Benzin, vagy dízel? Milyen autót érdemes venni?
2020. március 03. írta: Despota

Benzin, vagy dízel? Milyen autót érdemes venni?

dizel_vagy_benzin.jpg

Az autó vásárlás egyik alapvető kérdése, hogy benzinest, vagy dízelt vegyen-e az ember. Sok évvel ezelőtt még egyszerűbben billent a dízel felé a mérleg: az üzemanyag olcsóbb volt, mint a benzin, és a motor is kevesebbet fogyasztott. Manapság már ebből az egyik tényező kiesett: a dízel jelenleg bő 40 forinttal drágább literenként, mint a benzin, sokan úgy tartják, hogy bolond, aki manapság a dízel mellett teszi le a voksát

tankol.jpg

Mivel Németországban egy bírósági döntés alapján már korlátozhatják a régebbi dízel autók forgalmát, és más európai országokban is elkészült a régebbi autók kiszorításának menetrendje, sokan úgy gondolják, hogy emiatt lejárt a dízelek ideje. Az autóforgalom hazánkban kevesebb, mint 10 százalékát okozza a légszennyezettségnek, ennek okán a dízelek végleges kitiltása egyelőre nincs napirenden Budapesten, de szükségesnek tartják az új jogszabályok megalkotását erre vonatkozóan.

Ezzel párhuzamosan a márkák sorra mutatják be hibrid, illetve tisztán elektromos hajtású modelljeiket, az autógyártókat egyre szigorúbb környezetvédelmi normák elé állítják.

Van egy ötleted, vagy írnál egy cikket nekünk? A nagydontes@gmail.com címen elérsz minket!

Mi alapján döntöd el, hogy benzines, dízel, hibrid, vagy épp elektromos autót veszel? A fogyasztás számít, netán a hatótáv, esetleg a dízel ügyben belengetett kitiltást sürgető törekvések? Melyik a legjobb választás? A döntés ezúttal is a Te kezedben van!

A DÖNTÉS

A bejegyzés trackback címe:

https://nagydontes.blog.hu/api/trackback/id/tr9515494978

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Drizari 2020.03.03. 16:16:04

Hibrid: öntöltős, start/stop rendszerű, dugókban, piros lámpáknál várakozva előnyös, csökkentett mértékű a károsanyag kibocsájtása, kismértékű az üzemanyag megtakarítása, nem zöld rendszámos.

Plug-in hibrid: zöld rendszámos, konnektorral tölthető, elektromos hatótáv 20-50 kilométer, de .... ez két autó, belsőégésű motorral és elektromos hajtással, sok-sok alkatrész, nagyon figyelmes karbantartást igényel, az autó rohamosan értékvesztő.

Elektromos: hatótáv korlátozott, továbbhaladási újratöltés időigényes, rendkívül kevés alkatrész, de az aksik miatt is magas a vételára. Városlakó nem bírja házilag tölteni, töltőhelytől gyalogolhatsz haza, vagy taxizol.

Örömhernyó 2020.03.04. 07:53:58

Itt Ázsiában sose terjedt el a dízel, még a kisteherautók is benzinesek. Meg is fulladna a város, ha a benzines robogók mellett még dízelautók is pöfögnének.
Használtan ezek az új típusú dízelek nagyon kétséges élettartamúak. Valami nagynyomású beszarik, sok százezres szervízköltséget jelent.
A benzinesek közül is az egyszerűbbeket venném. Vagy hibrid. Városba meg robogó, autó helyett.

Ad Dio 2020.03.04. 08:16:24

Ha jót akarsz a bolygónak, vegyél egy öreg autót (30+), újíts fel teljesen és használd még 15-20 évig ;-).

n3spr3ss0 2020.03.04. 08:35:37

A szavazás eredményét nézve, az autósok közt is több a fafej, nem bírnak szabadulni a dízelektől. Mert nem a modern autót veszi a magyar ezekből sem ,hanem a másoktól levetett korszerűtlen típusokat. Csak meg kell nézni az utakon a sok füstölgő "cigány" BMW-t.
Én hibriddel járok, a feleségem villannyal, mindkettő kiváló arra amire nekünk kell. A villanyt otthon töltjük, havi ötezer a költsége. Az autókat nem újonnan vettük, de ezek korszerű gépek ma is.

blah 2020.03.04. 08:38:48

aki dieselt vesz kapja be a kipufogót tövig, vagy üljön rá

Chastar 2020.03.04. 09:18:09

A mai korszerű autók választásánál elsődleges szempont a használat módja. Hol, naponta mennyit, milyen távolságokon, hol tudom tölteni, stb. Ez mind nagyban befolyásolja a döntés végeredményét, és egy rossz döntés sok pénzbe is kerülhet.

Örömhernyó 2020.03.04. 09:21:56

@Ad Dio: Így van, ma az a legkörnyezetbarátabb megoldás, ha az ember nem vesz új autót, se hibridet, se dízelt, se benzinest.

Mert az új autó előállítása annyi energiát és nyersanyagot igényel, hogy amellett eltörpül az autó élettartama alatt remélhetőleg megspórolható üzemanyag, a modernebb motorral elkerülhető környezetszennyezés.

Vegyél egy 5 éves benzines Toyota Corollát és használd még legalább 10 évig. Új autót ne vegyél, pláne ne SUV-t.
Ázsiai ismerőseim azért megveszik a hibridet, meg az izmos Subarut, legújabb de aránytalan Mercedes GLC coupe SUV-ot, a csúf BMW X6-ot. Mert kell a státuszhoz, ha már a farkuk picike. Nagyon nem mindegy, hogy az autópályán miben ülnek a több kilométeres dugóban!

chrisred 2020.03.04. 09:29:39

@Örömhernyó: Még környezetbarátabb, ha nem autót vesz, hanem buszbérletet.

Örömhernyó 2020.03.04. 09:32:54

@n3spr3ss0: Magyarországon talán az elkövetkező évtizedekben annyira felmelegszik a klíma, hogy elterjedhetnek a robogók. Köztük az elektromos robogók is, amik hangtalanok, dinamikusan vezethetők, bár a hatótávjuk még csak legfeljebb 80-100 kilométer. Az emberek nagy részének a robogó bőven elég lenne. De az európai ember leginkább esernyő helyett viseli az autót maga körül, ezért vezet akkor is, amikor egy bicikli vagy robogó egyszerűbb megoldás lenne. Meg ugye a téli hideg miatt is. Ezen talán segít majd végre a felmelegedés.

Örömhernyó 2020.03.04. 10:01:34

@chrisred: Életem első felében gyalog jártam, mint az állatok. Meg buszoztam míg volt diakbérletem. Meg a vonatozás...
Aztán bicikliztem évekig, mert olyan helyen laktam, ahol fejlett volt a bicikliút-hálózat. Akkoriban azt tartottam, aki autózik, az lusta, fasznyak, mutogatni akarja, hogy ő megteheti ezt is. Aki motorozott, arról azt tartottam, hogy csak kivagyiságból pörgeti a gépet, a csajoknak akar imponálni.

Manapság motorozom, mert Ázsiában ez olcsó, hatékony, gyors megoldás. A busz olcsóbb itt, mint Magyarországon, de ha egy nap el kell jutnom időre 2-3 helyre, akkor az tömegközlekedéssel megoldhatatlan. Az öregek utaznak buszon. Mert olcsó, lassú, biztonságos.

egyinges 2020.03.04. 10:38:44

A kérdést úgy is fel lehetne tenni, hogy milyen kalapácsot vegyek? Gumit, vagy 8 kg-os acél kalapácsot? A feladat határozza meg a megfelelő eszközt, nem pedig mi a menő, divatos. Benzin, hibrid városba való. Dízel csak hosszú távon, lakott területen kívül, és főleg autópályán használva jó, de ott megveri azonos teljesítmény mellett fogyasztásban és káros anyag kibocsájtásban a benzinest. Az elektromos autó majd kb 10 év múlva lesz jó hosszú távokra (1000-1200 km hatótáv, max 10 perc töltési idő).
Tehát a legfontosabb, ne divat, vagy érzelmi okból vegyünk ilyen, vagy olyan autót, hanem megfelelő eszközt használjunk a megfelelő feladathoz.
Nekünk van egy nagy dízel autónk, amivel Magyarország és Európa útjait járjuk, és van egy kis benzines kocsink, ami kb. évente egyszer megy ki a városból (vásárlás, ügyintézés).

midnightcoder2 2020.03.04. 10:47:06

@Ad Dio: Ja. És halj meg benne az elsõ balesetben, mert azok a kocsik nem annyira felelnek meg a mai törésteszt követelményeknek.

Örömhernyó 2020.03.04. 10:47:59

@egyinges: Illetve meghatározza a döntést, hogy hol élsz. Ázsiában sok helyen egyenesen tiltott a dízelmotor személyautókba. Tehát autópályázásra is benzinest vesznek. Vagy újabban hibridet, mert divat lett.

midnightcoder2 2020.03.04. 10:48:46

@Örömhernyó: Nem az esernyõ a lényeg, hanem a harckocsi. A robogósok is korán halnak.

midnightcoder2 2020.03.04. 10:50:25

@egyinges: A dízelt remélhetõen záros határidõn belül kitiltják a Föld nevû bolygóról, addig is traktorral szántani kell, és nem a városban furikázni.

Örömhernyó 2020.03.04. 10:55:19

@midnightcoder2: 30+ éves autót venni tényleg butaság, mert azokat már jó eséllyel megeszi a rozsda is, vagy már törtek, lakatolták, két autóból gyógyították össze őket, kitaposták a belüket. De mondjuk egy szarér' húgyér' kapható 8 éves autó már minden törésteszten jól szerepelt. Azóta mondjuk függönylégzsák meg biztonsági öv bekapcsolására figyelmeztető pittyő bizbasz meg hasonlók hiánya miatt nem kapna 5 csillagot.
Persze csak nyugdíjas, vidéki orvostól szabad venni. Mint tudjuk.

konrada 2020.03.04. 11:09:16

Egyértelműen hibridet!
...ha telik rá.

Nem kell töltögetni, és az elektromos rásegítés miatt olyan motort lehet belerakni, amelyet az ideális fordulatszámra (nagy hatásfokúra) lehet optimalizálni, így országúti-autópályás fogyasztása a dízelekhez hasonló, városban meg - a 3-5 km-es elektromos hatótáv miatt - dugóban, lámpánál nem fogyaszt, így ott még az országútinál is alacsonyabb fogyasztással elmegy, (+nem pöfög bele a levegőbe addig).
A motorja gyakorlatilag örökéletű, mert se turbó, se kettős tömegű, se gyorsítással járó nagyobb igénybevétel nincs.

...csak hát ezt meg kell fizetni! (Ez azoknak tétel, akiknek az alapmotoros fapad a megfizethető, mert automata váltóval, ugyanazon extrákkal, hasonló teljesítménnyel egy vele mérhető fogyasztású dízel ára már nagyjából ugyanannyi!)

névtelen hozzászóló 2020.03.04. 11:24:13

@Drizari: A Plug-in hibridről írtak egy része igaz a sima hibridekre is, bár a "sok-sok alkatrész" az erős túlzás. Pl. Toyota Priusban az a sok-sok plusz alkatrész egy hagyományos benzineshez képest: inverter, +1 villanymotor-generátor, akkupakk. A plug-in ehhez képes még kapott egy töltő elektronikát és nagyobb/más akkupakk van benne. Cserébe nincs benne hagyományos értelemben vett váltó, kuplung, kettős tömegű lendkerék, nagynyomású befecskendező, részecskeszűrő, stb.
A "nagyon figyelmes karbantartást igényel" kb ugyanazokat kell cserélni: motorolaj, gumik, fékek. 10 éves koráig évente a hibrid rendszer ellenőrzését érdemes megcsinálni, mert ez a garancia feltétele, de ennek az anyagi vonzata elhanyagolható. Egyedüli extra költség a plug-in mivolta miatt a műszaki vizsgához kötelező érintésvédelmi vizsgálat, ami kb 20ezer Ft.
"az autó rohamosan értékvesztő." Mihez képes? Nem készítettem statisztikát, de kétlem, hogy arányaiban jelentősen többet veszít az értékéből, mint az átlagos új autók. Nominálisan nyilván így van, hiszen a PHEV autók új kori alapára magasabb.

Persze a PHEV-k is különbözők, így elfogadom, hogy lehetnek köztük olyan típusok is, amikre megfelel a leírásod, de az általánosítás hamis képet fest a plug-in autókról.

névtelen hozzászóló 2020.03.04. 11:29:35

@konrada: az a 3-5 km EV hatótáv hibrid esetében jó lesz inkább 1-3 km-nek, útviszonyok és forgalom függvényében. Ha pedig az új MILD hibridekről van szó (pl Suzuki), akkor 0 métert tudnak tisztán elektromosan megtenni.

konrada 2020.03.04. 11:58:00

@névtelen hozzászóló:
Nem mild-ekről írtam, az vicckategória. (Bár nem elhanyagolható annál sem az, hogy dugóban nem pöfög.)

...de jó, legyen 1-3 km a hatótáv. Ez egyébként is két rátöltés közötti táv, így meg egy 10-15 km városon belüli útnál meg lehet a 3-5 km!;))
De ez már csak kekeckedés részemről, mert legyen neked igazad!

Ettől még egy 1,7 tonnás, 4,9 méteres 180 pacis autó városi csúcsforgalom mellett 5,5-6 között lazán elvan (kirándulótempóban országúton sok faluval 4,8-5 között, pályán 140 tempomattal 6,5-6,7) és ilyent hasonló méretű dízelben se nagyon találsz.
...s mint írtam, mindez kettőstömegű, turbó, nagynyomású, korom, és urea nélkül...

vpbarna74 2020.03.04. 12:04:51

Mindhárom hajtás jó arra amire kitalálták. Az elektromos autók előállítása, főleg az akkumulátorok miatt, nem igazán környezetbarát. A benzines autóknál , főleg azok ami 800-1400 m3 motorral szereltek, a fogyasztással van gond, mivel bár egységre bontva nem sok a káros anyag kibocsátás, de a való életben a 4,5l-es fogyasztás, amit a gyártók ezehez a motorokhoz írnak, sokszor 6-8 l. Én dizellel járok, igaz újabb négykarikás autó, de közel 180 ezer kilométer után sem kormos a kipufogó. Az sem mindegy hogy fogyasztás/teljesítmény arányában, max a villanyautók jobbak nála. Véleményem szerint fontos hogy figyeljünk a környezetünkre, de amíg dizel mozdonyok, BKV buszok, vagy hajók pöfögnek, addig mi csak keveset tudunk hozzátenni a környezetvédelmez. Ha megnézünk egy óceánjárót, ami egy út alatt annyi rossz minőségű dizelt pöfög bármilyen szűrés nélkül a levegőbe, mint egy kisebb város egész éves káros anyagkibocsátása, akkor valószínű azzal teszünk a legjobbat a környezetünknek, ha nem Kínából rendelünk!

egyinges 2020.03.04. 12:26:09

@midnightcoder2: Látod, én is erről beszéltem, városba csak benzines, hibrid, elektromos...

Nancsibacsi 2020.03.04. 13:46:40

A hibrid drága, az elektromos még drágább, a gázolaj az ördög üzemanyaga - szóval marad a benzines :-)
De hogy használt autót soha nem fogok venni, az is biztos.

nemecsekerno_007 2020.03.04. 13:49:16

Jó kis hitvitát kanyarintottatok itt :)))))
Attól függ mire kell. Amúgy se lenne jó ha a kőolajfüggőséget lítium vagy kobaltfüggőségre cserélnénk. Ugyanúgy energiamixben kell gondolkodni a közlekedésben is mint a háztartásokban.

midnightcoder2 2020.03.04. 14:05:42

@vpbarna74: A dízel traktoroddal nem az a baj, hogy CO2-t termel, hanem az egyéb anyagok amik kijönnek belõle, és amik nagy része súlyosan rákkeltõ. És ebbõl a szempontból az újabbak még rosszabbak is: a mikrokorom részecskék az érfaladon is átmennek.

névtelen hozzászóló 2020.03.04. 14:45:10

@konrada: Egyetértek. Csak fontosnak tartottam kiemelni, mert nagyon nyomják most a mild hibrideket ("Lépj szintet, vezess hibridet!" LOL) és az nagyon messze van egy normális hibridtől (funkcióban és árban is).

Egyébként nincs igazán olyan, hogy "két rátöltés közti táv". A hibrid akku töltöttségét folyamatosan menedzseli az autó vezérlése, tölti a fékezéssel, amikor lehet, de az akkut optimális töltöttségen igyekszik tartani, így a benzinmotorral is tölt amikor szükséges.
Ha EV módra kapcsolod, akkor igyekszik nem beindítani a benzin motort és csak fékezéssel tölt. Amint az akku "lemerült", visszavált hibrid üzemmódra és a benzinmotorral elkezdi visszatölteni az akkut az optimális töltöttségi szintre. Amíg az akku eléggé fel nem töltött, nem engedi ismét EV módba kapcsolni. Teljesen feltölteni fékezéssel, csak hegyről lefelé lehet, ezért írtam, hogy útviszony függő. Ha sík úton gyorsítás után fékezel, azzal nyilván kevesebb energiát nyersz vissza, mint amit a gyorsításhoz elhasználtál, így összességében csökken a megtehető út.

Azt még hozzátenném, hogy Prius esetében, az utastér fűtése többnyire a motor hőjéből van, így bekapcsolt fűtés esetén EV módban is beindul a benzinmotor (és ha már jár, akkor nyilván tölti is az akkut).

Engem nem kell meggyőznöd arról, hogy a hibrid városban sokkal jobb mint a dízel, mert Prius 3 Plug-in-om van. :D

Más típusú hibridek működését nem ismerem részletesen, így a fentiek főleg a Priusra vonatkoznak.

Örömhernyó 2020.03.04. 15:00:06

@Nancsibacsi: Használt autót Magyarországon én se vennék. Itt ahol élek Ázsiában ez nem gond, nagyon más a piac és a helyi fizetésekhez képest olcsóbbak is az autók, nem igazán van tél, az utak sózása ismeretlen. Az emberek nem baszakodnak óratekeréssel.

Új autót kigurítod a szalonból, máris esett az értéke vagy 5%-ot. Egy év múlva még nagyobbat esik, aztán 3-4 éves korában újra zuhan egyet. Ezért kell 4 éves autót venni, persze nagyon nem mindegy, hogy milyet és kitől.

VVSanci 2020.03.04. 18:53:09

Nekem egy 6 éves euro 6-"os modern dízel autóm van. Nem lakom nagyvárosban és napi 100 kmnél többet autózom. Az 5 literes fogyasztás bőven mégéri mert egy 60 liter tankolássál valamivel 1000 kilóméter felett tudok elmenni. Ilyet fogyasztást nem nagyon találtam benzines autóban. Elektromos vagy hibrid nekem nem éri meg nem tudom hol tölteni. Pontosan nem is tudom mennyit megy el egy feltöltéssel egy elektromos autó. De az biztos ha holnap Hollandiába utána Horvát országban kell lennem biztos lekaparnám magam ha nem tudnék egyhuzamban 1000 kilométert lehajtani. Ha csak városba közlekednék napi 10-20kilométert akkor benzinest vennék kis fogyasztással és modernet. De nagy távokra kis fogyasztással csak a dízelek jók. Nem fogok megállni 200-300 kilométerenként töltögetni egy elektromos autót amikor nagyon nem mindegy az idő!

Örömhernyó 2020.03.05. 09:28:47

@VVSanci: Elektromos autó, elektromos robogó, elektromos mopedautó igazából városba meg elővárosi ingázásra lenne nagyon jó. Mert ott vannak dugó, ahol áll az autó, de közben legalább nem füstölne, ha elektromos lenne.
Most olvastam Totalcar-on erről a kis francia elektromos izéről. Jogsi nélkül vezethető Franciaországban, az agglomerációban napi ide-oda szaladgáláshoz, munkába járáshoz ez az emberek felének bőven elég lenne. Azoknak, akik rendszeresen egyedül ülnek egy másfél tonnás autóban reggelente, nem kell reggel háromfelé szétteríteni a családtagokat (gyereket iskolába, asszonyt munkába stb.).

totalcar.hu/tesztek/2020/03/04/mit_adtak_nekunk_a_toi-toi_vecek/?utm_source=index.hu&utm_medium=doboz&utm_campaign=link

Csak hát Magyarországon egy kétmillió forintos elektromos kisautó luxus. Mert pont kétmillió körül keresnek a családok használt autót és akkor már találnak is lelakott, de 5 üléses nyugatról okosba behozott gépet.
Magyarországon már az is nagy előrelépés lenne, ha autó helyett robogóra szállna naponta tízezer vagy húszezer ember és ezzel is jelentősen csökkennének a dugók.

Dízel autópályára, hosszú utakra meg áruszállításra, kiteherautókba, mikrobuszokba való.

VVSanci 2020.03.05. 10:50:30

@Örömhernyó: Nem férek bele. Egy közel két méteres embernek és 130 kilósan mi én vagyok nekem ezek nem autók. Én már 18 évesen is csodálkoztam hogy ül be valaki egy kis Polskiba. Egy ekkora embernek mint én vagyok nem lehet kicsi autója. Be sem tudok szállni!

VVSanci 2020.03.05. 10:58:56

@Örömhernyó: 70 kilométeres hatótáv? Na ne! Ez nagyon kevés. Ennél sokkal többet autózom naponta.

Örömhernyó 2020.03.05. 15:30:22

@VVSanci: Ezek nem is autók, hanem mopedautók, teljesen más kategória. Nincs ezzel probléma, te vagy a kisebbség, akinek sokat kell autózni naponta. A többség elmegy munkahelyére max. 20 kilométerre, majd délután haza. Ezt jórészt elővárosi dugókban teszi meg vagy városi utcákon. Ha ehhez autót használ, akkor az végig füstöt okád. Egy elektromos kis mopedautó nem fogyaszt, amikor áll, nem füstöl a piros lámpánál állva és áramot se fogyaszt. Sűrűn lakott helyeken kifejezetten jó, mert ingyen lehet majd parkolni vele.

Nem mindenkinek való ez, ahogy a motorozás, kerékpározás, buszozás, robogózás se. Magadfajta közel 2 méteres, 130 kilós ember a törpe kisebbség. Képzavarral élve. A többség 180 centi alatti. Neked ruhát venni se lehet egyszerű.
A te utazási szokásaidhoz jelenleg a dízel illik, nem vitás.

Ad Dio 2020.03.06. 21:33:11

@midnightcoder2:

A cikk a környezetvédelemre van kihegyezve, nem a biztonságra. Ne keverd a szezont a fazonnal.
süti beállítások módosítása