt is elérni, hogy ne zabáljam be percek alatt az egészet. Ez ugyan nem mindig sikerült neki, de a szándék a lényeg és azok a gyönyörű emlékek, amelyek a nagyihoz és persze a Dunakavicshoz kötnek.

Limo

limo1.jpg

Limo Gyümölcsízű pezsgőpor, vízben feloldva kellemes gyümölcsízű pezsgőital készíthető belőle- olvashatjuk a jellegzetes doboz oldalán. A citrom, meggy és narancs ízben kereskedelmi forgalomba került port azonban mindenki inkább elszopogatta, minthogy vízben feloldotta volna. Ez legalább annyira beteges és perverz dolog volt, mint ahogy a Plussz pezsgőtablettát lefetyeltük, vagy épp a rózsaszín kölyök fogkrémet faltuk titokban. A limozás egyébként komoly kockázatokkal is járt, az ember nyelve és keze is könnyen narancssárgává vált a bűnös cselekedet után. Állítólag napjainkban újra megtalálható a klasszikus italpor.a boltok polcain, én egyelőre nem találkoztam vele, de majd nyitott szemmel járok. Tényleg, akad olyan, aki rendeltetésszerűen használta?

A döntés

Mindig bajban vagyunk, szabad-e saját véleményt közölni és ezzel befolyásolni a szavazás menetét, de akármennyire is nagy a kísértés, ezúttal is a ti nyakatokba varrjuk ezt a terhet. Essetek neki a kattintgatásnak és ha tehetitek, kommentben indokoljátok is a választást. Ha pedig hiányérzetetek van, esetleg tudtok olyan helyeket, ahol retro édességeket lehet vételezni, azt is osszátok meg velünk! Hamarosan kiderül, melyik a legnépszerűbb retro édesség. Ne feledjétek, a döntés ezúttal is a Ti kezetekben van!

 Források: origo.hu, retrogastro.blog.hu

Van egy ötleted, vagy írnál egy cikket nekünk? A nagydontes@gmail.com címen elérsz minket!

A bejegyzés trackback címe:

https://nagydontes.blog.hu/api/trackback/id/tr697157865

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Koko Jocó 2015.02.11. 08:12:46

Sziasztok!

Sokat gondolkodtam mostanában: Mi volt a neve annak a drazsénak ami bordó volt és talán mandula volt benne?

Vki. emlékszik?

f.fredericks 2015.02.11. 08:14:03

Dunakavics egyértelmű. A mai napig bármikor ha meglátom, elcsábulok. :P

Division 2015.02.11. 08:24:32

A kőkemény Dunakavicsot utálom, Én a Tiszakavicsot szerettem, aminek zselé volt a belseje. Sajnos ezt nem gyártják már :-(

Rejtélyes 2015.02.11. 08:25:34

En a Tiszakavicsot hianyolom ev(tized)ek ota... Hasonlitott a dunakavicsra, csak sima kulso es zsele belso :) Nyamm :)

meggyes alfonz 2015.02.11. 08:31:37

Hiányzik a felsorolásból az Igazi Pilóta keksz, ami a termékfejlesztés áldozatává vált. Régen ánizsos töltelék volt benne, majd valamikor 1993 táján lecserélték valami kakaósra.
A Kojak nyalóka most is kapható néhány helyen.

Bafana 2015.02.11. 08:37:17

Az UTASELLÁTÓ csokirúd, amitől még a tököm is csokis volt, annyira olvadt. Nem lehetett kultúráltan megenni, mert utánna nagymosás kellett.

gelsystem 2015.02.11. 08:37:59

krumplicukor, medvecukor, zacskós-tejpor rulez...........

látogató_ 2015.02.11. 08:38:42

Nagyon hiányzik a felsorolásból a szerencsi, (nem a Stühmer) retro Melódia szelet. Anno 4,50 Ft volt, most 200 Ft körül árulgatják mindenfele

kewcheg 2015.02.11. 08:42:10

Nem kifejezetten édesség, de kb. 76-80 között, még az 'alutasakos" Sió gyümölcslé előtt volt egy olyan "gyümölcslé" amit átlátszó műanyag kétdecis flakonba szereltek ki, a flakon anyaga kb. mint a macis mézé. valahogy ki kellett lyukasztani vagy vágni a végét és szívószálat beleapplikálni, na annak olyan egyedi íze volt...Kirándulásokra vittem általában.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2015.02.11. 08:47:13

Othello keksz megvan valakinek, vagy csak én vagyok cefet öreg? És a Donald rágó?

inebhedj - szerintem 2015.02.11. 08:48:24

@Bafana:

Bizony, az Utasrolád viszont kimondottan finom volt, tömény keserű)csokissága ellenére nem volt émelygő - szemben az innovatív utódjaival.

A télifagyit viszont sose kedveltem.

crazyfish 2015.02.11. 08:49:22

Francia drazsé, piros mogyorós csoki, 2,60-as savanyú cukor, macskanyelv, colarágó, amúgy tényleg zabáltuk a tejport és a limot, nem is értem miért...:))

khell 2015.02.11. 08:53:50

Limot a lidl-ben láttam régebben.

Byk001 2015.02.11. 08:55:40

Eskimo meg Schöller jégkrém, amit a télifagyi helyettesít? Ha már retró, akkor inkább a Leó jégkrém (Helló, Leó!) :)

soarvány 2015.02.11. 08:58:38

négercsók, a régi vaniliás, citromos, barackos, málnás volt és jó minőségű, nem az a szar amit néha látni mostanában.

szerencsi mogyorós csoki, (piros) volt mandulásban is (lila)
A híres piros mogyorós megközelíti, de szerintem kissé nyersebb édesebb mint a régi

Alpesi tejszínes csoki! (hegyvidéki fénykép a csomagolásán) soha nem láttam hozzá foghatót, krémes tiszta tejcsoki.

Mazsolás csoki sárga színű csomagolás stilizált szőlőszemekkel.
A mostani milkás megfelelője eléri azt a szintet.

Bocsi csoki korrekt tejcsoki volt, a mostani olyan pocsék, hogy márkarombolást lehetne feltételezni, némi rosszhiszeműséggel.
Amint az véletlenül kiderült, a Boci és az eleve gyengébb minőségű Tibi csokit megvette az ukrán puccsista Poroschenkó aki politikusként is olyan mint a csokijai.

A mostaniakat össze-vissza pacsolják

soarvány 2015.02.11. 09:01:01

@soarvány: ...pancsolják, a milkára gondolok itt elsősorban, van mindenféle variáció. Én ha kombinálni akarom, akkor veszek egy jó minőségű csokit, és rágcsálok hozzá győri kekszet. Ez utóbbinak legalább nem változott a minősége.

xido 2015.02.11. 09:03:36

Nem kezdem el sorolni,csak felteszem a kérdést kultúráltan..mi a f@szt keres a bevezető képen egy rakás termék,ami nincs is a listában?..legalább azokat..ne csak ilyen 5 darabos idehányt alibi listát...

Gábor Re 2015.02.11. 09:07:33

@Csokis: Különböző színekben volt a Donald. Gyűjtöttem a benne lévő képregényt:)

BigPi 2015.02.11. 09:08:45

Sajnos a négercsóknak, és a téli fagyinak már tényleg nem olyan az íze.

nofish 2015.02.11. 09:14:38

Konzum szaloncukor....

blackdot 2015.02.11. 09:14:55

@Koko Jocó:
Szerintem a Nebuló-ra gondolsz...

szekertabor · provo.blog.hu 2015.02.11. 09:19:52

@Rejtélyes: Igen, nekem is a Tiszakavics hiányzik legjobban. A felsoroltakat tudtommal még gyártják, de a Tiszakavics eltűnt, pedig versenyképes termék volt.

HowAreYouOneAVetésün? 2015.02.11. 09:24:59

@Byk001: A Leo jégkrém nagyon baba volt, semleges izű, nagyokat harapva belőle, a hidegtől zsibbadó szájjal lehetett ropogtatni a törékeny csokiborítást.

Mortanius 2015.02.11. 09:27:42

Huhh, teljesen más az ízlésünk. Az itt felsoroltak számomra egyértelműen a gyengébbek közül kerültek ki.
Akkoriban a kedvenceim(80-as és 90-es évek eleje): krémtúró, túró rudi, kókuszos tejtábla(világoskék csomagolás rajta két majom), csokiroló(utasellátóban volt kapható), mogyorókrém("Kis mókusok kenyérre is kenhetik..."), vaníliás karika, melódia szelet, (piros) Mogyorós és a különféle csokis drazsék.

spinat 2015.02.11. 09:27:52

zizi. na de akkor is a sportszelet volt az igazi, meg a mogyorós csoki

hungarisztan 2015.02.11. 09:40:09

Én sem értem, mi értelme ennek az előválogatásnak. Válasszuk ki, hogy a szerző kedvencei közül melyiket szerettük a legjobban? Ez mit árul el?

Nekem például a hármas csomagolásban kapható (három különböző színű), kígyó alakú gumicukor volt a kedvencem.

Nem vagyok nagy csokis, de a @Mortanius: által említett kókuszost és persze a piros mogyoróst nagyon szerettem, csakúgy, mint azt a zselével töltött drazsét, amit henger alakú műanyagdobozban forgalmaztak, valami láma gyerekfotóval, de ilyenhez csak a mikuláscsomagban juthattam hozzá (értelemszerűen évi 1 alkalommal), feltételezem, drága volt.
És ne feledkezzünk el az eredeti macskanyelvről, amihez képest a mostani utánzatok (stílszerűen) gyenge macskajancsik csupán.

A krémtúrókon kívül a Danone citromos és rózsaszín (ki tudja már, milyen íznek volt nevezve) habja volt még finom, szeretett nagymamámnál mindig akadt a frigóban pár darab az onokáknak... \;^)

Nyuladék 2015.02.11. 09:44:42

nem tudom, hogy írta-e már valaki.. a piros külsejű, grillázsos cukorka a Nebuló

soarvány 2015.02.11. 09:45:00

@hungarisztan: A piros mogyoróst össze lehet keverni, az eredeti szerencsi (80s évekbeli) és a későbbi 90s évekbeli francia "szüsá" féle pirosmogyoróssal.
A mostani macskanyelvben csalódtam, a régi jobb volt egy fokkal.

white zimbabwean 2015.02.11. 09:47:38

Én kedvenecem a franciadrazsé volt. Ha kapható akkor veszek. Emlékszik valaki a Pattinka nevű ropira. Egy vidéki áfész készítette, szerintem ez volt a legjobb ropi.

jet set 2015.02.11. 09:48:10

Múltkorában ettem francia drazsét és kifejezetten szar volt. Most vagy elbaszták ezt is vagy gyerekkoromban jó volt a szar is.
A télifagyit gyerekként is utáltam.

hungarisztan 2015.02.11. 09:48:45

@soarvány: az eredeti pirosmogyorósra gondoltam, de bevallom férfiasan, hogy az utánlövés fehércsokis mogyorósa engem megvett kilóra... ;o)

mrbloodbunny · http://mrbloodbunny.blog.hu/ 2015.02.11. 09:49:14

@Mortanius: egyetértünk. nálam a kókuszos rúd volt az alfa és omega. vele bármire rá tudtak venni szüleim :)

crazyfish 2015.02.11. 09:52:37

Elfelejtettem....a puncsfurét (puncs ízű cukorka, amit ha kellő ideig szopogatsz, elrághattad a közepét) annyira imádtam, h félóra alatt zabáltam fel egy zacskót...:))

calvin&hobbes 2015.02.11. 09:53:57

Erre mind emlekszem :)
Az erdekes, hogy rendre kimarad az ilyen retro valogatasokbol a selyemcukor/meggyfure/tejdropsz/uvegcukor, meg valami Poni cukor ami olyan volt mint a PEZ csak nagyobb... Ok csak nekem voltak nagy gyerekkori kedvencek? Minden egyes nev/szuletesnapon jart korbe az unnepelt a fentiek valamelyikevel... es mindenki pitizett a kovetkezo korert :D (a sors fintorakent manapsag nincs az a szentlotusz amiert kemenycukorkat nassoljak.. de azert egy -zacsko- tejdropszot bevallalnek, csak es szigoruan a nosztalgia kedveert)

Balt 2015.02.11. 10:01:23

@Koko Jocó: Hú, tényleg, ránézésre mint a bodobács bogár (főleg, ha kettő összeragadt):
hu.wikipedia.org/wiki/Ver%C5%91k%C3%B6lt%C5%91_bodob%C3%A1cs

Farkasbab 2015.02.11. 10:03:09

Mókus csoki! Pici volt és pisztáciás! Zseniális!

sas70 2015.02.11. 10:04:08

@Bafana: Nekem is a kedvencem volt, ha utaztunk, mindig kértem!

L 300 2015.02.11. 10:09:21

Kakaós töltött pehely cukor. Mókus szelet (pisztáciás) az első képen lévő pille cukor, Gumi baba sárga papírdobozban, Autós szelet a régi sárga nem a mostani rettenet. vagy az igazi szerencsi Boci Csoki ezek mind bőven ideférnének.
kicsit később a Piros Nestle tejcsoki amit távirányítóként reklámoztak.

GARFIELD13 2015.02.11. 10:10:05

Utasellátó csokirúd újabb szavazat.
Szegény megboldogult keresztanyám árulta a Dunaharaszti HÉV állomáson az Utasellátó bódéban, ha oda beszabadultunk adtunk az árukészletének.

Utoljára a Vasúttörténeti park büféjében találkoztam vele de mintha már az sem lett volna ugyanaz.

KoGa 2015.02.11. 10:12:45

Téli fagyiból ettem mostanában bűn rosszat, és jót is. Vagy nagyon változó a gyártási minőség, vagy többen is gyártják, ránézésre nem derül ki melyik jó, melyik rossz.

odamondó 2015.02.11. 10:15:45

Bezzeg régen finom volt-ra:

Nem akkor sem volt már finom, de ez volt. Aztán akkor még gyerek volt az ember az is rájátszik.

Milka csoki a legjobb példa. 90es években az volt az etalon mára azért rájött az ember, hogy az is egy silány csoki.

Jancsiszeg1980 2015.02.11. 10:16:10

A Limo tavaly nyáron ebben a boltban még biztosan kapható volt:

https://www.google.hu/maps/@47.500279,19.109136,3a,75y,351.93h,87.08t/data=!3m4!1e1!3m2!1sbbMKZZ43dI7OwtH98cSNRw!2e0

UdjanMineck 2015.02.11. 10:17:21

Unom ezt a kibaszott hetyke indexes firkász stílt...

"mi pedig csak nyaltuk, haraptuk és nyakig összecsokiztuk magunkat."

Hát anyád.

A kérdésre a válaszom:
egyik sem.

A legjobbak:

- A RÉGI, PAPÍRBA CSOMAGOLT, VALÓDI PÖTTYÖS TÚRÓ RUDI. AMI TELJESEN MÁS VOLT, MINT A MAI PÖTTYÖS.
- A RÉGI BALATON SZELET
- PILÓTA KEKSZ
- SPORT SZELET
- PIROS MOGYORÓS CSOKI

És ott a Zizi, azt sem kéne elfelejteni.

Túrós (törölt) 2015.02.11. 10:18:26

amire szavazni lehet azok közül egyik sem
viszont az első képen lévő dolgokból a négercsók, francia drazsé meg a sport szelet mind jó cucc

sas70 2015.02.11. 10:19:04

A kedvencem ami eszembe jut:
-francia drazsé
-autós szelet, ami még rumos- kakaós- kókuszos volt.
-A mogyorós csoki
-Zizi
-párizsi kocka
-melódia
-vadász

Sieg 2015.02.11. 10:19:24

Hát gyerekként mindhez volt szerencsém, de még akkor sem rajongtam egyikért sem, csak hát nem nagyon volt sokkal jobb sem.

Most újrakóstolva valószínűleg otthagynám mindet. De a nosztalgiafaktor miatt úgyis rajongani fognak értük a népek, csak enni ne kelljen őket.

Bergyilkos Bohoc 2015.02.11. 10:20:25

Azért ezek elég szarok voltak, de mivel jobb nem volt, nyilván finomnak tűntek ezek is. Azért a dianás cukorka, még mai mércével mérve is ehető, a dunakavics so-so... a többi kuka.

UdjanMineck 2015.02.11. 10:21:15

@sas70: IGAZ!!!

Francia drazsé, Melódia, Párizsi kocka - ezek százszor jobbak, mint a posztban említettek!

hungarisztan 2015.02.11. 10:21:44

@jet set: Szerintem az ember gyerekkorában bármi jó, én legalábbis nem emlékszem rá, hogy nagyon disztingváltam volna. Most, felnőtt fejjel kezdek sznobosodni, és egyáltalán érzékelni, hogy igenis van különbség emilyen csirke és amolyan csirke között. De hajlamos vagyok azt hinni, hogy – ismervén a cocalista ipar magas minőség iránti elkötelezettségét – rettentő szarokkal tömhettük magunkat, csak akkor nem volt más, annak kellett örülni. (Azért ha a tesóm osztálytársának a kamionos apja hazajött 3 kiló Milkával, Tobleronéval, és egyéb ilyen mesés cuccokkal, akkor indult hozzájuk a tömeges zarándoklat suli után, mert azt azért akkor is tudtuk, hogy a Boci csoki lehet bármilyen jó (amúgy objektíve nem volt az, azóta meg csak még szarabb lett), azért nem azonos ligában játszik a fentebb említettekkel. Ezt tudtuk, de Jocó apja ritkán hozott nyugati cuccokat, még ritkábban jutott belőle nekünk is, úgyhogy az év többi napján olyan, emberi fogyasztásra amúgy szinte alkalmatlan élelmiszeripari melléktermékekkel vígasztaltuk magunkat, mint a különböző kakaómasszákból készített télapó- és nyuszicsokik. Felnőtt fejjel borzasztóak, ehetetlenek (el lettünk kényeztetve?!), gyerekként meg két pofára tömtük magunkba.)

Azért is lehetetlen eldönteni, hogy csak a hamis nosztalgia mondatja-e velünk, hogy régen minden jobb volt (ez nyilván nem igaz), mert még ha pár kivételes esetben meg is őrizték az eredeti receptúrákat, és mondjuk még alkalmazzák is őket, akkor is megváltoztak közben a hozzávalók: a liszt, a vaj, a kakaó stb.
Dédszülői magasságban volt Budapest-szerte híres cukrász a családban, maradt tőle egy csomó kipróbált, bevált, neki nagy közönségsikert hozó receptúra. És egyszerűen hiába követjük grammra pontosan a hozzávalókkal (és a nagyon szakszerűen és részletesen lejegyzett technológiával), egy csomó minden nem áll össze úgy, ahogy kellene. Más a liszt, más az élesztő, más a tojás, más a sajt, más a tejföl, más a túró, más a tej, más minden. Más arányokat, technológiát kívánnának, amihez cukrászmesteri szakértelem és hosszas kísérletezgetés kellene. De tartok tőle, hogy mire egy receptet belőne az ember tökéletesre (értsd: 100-ból 100-szor ugyanolyan tökéletes állagú és ízű legyen a tészta), addigra megszűnne mondjuk az a liszt, amit addig használtunk, és kezdődhetne elölről az egész... Könnyű volt annak a békebeli cukrásznak, aki megrendelte az X malomtól az Y jelzésű lisztet, és biztos lehetett benne, hogy ugyanazt fogja kapni, amit az apja és a nagyapja is kapott, mert a malmot is, a beszállítóit is ugyanaz a család alkotta 100 éve, apáról fiúra szállt a termőföld, az évszázadok óta változatlan technológia, semmi nem nyúlt bele a változatlan minőségbe. De manapság 10 percet nem lehet az ember a piacon valami világraszóló innováció nélkül, még ha visszafele is lép vele, lényeg az, hogy rá lehet rakni a csomagolásra, hogy „új”. Szóval könnyen elképzelhetőnek tartom, hogy sokszor még csak nem is az áll a háttérben, hogy egy multi megvesz egy brandet, és akkor szánt szándékkal lerontja, hanem egyszerűen képtelen ugyanazokat a hozzávalókat beszerezni, mint 20 évvel korábban. (Illetve valamiért az a marketinges berögződés, hogy az embereknek folyamatosan valami újat kell nyújtani, mert csak ezzel lehet felpörgetni a keresletet, piaci szegmenst növelni, lenyomni a konkurrenciát stb. Pedig rohadtul nem, mint ahogy nem is kell feltétlenül folyamatosan növekedni -- alighanem ennél a félreértésnél kezdődik minden baj...)

beszélő majom · http://beszelomajom.blog.hu 2015.02.11. 10:28:37

Kapásból mondok 10 SOKKAL jobb retro édességet azoknál, amiket a poszter ideböffentett:

- Korfu szelet

- eredeti Boci csoki

- Ubul bonbon

- Mikulás csizma :)

- Cumi gumicukor :)

- Zi-Zi

- eredeti Pilóta keksz

- fagyasztott Málna krém

- Fincsi tejszínhab

- eredeti Amorella bonbon

- Frutti

- Leo jégkrém

- eredeti Százszorszép bonbon

- aszalt szilva vörösborban a Globus-tól

--

Ezekben még benne volt a minőségi alapanyag, nem aromákat meg kristályvanillint kevertek össze kétes eredetű állományjavítókkal, hogy fillérekből ki lehessen hozni a nagy profitot...

nemszólokmégegyszer 2015.02.11. 10:33:55

@crazyfish: És még legalább száz fajta édesség. Az én kedvencem a kislányfejes/kisfiú fejes kördobozos drazsé volt. De mivel K*rva rdága volt /akkori nívón/, mindig csak ajándékba kaphattam. A húgommal 10 perc alatt kivégeztük. :-)

eßemfaßom meg áll 2015.02.11. 10:37:12

Egyébként meg ezeknek a nagy része szimplán ipari szemét, ami csak azért tünik jónak az emlékekben mert fiatalok voltunk és nem volt más.

==T== 2015.02.11. 10:39:07

Említették itt már az utasellátó szeletet. Az valóban 10/10-es. Szerencsére most is kaphatóak az utánzatai, legutóbb Bakter néven futottam beléjük.

Kedvencek még:
- barackmag
- négercsók
- Melódia szelet
- téli fagyi (bár itt tapasztalható minőségi szórás)
- szerencsi tejcsoki
- párizsi kocka
- macskanyelv
- zizi
- Terefere mártott linzer

Amit nagyon hiányolok: Barbara töltött keksz (ma is fut ilyen néven valami, de teljesen más).

hiányzik még:
- frutti
- málnaíző töltött étcsokoládé

Meg volt valami kerek dobozos fagylaltpor szerűség, ami nagyon jó volt, illetve egy fagyasztott eper jégkrém, aminél epresebb ízű terméket azóta sem ettem.

A témában találtam egy ilyet:
www.edessegkereskedes.hu/nagykereskedes-blog/retro-edessegek

eßemfaßom meg áll 2015.02.11. 10:40:05

Ja igen, Vadász szelet, az a rumos krémes töltelék az zseniális volt.

==T== 2015.02.11. 10:40:11

@beszélő majom: lehet, hogy ezt a fagyasztott málna krémet keverem az epres jégkrémmel?

==T== 2015.02.11. 10:43:17

"De hajlamos vagyok azt hinni, hogy – ismervén a cocalista ipar magas minőség iránti elkötelezettségét – rettentő szarokkal tömhettük magunkat, csak akkor nem volt más, annak kellett örülni. "

@hungarisztan: ebben tévedsz, mert pl. abban az időben a húsipari készítményeknek valamint a tejipari termékeknek pl. több közük volt a húshoz és a tejhez, mint manapság, ahogy a pékáruk sem voltak teleadalékozva.

Három terület van, ahol biztosan történt előrelépés: söripar, borászat ill. égetett szeszes italok.

Savior 2015.02.11. 10:47:25

A csokik sokkal finomabbak voltak, ezek közül egyedül a Dunakavicsot szerettem. A téli fagyi pedig, igen. már akkor is ehetetlen volt.

jlseagull 2015.02.11. 10:48:14

Üdv!

A legnagyobb kedvenc az utasellátós csoki rúd! Ha jól emlékszem, egy kicsit grillázsos volt a külseje, a maiak meg csak valami sült tésztás cuccok.
Még egy "szavazat" az ubul csokiknak, ill. én úgy emlékszem, hogy nugátos variációja is volt.

Kérem, ha valaki tudja írja meg a TÖKÉLETES (számomra) cukorka nevét: kívül keserű kakaópor, belül egy kissé kesernyés, talán mandulára hasonlító ízű folyékony barna lötty. Eddig egyetlen embernek rémlett, ő a pálma névre emlékezett...

Mortanius 2015.02.11. 10:52:09

@hungarisztan:
Ja, joghurthab. Citromos, meggyes, epres majd később zöldalmás. Jó, volt kedveltük, mondjuk a krémtúrót jobban.

beszélő majom · http://beszelomajom.blog.hu 2015.02.11. 10:57:48

@==T==:

A fagyasztott málnakrém olyan dobozban volt, mint ma a kördobozos margarinok. Elég csúnya, minimál dizájnnal. Van fent róla pár kép a retronom.hu oldalon :)

dex.ion 2015.02.11. 10:59:00

téli fagyi:) istenem, ha eszembe jut nagy ritkán, de hiányzik.

gyerekkoromból: tutti frutti.

későbbről: 3bit, az első kiadás, a tejszínes (élt fél évet), nem a mostani (ha van még egyáltalán).

Zigi 2015.02.11. 11:00:29

Csokis sűrített tejet lehet még valahol kapni?

Zombika 2015.02.11. 11:01:00

@Byk001: és volt még a Roll jégkrém. Az volt a menőbb, mert a Leo fapálcás volt (szálkaveszély!) és csak kb. 70-75%-ban borította csoki, míg a Roll műanyagpálcás volt és teljesen be volt vonva csokival.

tothbe 2015.02.11. 11:05:04

A lista szűrése igen vacakra sikerült. Ebből igazi kedvencet én sem tudok.
De a többiek már lehozták szinte mindet, amit igazán szerettünk.
Nekem is személy szerint a Mókus volt a kedvencem. Bár állagra mindig iszonyat kemény volt, de az íze mindenért kárpótolt. Sosem értettem, miért nem hozták azt is vissza a sport szelettel (Ami szintén nagy kedvenc).
De mellettük volt az Express is, az is finom volt, és a gőzös nagyon jól nézett ki a falra ragasztva. :)
Még idősebbeknek pedig a Gól, Csemege, Űrhajós, Cherry, Panni nevek is kedves emlékeket idézhetnek.
Aztán ott a már említett Utasellátós csokirúd. Hát az ezerszer finomabb volt mint a geil téli fagyi.
A Limo helyett pedig inkább a fóliás sió gyümölcslevek. Azoknak legalább nem mű íze volt.
Na meg a robbanós cukorka. A Donald/Knight rider/egyéb matricás vagy akár csak a színes gömb rágó. Vagy a tutti frutti, de akár a tejkaramella is.
Melbából az ananászos (azt sztm még mostanra sem sikerült elrontaniuk).
És akkor a régi Forma1-es Autós szeletről még nem is beszéltem.
Balaton helyett pedig ha már retró, akkor a Kismackó. szerintem gyerekként az nagyobb élmény volt.

Akárhogy is nézem, szinte csak csoki fronton emlékszem ezenyi jobb-ra, mint a választható listában (ahol nincs is igazi csoki).
de a cukrok (zizi, frutti)/nyalókák (kakas, kojak, színes csavart)/desszertek (pilóta, vaníliás karika, Budapest) és sok más fronton lehet isteni élményekre visszaemlékezni.

A cikkben felvetett szavazásnak tehát a jelenlegi formájában semmiképp, de akár kiterjesztve sem sok értelme van.
Egy legjobb biztosan nincs közöttük. Sok-sok jó van, és több olyan is, amit az emlékek tesznek széppé és finommá visszamenőleg.
Egy biztos, sajnos a mai ipari termelés igen nagy százalékban nem képes ugyanazt az élményt visszaadni az ugyanolyan néven de más minőségben/eljárással készült termékekben.
Ez rossz is és jó is egyben. Rossz, mert nem tudod megmutatni a gyermekednek. De jó, mert így örök emlék marad a régi.

beszélő majom · http://beszelomajom.blog.hu 2015.02.11. 11:06:17

@Mortanius:

Volt olyan, hogy Donatella krémtúró. Még mielőtt a Danone rá nem tette a kezét a gyárainkra.

A Donatella alján IGAZI lekvár volt, rajta meg IGAZI túróhab.

A mostan agyonhájpolt műanyag szarok a fasorba sincsenek hozzá.

Void Bunkoid 2015.02.11. 11:07:16

Valaki írta a puncsfurét, én attól hányni tudtam :)

A tiszakavics viszont zseniális jó cucc, de már legalább húsz éve eltűnt a polcokról. Illetve hogy pontosítsak - ma már ez is retrónak számítana amúgy, lévén több mint 13 éve mutatták be és indult be a merchandise - 2001-2 táján, amikor bemutatták az első Harry Potter-filmet, egy darabig lehetett kapni Bagoly Berti-féle mindenízű drazsét :), amit egyszer kíváncsiságból vettem, és nagyon örültem, hogy nagyon hasonlít az állaga és íze a már akkor is régen megboldogult tiszakavicséhoz :)

Karipapa01 2015.02.11. 11:08:19

Volt ilyen, hogy Csokiflip (Tojásflip). Egy nap csak egyet ehettem belőle, mert alkoholos volt. Ja, meg marha drága :) Akkora volt, mint egy szaloncukor keserű csoki külsővel és a belsejében tojáslikőr-szerű sűrű krém volt.

joska61 2015.02.11. 11:08:33

Nem tévedés, a téli fagyi borzalmas lett. Régen nem volt ennyire műanyag, ennyire margarinos ízű. Amit én hiányolok, az a jó kis zsírtól csöpögő burgonyaszirom. Amit most a chio gyárt hasonló kinézetűt, annak köze nincs a régi ízhez.

Void Bunkoid 2015.02.11. 11:08:56

@beszélő majom: az nem Donatella, hanem Daniella volt, kolléga :)

Viszont imádtam, még akkor is, hogy első találkozásom vele kb hat évesen az volt, hogy édesapám kinyitotta, összekutyulta az alján levő lekvárral, és kuncogva megszólalt hogy "hú, de szép hányásszíne lett ennek" :))))

Void Bunkoid 2015.02.11. 11:11:46

Amúgy voltak azok a mindenféle (zöldalmás, epres, citromos) joghurthabok is, amik már az átkosban bőven is Danone márkanév alatt futottak.

Void Bunkoid 2015.02.11. 11:13:22

Sőt, a citromos joghurthabnak van mai megfelelője is, mégpedig a Danone Activia citromos joghurt, ami ugyan nem hab, de egy az egyben ugyanazt az ízt hozza.

Balt 2015.02.11. 11:15:21

@AskmeLater30: Anno nekem már kimaradt a négercsók - ez a '80-as közepének-végének rasszista :) terméke lehet -, nem kötődtek hozzá nosztalgikus érzéseim, de a minap kóstoltam többfélét és marha finom. :)

Balt 2015.02.11. 11:19:35

@khell: Igen, néha a Lidl bevet ilyen tematikus nosztalgia-napot. :) De lehet, hogy máshol is van ilyen, nekem mindenesetre a Lidl reklámújságból köszönt szembe legutóbb - pedig nem is vagyok elkötelezett Lidl-vásárló. :)
www.facebook.com/LidlMagyarorszag/posts/465063600223318

Balt 2015.02.11. 11:24:05

@spinat: Hohó, zizi, tényleg, kimaradt!
A Mese sajtot csak azért hozom, mert kimondottan utáltam. :)

Balt 2015.02.11. 11:25:54

@hungarisztan: Hopp, tényleg, volt az az édes-savanyú joghurt-hab. :) De már akkor is Danone...?! Passz.

Balt 2015.02.11. 11:30:00

@L 300: Aztán a gumi-cumi? :) Bár nem volt a kedvencem, de emlékszem, elég muris dolog volt, amikor az egész osztály szájában ilyen volt. :) De legalább csendben voltak. Viszonylag. :)

hungarisztan 2015.02.11. 11:31:17

Annyira kíváncsi lennék, hogy ha valami csoda folytán ezek közül hirtelen mindegyik kapható lenne ugyanolyan minőségben, mint anno, akkor vajon mekkora piacot tudnának kihasítani (azaz mennyire ennénk őket) a Milka, Lindt, Ferrero stb. által biztosított termékek rovására. Erős a gyanúm, hogy ezen retró cuccok javarésze nem holmi multis gonoszság miatt tűnt el, hanem egyszerűen nem volt rá elég nagy kereslet (az, hogy nosztalgiából betolsz egyet egy évben, az nem kereslet...). Fordítva is igaz: ha lett volna megfelelő kereslet, alighanem nem tűntek volna el (mert senki nem hülye, hogy egy jól eladható terméket levegyen a kínálatból csak azért, hogy egy bizonytalan sorsú másikkal helyettesítse -- ez az, amit a danone-os és egyéb, multis összeesküvéseket terjesztők mindig kihagynak a konteóból).

Azzal együtt, hogy nekem is volt pár olyan dolog, amit visszasírok (föntebb írtam is, mindenekelőtt a kígyó alakú gumicukrot), szerintem sokkal jobb termékek közül lehet ma választani (a választékról nem is beszélve - aminek persze egy része ugyanúgy gagyi, de az legalább már az én döntésem, hogy beérem-e azzal, mert van más, ha kell).

Úgy kábé egy szoci dolgot tudnék mondani, ami bármikor maga mögé utasítja a bármilyen agyonreklámozott, "nyugati" konkurrenciát (és csodálom, hogy még senki nem említette): a lengyel Krówka karamellt. Meglepő módon még itt, Svédországban is hozzá tudok jutni -- igaz, csak a lengyel bevándorlóboltokban, de oda amúgy is betér az ember rendes túróért... ;) Nincs az a Werther's, amelyik fel tudná venni a versenyt a kívül kemény, belül omlós Krówkával -- és ahogy elnézem, egy csomó wannabe koppintás is a lengyel karamellt utánozza, még a csomagolásában is, szóval valami objektíve jól csinálhatnak.

Ja! És a nyuszis-fémdobozos, kínai (?), darabonként olvadós ostyába csomagolt tejkaramella? (Pedig a látszat ellenére egyáltalán nem vagyok karamell-imádó...)

hungarisztan 2015.02.11. 11:33:17

@Balt: Danone volt már a cocalizmusban, 100%! (Ennyit a népszerű, vissza-visszatérő, és bojkottra felszólító konteóról, amely szerint a Danone azért vásárolta be magát a 90-es években, hogy tönkretegye a magyar édességipart.)

hungarisztan 2015.02.11. 11:34:16

@Balt: Danone volt már a cocalizmusban, 100%! (Ennyit a népszerű, vissza-visszatérő, és bojkottra felszólító konteóról, amely szerint a Danone azért vásárolta be magát a 90-es években, hogy tönkretegye a magyar édességipart.)

hungarisztan 2015.02.11. 11:34:59

A blogmotor monnyonle. Sorry.

carlos z. 2015.02.11. 11:38:13

Úgy látom, hogy az idő megszépíti a téli fagyit ízét is. Becsomagolva a polcon izgalmasnak tűnt, beleharapva aztán mindig rádöbbentem, hogy mekkora undormány az egész.. De voltak azok a piros és sárga színbe csomagolt nápolyis csokik, azoknál jobbat nem lehetett kapni..

Balt 2015.02.11. 11:39:52

@hungarisztan: Most nézem (wiki):
"A Danone Magyarországon
A Danone budapesti telephelye
A DANONE magyarországi története 1991-ben kezdődött, amikor is egy együttműködés keretében a Budapesti Tejipari Vállalat licencszerződés alapján kezdte el gyártani a vállalat joghurtjait. A Csoport 1994-ben megvásárolta a BTV telephelyét, és 1996-ban jött létre a mai nevén is ismert DANONE Tejtermék Gyártó és Forgalmazó Kft."

Ezek szerint legfeljebb licenc lehetett.
retrogastro.blog.hu/2010/05/17/joghurthab_2 :))
csakapuffin.cafeblog.hu/2014/03/10/gyerekkori-kedvenc-joghurthab-hazilag-idoutazas-5-perc-munkaval

Balt 2015.02.11. 11:50:19

@==T==: :)) Hú b+, ezt megkönnyeztem.
De hogy jön ide az ablaktisztító?
2.bp.blogspot.com/_8Rad9uUuu04/SMAtZX2WZbI/AAAAAAAAAPI/eQO1O0hCeQ8/s1600-h/kajak.jpg
(Sztolicsnaja helyett?) :))

Balt 2015.02.11. 11:53:02

@==T==: Most, hogy mondjátok, rémlik valami, de a csomagolásról fogalmam sincs.

(A fenti linkről:) ... éééés igen: a cigi rágó!

hungarisztan 2015.02.11. 11:58:58

@Balt: 91-ben én már gimnazista voltam -- teljes képtelenség, hogy szeretett nagymamám akkor kezdett volna Danone youghurthabbal etetni. :o) 80-as évek eleje, ha licensz, ha nem. Danone logó volt rajta, ez 100%.

hungarisztan 2015.02.11. 12:05:05

Izé, csak most néztem az első linket, ő is azt mondja, hogy 80-as évek eleje. Vagy a wiki tudja rosszul, vagy tök partizánban nyomták a Danone hamisítást... (bár akkor miért tették rá a logót?) Nem ez lett volna az egyetlen ipari kémkedés folytán meghonosuló cuccunk: az agyonhype-olt túró rudit is egy a Szovjetunióba látogató szakmai delegáció lopta haza és csinált belőle azóta is tartó sikersztorit. Orosz üzletekben lehet kapni az eredetit, szerintem speciel finomabb (különösen a mákos!), mint amit pirospöttyösként hype-olnak. (De teljesen más.)

Balt 2015.02.11. 12:13:43

@jlseagull: Hohó, tényleg, volt ez a kakaós valami, de talán csak kimérve.(?)

@beszélő majom: Ez a Donatallácska nem rémlik, de tényleg volt az a túrókrém, aminek az alján volt az "íz" (úgy is, mint lekvár), a túró amúgy semleges. Az talán még jobb volt, mint a (z álDanone) joghurthab. Mindenesetre alighanem jobban megérte...

Balt 2015.02.11. 12:25:17

@hungarisztan: Ami kelendő(nek ítéltetik), azt a multi is megpróbálja piacon tartani, mert maga a márkanév is komoly érték. Danone esetében lásd pl. pont a Lengyelországban gyártott Pilótakekszet. (Asszem épp a gyártás áthelyezési terve kapcsán volt egy bojkottfelhívás anno.) És naná, hogy ezek után nem olyan, mint az eredeti. (Bár a fentiek alapján nyilván a Mo.-on gyártott sem volt ugyanolyan, mint az átkosban megismert.)

Balt 2015.02.11. 12:28:47

@hungarisztan: Igen, ez tény(nek látszik), de a Danone csak '91-től van termelőként jelen Mo.-on, a BTV-t meg csak '94-ben vette meg - ha minden igaz.

Ha már utóbbi: a gyerekfejes gyümölcsjoghurtokat is szerettem. :)

Harci hörcsög 2015.02.11. 12:30:42

@xido: "Melyik a legfinomabb retro édesség? - 1. Rész"

Balt 2015.02.11. 12:30:47

@hungarisztan: Szerintem egyszerűen licenc lehetett a joghurt hab. Nem sok ilyen volt (szemben Jugoszláviával, ahol még a tehenet is licenc alapján fejték), de talán ez pont az egyike az ilyeneknek.

bibi bibi 2015.02.11. 12:33:54

A márvány drazsé? Azt a franciánál is jobban szerettem.
Én a tiszakavicsra nem emlékszem.

Morgo1229 2015.02.11. 12:34:30

Szoval, nekem is a mokus szelet meg volt egy nagyobb csoki az Afrikana asszem mogyoros volt. Es en is emlekszem a mozdulatra, ahogy a limot ontom bele az arcomba napi szinten, de azt hiszem volt papircsomagolasu valtozata is. Szinten valami por. De, a szlovak sitaborok.... a deli csoki ? Az megvan valakinek, az valami fenomenalis. Mondjuk, nem hazai. Csak majdnem.

Nekem szinte minden elojott amit itt eddig emlegettek. Nagy zabagep voltam/ vagyok. A sulival szemben volt egy kisbolt es minden nap bementem. Neha asszem szoktam lopni is apam/anyam zsebebol penzt ra.

Balt 2015.02.11. 12:34:39

@Balt: OK, meg is van:
"A Danone 1991 óta van jelen az egykori Budatej gyárában, bár ha egészen pontosan szeretnénk lenni, akkor azt is hozzá kell tenni, hogy már 1977 és 1979 közötti időszakban is megjelent egy licenc kapcsán – a sokunk által kedvelt citromos és meggye joghurthab ekkor jelent meg az üzletek polcain – majd 1994-ben vette át teljesen a gyárat."

mirelle.hu/?p=4401

Morgo1229 2015.02.11. 12:42:59

Meg olyan is volt, hogy a plebanos kb 70-80-as evek kb 2 centis mini boci csokit adott a mise vegen, jutalmul, mert elmentunk. Most miert nincs mini semmibol ? Mini kapuciner, mini sport csoki. Ertitek, csak egy falat, aztan kesz. Sokszor minek egy egesz csokit megzabalni mikor csak egy kis edessegre vagysz. En ezert szeretem a husveti keszulodest. Nalunk a boltokban mar 2 hete kiraktak a mini csokolade tojasokat, egyenkent csomagolva. Nyamm.

pushpang (gyilkos ukrán harcidelfin) 2015.02.11. 12:49:25

"UTASELLÁTÓ csokirúd" számomra ez (volt) a legfinomabb retróság.
A "régi" télifagyival egyetemben, de amiket mostanában kapni lehet, hát az valami rettenet.

Morgo1229 2015.02.11. 12:50:01

@Balt: en nemreg ettem pilotakekszet meg vaniliaskarikat es szerintem ugyanolyan az ize, mint az atkosban. A teli fagyinak nem, az tuti szar. Direkt a gyereknek akartam megmutatni, hogy ez milyen tuti, de jol beegtem. Mindketten kidobtuk, ehetetlen. En sajnos nem elek otthon. Itt van negercsok, ami meglepoen hasonlit a regi magyarhoz Igaz egy izben van: vanilia. Kokuszos nincs, nekem az volt a kedvencem.

Morgo1229 2015.02.11. 12:54:24

@pushpang (gyilkos ukrán harcidelfin): mindket megallapitasoddal egyetertek.

Nem vesszuk be a listaba a sutemenyeket, cukraszdak kinalatat ?

Volt valami punccsal toltott karika (test 3D) , csokival bevont aminek a szele grillazs volt. Esetleg a neve megvan valakinel ? (Az testidom megnevezeset nemtom, geometriabol nem voltam jo).

Morgo1229 2015.02.11. 13:08:47

megazert zalaikent, ne feledjuk (persze ezeket most is lehet kapni)
a bonbonetti, grandoletti, es csak ugy ostya rudakat siman.
Aztan ostyalap, az egyik nagymamamtol mindig azt kertuk, hogy vegyen ostyalapot csinaljon margarinbol kakaos kremet es toltse meg vele az ostyalapokat.
Kakakos, kaves napolyik is a kedvenceim voltak. De hat igen az utasellatos rud az mindent visz.

Balt 2015.02.11. 13:09:09

@Morgo1229: Nem vagyok egy Pilótakeksz-fanatikus, de itt fentebb többen írták: nem olyan, mint az "eredeti". Ha már... bár ez nem retró, sőt: ezek az "ökörszem szerű, töltött-mártott Danone "kekszek" jobban ízlenek:
kispad.hu/bilagit/200802/eredeti-mint-a-danone.html
(Most nézem: ""Győri" piskótatallér"...)

Balt 2015.02.11. 13:13:13

@Morgo1229: Henger? :) Valamiféle mignon lehetett (bosszúból a Danone-storyhoz!). :)) Nem tudom pontosan mire gondolsz, de az az ipari konyhán népszerű "puncstorta" nekem ízlett, amit ilyen maradék piskóták puncsba ártatásával készítettek, rózsaszín mázzal a tetején. Meg a bazi nagy "Piskóták, (mazsolás!) csokiöntettel". Ebből simán meg tudtam enni egy B30-as falazóblokknyit. :)

Szelid sunmalac 2015.02.11. 13:14:10

Limo bizony van. A mai napig veszek, es nem, soha nem kovettem volna el olyan bunt, hogy vizbe tegyem! Azt hiszem Aldiban, vagy Lidlben lehet kapni. Amin meglepodtem, hogy ha jol emlekszem valahol a min.elnok lakofluja kornyeken egy kis bodeban a multkor tudtam venni CIGIRAGOT. Vettem is 30 darabot. Ugyanolyan finom, es ugyanugy elmegy az ize ot perc utan, ezert az ember csak folyamatosan tom magaba egyre tobbet.
A Dunakavicshoz annyit, hogy NRW-ben peldaul Rajnakavics van, es barmilyen meglepo, pont ugyaugy szinescukormazzal bevont mogyoro. Nem tudom ki lopott kitol.

cönde 2015.02.11. 13:15:49

csak részben tartozik ide, de a márka üdítő mostani változata annyira szíven ütött (traubi szintén), hogy csak kapkodom a levegőt. Van pofájuk ráírni hogy eredeti recept, meg ilyenek, és amikor megnézed a cimkét vagy egyáltalán nem (!!!) tartalmaz gyümölcslevet, vagy ha igen, 0,1%-ban. Kérdem én, az eredeti traubiban sem volt szőlő? a márkában meg meggy?

Morgo1229 2015.02.11. 13:18:16

@Balt: amit linkeltel en azt eloszor Londonban ettem. Az atkosban ilyen nem volt. Ez taller nem keksz. Es ezt is en is szeretem. Jaj, van valami, amit en nem szeretek ??!!!! Talan egy dolog van, amit nem. Az a feher habcsok a karacsonyfan, na azt nem. Meg a zseles szaloncukrot. Na vegre valami, amit nem szeretek, egy csomot gondolkodtam most, hogy talaljak valamit, ami nem jon be.

Morgo1229 2015.02.11. 13:22:26

@Balt: ja, henger, de kb 1.5 centi magas es atmero mondjuk 8cm. Nem, total fedve volt csokival de belul rozsaszin volt. Uszoda utan ettuk. Igen volt ott mignon is, de nekem ez a grillzsos kellett. Az uszoda bufeje tele volt friss sutivel.

Morgo1229 2015.02.11. 13:24:03

@Szelid sunmalac: cigiragot en mindig csak a bucsuban tudtam venni. De a bucsuban mas is volt/van. Az a kokuszos tekercs. Na, az a mai napig verhetetlen. Meg a kukoricagolyo csokiba martva.

Balt 2015.02.11. 13:24:23

@Morgo1229: Jó, jó, akkor mát a Ziegler ostya a Köröndön, bár ez az átkoson túlmutató nosztalgia, meg még ma is létezik (asszem változatlan minőségben). Talán az egyik terméküknek egy ipari koppintása volt a fentebb említett barackmag.
www.origo.hu/tafelspicc/kozelet/20130823-villamosmernokok-kozott-a-legjobb-ostyas.html

XocoLatte 2015.02.11. 13:27:34

Krumplicukor
Frutti
Cigirágó
Gömbrágó
Sportszelet

Morgo1229 2015.02.11. 13:28:23

@Balt: barackmag. hat persze hogy is tudtuk kihagyni. De nem az Andrassy utrol. Videki lyany vagyok.....

Balt 2015.02.11. 13:29:38

@Morgo1229: Ja, hogy csokis? Valamiféle linzer (ischler) lehetett, rémlik is, de a puncs miatt nem tudom beazonosítani. A geometriai(?) meghatározása pedig doughnut, (CAD-ül donut). :) (Magyarul: talán korong.) :)

Balt 2015.02.11. 13:36:37

@Morgo1229: Érdekes, a Ziegler-riportban nem említtetik a Medvetalp. Pedig nekem az volt a kedvencem, a Havasi gyopárt nem szerettem annyira. A "Barackmag" meg náluk ezek szerint a MaDi kocka volt (nyilván: mazsolás-diós).

Phteven 2015.02.11. 13:37:49

Hát ez az 5 pont az az 5 ami miatt gyűlöltük a 80-as éveket. Ellenben én is megemlíteném a krémtúrót, macskanyelvet (volt valami ehhez hasonló csoki is, amin egy kastély volt amin egy kisfiú szaladt), sport szelet, expressz szelet, autós szelet, lottó szelet, boci csoki, kismackó szelet, bohóc csoki, savanyú cukor (ÁÁÁÁÁÁÁÁ), az első nálunk kapható nestle is ide sorolható, deli csoki, gumicukor alapanyagból készült három színű giliszta, vaníliás karika, négercsók, stb. Ezek egy része ma is kapható, simán tesztelhető lenne.

zommmmmbi 2015.02.11. 14:02:46

Akkor most egy különlegesség, elrettentésképpen: Mesesajt. Háromszög alakú, csokiízű sajt :)

zommmmmbi 2015.02.11. 14:03:43

Néhány előttem szólóval egyetértve, nekem is a Tiszakavics hiányzik a legjobban.

hungarisztan 2015.02.11. 14:15:27

@tothbe: ezt láttam, fentebb is linkelve, de ez nem oldott meg semmit... hogy volt itt Danone a 80-as évek elején, ha 91-ben tették be a lábukat?

hungarisztan 2015.02.11. 14:21:14

Na, egyszer nem olvasom végig kommentelés előtt, egyből ott a válasz lentebb. Kösz, @Balt: !

hungarisztan 2015.02.11. 14:29:09

@Balt: A donut geometriai neve tórusz.

Pár éve le lettem sajnálva családtag által, hogy nem ismerem az úgymond "eredeti Ziegler" ostyákat. Be is kellett avatnia, kóstoltam, szerintem vacak. Vagy legalábbis semmi különös.
Ezek a mindenfélével töltött ostyák (ún. nápolyik) szerintem csak amolyan pótszerek. Talán a citromosok között volt ehető, de csak a dédmagymamám ismerte a piaci lelőhelyét. Az olyan citromos volt, hogy utána vizet kellett inni, hogy ne kaparja a torkot. Na, az jó volt, de üzletben olyat reménytelen volt találni.
Dédnagymama néha egészen vad ízű puszedlikkel is be bírt állítani, azok is jók voltak. Fény utcai piacon lehet találni mindenfélét, mikor Mo-n járok be is szoktam ugrani a nosztalgia végett, bár nem teljesen ugyanaz.

átlátó 2015.02.11. 14:49:28

Papírzacskóban a "Pezsgőpor" megvolt? Az 50-es évekből az "üvegcukor"? Csak kérdeztem.
A Dianás-t ma is nyomatják, de csokibevonattal. Amikor régen volt, akkor nem csokibevonatos volt.
A Nebulóból annyit tudtam megenni, hogy az már fájt.
Melba?
A mai "típus nápolyi" gyenge utánzat.
Valami firma gyártja a csokis nápolyit is, félkilós műanyagvödörben, - rájuk fogom küldeni a NAV-t, olyan trágyateveszar...
Csak ennyit akartam mondani, ne idegesítsen senki föl.

átlátó 2015.02.11. 14:54:55

Jut eszembe...régen a búcsúkban lehetett inni márcot (pörkölt kristálycukor vízzel fölöntve) is...kitöltötte a kereskedelmi vénával megáldott egy bádogbögrébe, viribülés és már lehetett is tovább menni a törökmézeshez...a bádogbögre maradt. Madzaggal volt odakötve a nagy kotlához, mellette volt egy vájling, abba csak bele lett mártva, öblögetés, "kérem a következőt"!

A megvalósult amerikai ólom.. 2015.02.11. 15:24:10

Mesesajt? Bohóc szelet? Nekem a joghurtok is jobban ízlettek akkoriban. Ha jól emlékszem citromos és málnás volt..

zommmmmbi 2015.02.11. 15:29:07

@A megvalósult amerikai ólom..:
Nem, teljes egészében csokis massza volt, nem csak a bevonata.

Balt 2015.02.11. 16:13:38

@hungarisztan: Én is csak a Medvetalpat szerettem a Ziegleréktől anno, ill. volt valami Barackmag féle mogyorókrémmel töltött kis aprófalat is, de nem jövök rá, hogy mi. (Ahogy nézem, nem ez a MaDi.)

A donut az tényleg tórusz - annál inkább, mert ugye a nem lyukas közepűt ugye CAD-ben is úgy csináljuk, hogy 0 sugarú a belső átmérője :) -, viszont itt valamiféle korongról van szó értelmezésem szerint.

Balt 2015.02.11. 16:16:05

@A megvalósult amerikai ólom..: Nem, a Mesesajt teljes "keresztmetszetében" (homogén) csokis volt. Broáááf.

L 300 2015.02.11. 17:03:36

@jlseagull: Az volt a kakaós töltött pehely cukorka amit már írtam.

L 300 2015.02.11. 17:05:47

@jlseagull: A mandula formájú az meg BARI névre halghatott és csehszlovák volt. Az tényleg nagyon finom volt.

Waka · http://blogkocsma.blog.hu/ 2015.02.11. 18:23:48

A nyalóka magyar találmány:
"Timár József (1893-1961) tizenegy gyermekes szegény család szülötte, aki saját erejébõl lett világhírû élelmiszervegyész. Sok találmánya kapott élelmiszer-világkiállításokon aranydíjat, leghíresebb és azóta is világszerte közkedvelt találmánya a nyalókacukorka. Szabadalmai külföldi licencdíjából jelentõs magánvagyonra tett szert..."

UdjanMineck 2015.02.11. 18:37:13

@XocoLatte: a gömbrágó kibabrált szar volt...

midnight coder 2015.02.11. 21:18:31

@odamondó: Nem biztos hogy az a Milka csoki amit a 90-es, vagy pláne a 80-as években ettél, az ugyanaz mint amit ma itt a boltban megveszel. Ahogy a Boci csokinak sincs köze sem az eredetihez. Vagy ahogy a Coca-Cola-ban és a Pepsi Colában is kukoricakeményítőből kotyvasztott vegyszer van cukor helyett - legalábbis itt, mert a németeknél még az eredetit tudod megvenni.

midnight coder 2015.02.11. 21:19:14

Amúgy +1 az utasellátós csokirúdnak, plusz volt alufóliába csomagolt csokis süti is, az is nagyon finom volt.

eßemfaßom meg áll 2015.02.11. 21:39:58

@hungarisztan: "Danone volt már a cocalizmusban, 100%! (Ennyit a népszerű, vissza-visszatérő, és bojkottra felszólító konteóról, amely szerint a Danone azért vásárolta be magát a 90-es években, hogy tönkretegye a magyar édességipart.) "

www.danone.hu/kik-vagyunk/gyakori-kerdesek#

Mióta van Danone Magyarországon?

A DANONE Csoport első gyártó együttműködése 1991-ben valósult meg az akkori BTV-vel (Budapesti Tejipari Vállalat) , majd 1994-ben vásárolta meg 100 % -ban a Budapesti Tejipari Vállalatot és 1996-ban jött létre a mai nevén is ismert DANONE Tejtermék Gyártó és Forgalmazó Kft.

eßemfaßom meg áll 2015.02.11. 21:43:18

@hungarisztan: "hogy volt itt Danone a 80-as évek elején, ha 91-ben tették be a lábukat? "

sehogy, nem volt itt danone a coclizmusban

Rébusz 2015.02.11. 22:25:12

Nekem a limo-ra esett a választásom, azért is tudom, hogy miért. Ezen kívül az összes többit láttam már üzletekben, némelyiket már kóstoltam is, kivéve ezt, limo-t sehol sem látok. És igen, én is magában öntöttem a számba, szerintem akkoriban eszembe sem jutott, hogy máshogy is lehetne fogyasztani :-) Amit még nagyon szerettem és akkoriban igazán népszerűek voltak, a pattogós cukor. Amióta viszont már ilyet is találtam üzletben és vettem is, elmúlt a varázs. Lehet, hogy ezért nem fogok limo-t venni, ha mégis látok valahol, mert az élmény már nem lesz olyan, mint gyerekkoromban.

Rébusz 2015.02.11. 22:35:45

Mogyorókrém. Még amikor nem volt Nutella, csak ez, akkor több kis dobozkát is pillanatok alatt kikanalaztunk. A reklámját meg kívülről fújtuk :-) Frutti, amivel még játszani is lehet, színek alapján csoportosítani, melyik gyümölcsízből, mennyi van, melyik a finomabb, aztán a beleragadt papírral mit sem törődve vég nélkül nyammogni egyszerre egy egész csomaggal, körüllengett minket a tipikus frutti illat :-)

XocoLatte 2015.02.12. 07:43:49

@UdjanMineck: Igen, az volt -- a mai rágókkal csak annyi a gond, hogy kibabrált műszarok.

XocoLatte 2015.02.12. 07:46:51

Mentolos toffee karamella és egy csehszlovák kávés csokoládé, amelyiknek a nevére már sajnos nem emlékszem, csak hogy a papírján egy stilizált néger női fej volt profilból.

joska61 2015.02.12. 10:58:33

Nekem még a fagyasztott málna volt nagy kedvencem. Nem csináltak semmit a gyümölccsel, csak ledarálták és lefagyasztották. Azért ha most kéne ilyet ennem, nem biztos, hogy repesnék :-) A másik véglet meg a Kajla. Már akkor is ehetetlen volt szerintem.

UdjanMineck 2015.02.12. 13:06:10

@XocoLatte: azért inkább és bármikor egy zöld Orbit, mint egy fogak közt szétroppanó zománcgyilkos hazai műremek.

jlseagull 2015.02.13. 14:08:41

@L 300: Köszi! BARI cukorkát akarok!!!!!! :)

jlseagull 2015.02.13. 14:15:46

@midnight coder: 2015.02.12. Érd, Lőcsei út, Rózsakert mini abc, Utitárs szelet: alufóliában, úttörő vasutas kislány és vonat a képen (diós, marcipános, fél tenyérnyi téglatest). És nem is rossz....
Egyébként ők mindenféle retro édességet amit csak be lehet szerezni, árulnak. Utasellátó rúd, barack mag, krumpli cukor, régi pici mogyoró krém, kakasos nyalóka, gumi cumi, limo, stb...és van "házi csokijuk" is... jó kis tejporos, van sima, és diós is.

hungarisztan 2015.02.17. 14:25:07

@jlseagull: ha van hármas csomagolású kígyó / giliszta alakú (és főképp ízű!) gumicukor (ami szerintem alapvetően ugyanaz az anyag, mint a cumi formátum), akkor hazarepülök érte Mo-ra, és veszek egy kilót! :o)

allegravelli 2015.02.25. 19:09:32

Csokis mesesajt (Mackó sajt) forevör!!!

Bogika78 2016.04.24. 13:27:51

@midnight coder: Tuti, hogy ez így van, mert a 80-as években a Milka is sokkal finomabb volt, nem volt ennyire gejl cukorbomba, mint most.

Bogika78 2016.04.25. 13:57:27

Nálam a kedvencek ezek voltak: gyümölcskrémes töltött tábláscsoki, a krémes kiscsokik (Bea, Metro, ABC), krémtúró, joghurthab, Barbara keksz, Utasellátós csokik, meg a "kismókusos" mogyorókrém. Ja és volt egy olyan, hogy Gerbera desszert, emlékeztek rá? Egy nagy gerberákkal díszített dobozban voltak a bonbonok, többféle, a Százszorszép desszertre emlékeztetett, ha ismeri valaki, és fölségesen finomak voltak. És volt még egy olyan szintén vonaton, állomásokon árult desszert, ami olyan csonkakúp alakú volt, csokival bevonva, valami kérmes töltelékkel… nem rémlik a neve, az is isteni volt!
És ha már "vasutas" édességek: homályosan rémlik, hogy volt egy olyan színes ezüstpapírba csomagolt kocka alakú desszert is, csokival bevont sütiszerűség, olyasmi, mint ma a Szamos kocka, csak nagyobb. Talán Komáromi desszert volt a neve? Megvan valakinek, hogy mi is volt ez pontosan? Nekem csak az íze van máig a számban, imádtam…

Bogika78 2016.05.11. 13:24:09

A bejegyzésben felsoroltak közül én ezzel a limóval sosem találkoztam, nem is értem, hogyhogy mindenkinek ez annyira fontos emlék, nekem teljesen kimaradt. Akárcsak a Kojak-nyalóka is, na ehhez se volt szerencsém, pedig 78-as vagyok. És én a télifagyit nagyon szerettem, nekem ízlett az a tömör krémje. A dianáscukrot is kedveltem, viszont a dunakavics és a franciadrazsé nem tartozott a kedvenceim közé. Amit nagyon nem szerettem, az a négercsók… de ez azért van, mert én eleve utálom a tojáshabot, bármit, amiben felvert tojásfehérje van (a madártejből se eszem meg a "felhőjét", csakis a sárga vaníliaszószt.)
süti beállítások módosítása