Ön kimegy a temetőbe Halottak napja környékén?
2015. október 26. írta: Despota

Ön kimegy a temetőbe Halottak napja környékén?

kezes.JPG

Mindenszentek ünnepe és halottak napja alkalmából rendkívüli nyitvatartási és közlekedési rend lép életbe a sírkertekben és azok környékén, a virágárusok forgalma pedig jelentősen megugrik ilyenkor. Tíz-, sőt százezrek zarándokolnak elhunyt szeretteikhez emlékezni, mécsest gyújtani és leróni kegyeletüket.

De vajon mennyire elfogadható, hogy sokan csupán évente egyszer látogatnak ki a temetőkbe kötelességből, mondván, "így szokás"? Az Új köztemetőnél kérdeztük meg Attilát és Évát, akik voltak olyan kedvesek, hogy időt szakítottak ránk. Nem tisztünk a véleményüket megítélni, vagy konzekvenciákat vonni belőlük, a döntést ezúttal is Önökre bízzuk!

ÉVA

Nem vagyok nagy temetőbe járó. Talán az lehet az oka, hogy anyai nagyapám elég korán távozott közülünk, halála után a nagymamám pedig kötelességének érezte, hogy minden héten kilátogasson hozzá és engem is rendszeresen magával vitt ilyenkor. 9 éves voltam, rendkívül nyomasztó és félelmetes volt számomra mindig is a temetői közeg, minden egyes alkalommal szorongás tört rám. Főleg, hogy a sírnál megállva a nagyim mindig elpityeredett, én pedig toporogtam ott mellette csendben, félelemmel vegyes tisztelettel és leginkább azt vártam, hogy teljesen el az a fél óra, amelyet a megemlékezésre és a sír gondozására szántunk. Most, felnőtt fejjel sem rajongok a temetőkért és az elmúlással való szembenézésért, ugyanakkor évente egyszer mégis kötelességemnek tartom, hogy eljöjjek ide azokhoz, akik már nincsenek velem. Annyiból szerencsés vagyok, már ha ilyen témában egyáltalán lehet szerencsés az ember, hogy néhai szeretteim két budapesti temetőben nyugszanak, tehát nem kell bejárnom fél Magyarországot, hogy meglátogassam őket. Arra már nincs energiám és lélekerőm, mint amit a nagyi csinált annak idején, hogy a távolabbi, vidéken nyugvó rokonokhoz is elzarándokoljak. Hogy miért éppen ilyenkor jövök? Nem tudom, talán, mert így szokás.Jöhetnék az év bármely másik szakában is, de valahogy így rögzült. Szerintem egyáltalán nem baj, hogy van ősszel, amely amúgy is az elmúlással azonosítható egy olyan időszak, amikor kvázi intézményesítve keressük fel kedves halottainkat. Így azok is erőt vesznek magukon, akik egyébként nem igazán rajonganak a temetői hangulatért. Hogy sokan vannak? Ez így igaz, de engem ez nem gátol abban, hogy amikor oda állok a családi sírokhoz, akkor kikapcsoljam a külvilágot és ha csak néhány perc erejéig is, de csak velük legyek. Egyébként nem  gondolja senki, hogy a hétköznapokban nem jutnak eszembe elhunyt szeretteim, de ilyenkor koncentráltabban gondolhatunk rájuk.

ATTILA 

Egyáltalán nem szoktam ilyentájt kijönni ide, ami annyiból humoros, mert most mégis itt beszélgetünk. Inkább az ünnepek utánra szoktam időzíteni, letakarom a sírkövet, téliesítem, hogy a fagyokat kibírja. Mivel az év hátralevő részét külföldön fogom tölteni, ezért most kivételesen én is ebben a tumultusban vagyok kénytelen elrendezni mindent, de cseppet sem dob fel a dolog. Az egészet mesterkéltnek tartom, valahogy úgy, mint a Valentin-napot, és persze most is a virágárusok járnak jól (nevet). Az odáig teljesen oké, hogy ezek az alkalmak emlékeztetnek minket arra, hogy voltak velünk olyanok, akik már csak az emlékeinkben vannak jelen, de elég szomorúnak tartom, hogy legtöbben csak kötelességből jönnek ki ide, mert muszáj, hiszen mindenki más így tesz. Aztán az év többi részében eszükbe sem jut. Én évente 3-4 alkalommal eljövök, gondozom a sírt, meggyújtok egy gyertyát, a többi időben pedig belül élem meg ugyanezt. Születésnapok, halálok napja, évfordulók, otthon szokott a család emlékezni. A szeretet és az emlékezés számomra sokkal többet jelent, minthogy tülekedve, egymás lábára taposva kötelességből jöjjek a temetőbe, azért, mert így szokás. Úgy gondolom, mindenki jobban tenné, ha akkor jönne, amikor belül úgy érzi, itt a helye. 

A DÖNTÉS

 

Van egy ötleted, vagy írnál egy cikket nekünk? A nagydontes@gmail.com címen elérsz minket!

A bejegyzés trackback címe:

https://nagydontes.blog.hu/api/trackback/id/tr878013673

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Neked ugatok nem a házat őrzöm 2015.10.26. 11:12:07

Én nem megyek.Addig sem mentem amíg Magyarországon éltem, most meg pláne nem. Szüleimmel nem volt túl jó a kapcsolat, az unokáikat szinte alig ismerték. Apám abban a faluban van eltemetve, ahol a feleségével éltek, anyám a szülőfalujában, úgy hogy még véletlenül sem esik útba. Én nem tudok vezetni, eleinte mindig megkértem valakit, de most már azt sem. Úgy rendezték az életüket, hogy kimaradtam belőle, így rendezték a halálukat is.
Nem, semmiképpen sem mennék ki, máskor sem, de ilyenkor főleg, még a végén összefutnék valamelyik rokonnal, úgyhogy semmi szín alatt.

Gyorgy Nagy 2015.10.26. 11:34:52

A temetkezési intézet igazgatója miértnem igényel kőzmunkásokat a temető (FARKASRÉT ) renbentétekère?Egy sir megváltása 200- 280000 ft. Ez rablás.Igazgató ur ki kell menni pl varsóba vagy bárnelyik osztrák német temetőbe hogy ott mekkora a rend.Azt hiszem egy jó tv riport kéne és utána egy megfelelő igazgatót a temetkezés élére!

biododírium 2015.10.26. 11:41:02

Ne a naptár mondja meg ezt sem, ahogy a család is összejöhet nem csak Karácsonykor.
Részemről a temetés intézménye egy fölös dolog (másodlagos, hogy pofátlan anyagi lehúzása is az emberi lelkiismeretnek).
Most egy szétrohadt testhez mennek ki emberek? Ez nem területfüggő.
Otthon meg lehet gyújtani egy gyertyát/mécsest (bármikor az év során, akár többször is) és fel lehet idézni emlékeket. Mi legalábbis így csináljuk.

Adarida 2015.10.26. 12:16:04

Bocs, ha nem kellene ide linkelni, de örültem a kérdésnek, mivel ez nálunk rendszeresen, problémaként visszatérő kérdés volt, és született is ebből egy kis írás: adarida.blog.hu/2015/08/21/ha_jo_ido_lesz

Advanced Flight 2015.10.26. 12:23:00

Nem kell ebből akkora ügyet csinálni meg mindenféle ideológiát gyártmányolni mögé. Ha van az évben egy nap erre a célra rendszeresítve, akkor miért ne lehetne kimenni a temetőbe? Ez nem zárja ki, hogy máskor is menjünk, de sima hétköznapon nehezebb megszervezni (pl. egy templom urnatemetője csak meghatározott időpontokban van nyitva), ilyenkor viszont a nyitvatartás is sokkal rugalmasabb, a tömegközlekedés is barátibb (járatsűrítések a temetők környékén pl.), meg gondolom a MÁV is alakít valamit, bár ezt csak feltételezem.
Én biztosan fogok menni, több helyre is Bp-en, vidékre sajna nem tudok lejutni, de egy mécsest meggyújtok az ottaniakért is.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2015.10.26. 13:04:07

"De vajon mennyire elfogadható, hogy sokan csupán évente egyszer látogatnak ki a temetőkbe kötelességből, mondván, »így szokás«?"

Sokszor tűnik úgy, hogy manapság sokak számára nincs fontosabb a toleranciánál. Ha el kellene fogadnom, hogy a melegek hivatalosan is házaspárnak nevezhessék magukat, akkor miért köthetnék bele az ünnepek évente egyszeri megtartásába? Ha valakinek úgy tetszik, akkor tarthat évente több karácsonyt is, megünnepelheti az első randija évfordulóját is – mint én –, elutasíthatja a születésnapjáról való megemlékezéseket, és megkérdezhetjük, hogy kinek mi köze hozzá. Nem háborgat vele senkit. Én nem látogatom a temetőket, de pontosan előttem vannak a sírok képei, akkor gondolok a bennük nyugvóra, amikor akarok, pontosabban amikor eszembe jutnak, és az több évi egy esetnél. A sír rendben tartása, rendben tartatása illendőség, de hogy ki mikor látogat oda, vagy csatlakozik-e a világon elterjedt szokáshoz az évi egy kijelölt ünneppel, az igazán nem elfogadandó, hanem magánügy.

gabardin 2015.10.26. 13:24:57

@Androsz: gyorsabb voltál. Ez nem elfogadhatóság kérdése

♔bаtyu♔ 2015.10.26. 13:47:08

Ilyen alapon bele lehetne kötni a Valentin napba is.

♔bаtyu♔ 2015.10.26. 13:49:39

@Adarida: A világ tele van problémával, de nálatok "rendszeresen, problémaként visszatérő kérdés ", hogy sokan csak e napon járnak a temetőbe.

exterminador 2015.10.26. 13:57:49

@biododírium: ott a pont. Engem már a gondolat is elborzaszt, bármennyire "természetes" is a folyamat. Sokkal jobb a hamvasztás, és még jobb azzal kombinálva, amit Czeizel csinált: vagyis elrakni a DNS-t, mert abban benne rejlik a (genetikai) feltámadás lehetősége. Ennél megnyugtatóbb vagy felemelőbb gondolat számomra nincs.

Adarida 2015.10.26. 15:22:44

@♔bаtyu♔: Félreérted. Az idős embereknek nagy probléma ez, mint anyukám is. Tudod, akinek már van halottja a temetőben és úgy nőtt fel, hogy a halottakat rendszeresen látogatni kell, a sírt gondozni kell, a temető egy szakrális hely, és úgy érzik, maguk is kifelé mennek az életből, azoknak nehéz elfogadni, hogy mások másképpen élik ezt meg és nem érzik annyira fontosnak. Nekem ebből az a probléma, hogy úgy tudjam elfogadtatni, hogy én másképpen viszonyulok ehhez, hogy egy számomra fontos, szeretett, idős ember érzékenységét ne bántsam meg. Talán éppen azért is, amit te is említesz, hogy én még sok más problémát és megoldandó feladatot látok magam előtt.

Serrin 2015.12.09. 17:15:56

Gyerekkoromban megutáltatták velem (koránkelés, Pestre bemenni, temetőkben órákat eltölteni, aztán meg még a rokonoknál órákat unatkozni), így már sosem megyek ki. Az egész temetést túlzásnak tartom, egy egyszerűbb és olcsóbb lenne mindenkinek a hamvasztás, majd a hamu szétszórása egy tetszőleges helyen.

Viszont az angolszász haloween szokás szimpatikus, mert a gyereknek vidám dolog.
süti beállítások módosítása